معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز:مصرف آمپول «دیسفرال» در استان فارس نسبت به داروهای تولید داخل نسبت به سایر استان ها بیشتر است.
کد خبر: ۶۳۸۰۴۲
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۶ 01 August 2018

تابناک فارس به نقل از ایسنا: دکتر حسین نیک ‌نهاد افزود: در سال 96 در استان فارس حدود یکصد هزار آمپول دیسفرال، حدود 30 هزار آمپول‌های تولید داخل، حدود 220 هزار قرص «اکسجید»(بسته بندی شده در کشور) و حدود 240 هزار قرص تولید کارخانه‌های داخلی مصرف شده است‌.

او گفت: البته مصرف آمپول «دیسفرال» در استان فارس نسبت به داروهای تولید داخل نسبت به سایر استان ها بیشتر است، همچنین تمامی داروهای تولید داخل از نوع تزریقی و خوراکی، تنها با هزینه حدود یک تا دو هزار تومان در اختیار بیماران قرار می‌گیرد.

نیک نهاد رفع این مشکل را مستلزم تامین مبلغ افزایش قیمت از سوی سازمان‌های بیمه گر خواند و ادامه داد: حمایت وزارت بهداشت یا سازمان‌های حمایتی برای پوشش این افزایش قیمت نیز می‌تواند در این زمینه موثر باشد.

معاون غذا و داروی دانشگاه، با بیان اینکه داروهای تولید داخل تمامی مراحل کنترل کیفیت و اثربخشی را تحت نظر سازمان غذا و دارو گذرانده اند و مجوز تولید و مصرف دریافت کرده‌اند، اضافه کرد: در برخی مبتلایان به تالاسمی، بدن بیمار به نمونه‌هایی از داروهای داخلی واکنش نشان داده و فرد لازم است از نمونه خارجی استفاده کند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: بر اساس آمارهای موجود، با افزایش قیمت داروی «دسفرال»، بسیاری از این داروها در داروخانه‌های بیمارستان‌ها استفاده نشده و مقداری باقی مانده است.

رئیس مرکز تحقیقات هماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی شیراز از سازمان‌های بیمه‌گر خواست نسبت به رفع مشکل اختلاف هزینه بیماران تالاسمی اقدامی عاجل داشته باشند، زیرا با وجود اینکه دارو به ‌اندازه نیاز وجود دارد، اما بیماران از پرداخت اختلاف هزینه در تنگنا قرار دارند.

دکتر مهران کریمی با بیان اینکه نباید برای بیماران خاص، سقف درمانی تعیین شود، افزود: برخی از بیماران در پرداخت اولیه هزینه دارو با مشکل مواجه هستند و لازم است در مورد بیماران تالاسمی و هموفیلی‌ استثناء قائل شود.

او با اشاره به تلاش های جدی برای مهار بیماری تالاسمی در استان همانند دیگر استان‌ های کشور، ادامه داد: در نتیجه این تلاش ها، کاهش آمار تولد نوزادان مبتلا به تالاسمی بوده که در سال گذشته به تولد تنها یک نوزاد مبتلا به این بیماری کاهش یافته و این در حالیست که بر اساس آمارها در دهه 70، هر 6 ساعت یک نوزاد مبتلا به تالاسمی در کشور به دنیا آمده که هم ‌اینک با غربالگری‌های تخصصی، این آمار به کمتر از یک نفر رسیده است.

این پزشک فوق تخصص خون و آنکولوژی گفت: مشکلی که هم اینک برای این بیماران به وجود آمده در پرداخت هزینه داروهای خارجی و اعمال قانون از سوی سازمان‌های بیمه‌گر است، چرا که افزایش قیمت دارو، بیماران تالاسمی را با مشکل مواجه کرده و آنان ناچار به پرداخت ماهانه مبلغی حدود 600 هزار تومان برای داروهای موردنیاز خود هستند.

کریمی از پیگیری رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز طی چند ماه گذشته با وزارت بهداشت در خصوص مسایل بیماران تالاسمی مبنی بر تامین هزینه‌های بیماران خاص از سوی سازمان‌های بیمه‌گر و حمایت ویژه از آنان خبر داد.

رئیس مرکز تحقیقات هماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی شیراز ضمن بیان اینکه تولید داروهای مصرفی بیماران در داخل کشور‌ از افتخارات نظام سلامت کشور محسوب می‌شود، از سازمان‌های نظارتی و مسئول در امر تولیدات دارویی خواست تا با پزشکانی که با بیماران تالاسمی ارتباط مستقیمی دارند، نشست‌های مشترکی به صورت منظم و ماهانه تشکیل داده و در امر کیفیت و اثربخشی برخی از داروها بازنگری شود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار