آیت‌الله دژکام:در شیراز متاسفانه نتوانسته‌ایم خیلی با هم جمع شویم و همیشه یک رنجش خاطری بین مردم فارس بوده است؛ گفت: امیدوارم بتوانیم کار را به جایی برسانیم که فرموده مقام معظم رهبری را انجام داده و جذب حداکثری داشته باشیم و نه اینکه به خاطر سلیقه خاص یک عده از مومنان را کنار گذاشته و زمانی که نیاز به کمک داریم دستمان خالی باشد .
کد خبر: ۶۳۸۰۸۴
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۵ 01 August 2018

تابناک فارس به نقل از ایسنا:آیت‌الله لطف‌الله دژکام در دیدار مدیران اجرایی استان فارس که به مناسبت هفته‌ی نماز جمعه برگزار شد، گفت: خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید "يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِيَ لِلصَّلَاةِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ" ، انشالله که نماز خواندن‌های ما ذکر خدا باشد و یاد حضرت حق در دل ما و همه کسانی که در نمازها شرکت می کنند زنده شود .

وی اضافه کرد: واقعیتی که همه باید به آن توجه داشته باشیم این است که نماز جمعه یک تاسیس الهی، قرآنی و اسلامی و مربوط به ولی امر مسلمانان و صاحب امر امروز آقا امام زمان(عج) است؛ اینکه در هر نمازجمعه ای به نام مبارک صاحب الزمان می‌رسیم و برمی خیزیم و احترام می‌کنیم نماد همین واقعیت محسوب می‌شود .

امام جمعه‌ی شیراز با بیان اینکه یکی از نام‌هایی که در قرآن برای پیامبر عنوان شده، ذکر است، گفت: این یعنی خود پیامبر خدا هست و امام زمان (عج) نیز ذکر خدا هست. وقتی در نماز می‌گوییم "ایاک نعبد" منظور از ما کیست؟ منظور کسانی است که پشت سر امام زمان(عج) هستند. چون توحید پشت سر ائمه تحقق پیدا می کند اگر این موضوع را در نظر بگیریم دلمان گرم می شود و حضور قلب خواهیم داشت .

او تصریح کرد: تا زمانی که پشت سر ولی امرقرار نگرفته ایم پراکنده خواهیم بود، اما وقتی پشت سر امام خود حرکت کنیم جمع می شویم. فراموش کردن صاحب اصلی اشتباهی است که بسیاری از اوقات ما مرتکب می‌شویم به همین دلیل کارها پیش نمی‌رود؛ امروز صاحب نماز جمعه امام زمان (عج) است .

امام جمعه‌ی شیراز گفت: اگر کسی می خواهد به داد دل ما برسد و این عالم را اصلاح کند امام زمان(عج) است و اگر توجه ما از این نکته منحرف شود بقیه کارهایی که می‌کنیم شاید در ظاهر هم باشکوه باشد ولی چیزی در متن، باطن و واقع خود ندارد .

او با اشاره به اینکه ساماندهی جمعیت مومنان برای ادامه‌ی حرکتی که همه آن را شروع کرده‌ایم از موارد مورد انتظار در شرایط کنونی است، گفت: امروز اوج امتحانات الهی برای مومنان است و اوج نقشه کشیدن و حیله و مکر کافرینی که دشمن اسلام هستند؛ بنابراین اکنون نماز جمعه نقش خود را ایفا کند .

امام جمعه‌ی شیراز خاطرنشان کرد: همان طور که در رده عالی کشور می‌بینیم برای عبور از مشکلات کنونی نیازمند همدلی و وفاق بیشتری هستیم؛ عمده‌ی تفرقه‌ها که گاهی ایجاد می‌شود به دلیل اعمال سلیقه‌ها است؛ می‌شود سلیقه‌ها را کنار گذاشت؛ اصل حرکت انقلاب و موضع ولایت لطمه نخورده، نهایتا سلیقه‌ی من اعمال نشده است .

آیت‌الله دژکام اعتقاد دارد که در ستاد نماز جمعه با ترکیب جدید رویکرد دوری از اعمال سلیقه‌هایی است که ربطی به مسائل اصلی نظام ندارد؛ لذا حمایت همه مسئولان در تمام ارگان‌ها و سازمان‌ها یک ضرورت محسوب می‌شود .

وی با تصریح اینکه در شیراز متاسفانه نتوانسته‌ایم خیلی با هم جمع شویم و همیشه یک رنجش خاطری بین مردم فارس بوده است؛ گفت: امیدوارم بتوانیم کار را به جایی برسانیم که فرموده مقام معظم رهبری را انجام داده و جذب حداکثری داشته باشیم و نه اینکه به خاطر سلیقه خاص یک عده از مومنان را کنار گذاشته و زمانی که نیاز به کمک داریم دستمان خالی باشد .

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه در نظام اسلامی تقسیم کار انجام شده و امام جمعه مسئول اجرایی محسوب نمی‌شود؛ گفت: در هفته‌های اخیر بعد از اقامه‌ی نماز جمعه در جمع مردم نشسته‌ام تا انسی با مردم ایجاد و روال مراجعه‌ها به من تسهیل شود؛ به دوستان دفتر هم گفتم تا تحلیلی از این مراجعه‌ها انجام دهند .

او با یادآوری اینکه مراجعه‌هایی که از سوی مردم به امام جمعه انجام شده مربوط به حدود 43 اداره و دستگاه اجرایی بوده است از ارائه‌ی آنالیز مراجعات به استاندار فارس خبر داد و گفت: همه قبول دارند که امام جمعه مسئول اجرایی نیست اما وقتی مردم به اداره‌ای مراجعه می‌کنند و کارشان گیر می‌کند به دفتر امام جمعه رجوع می‌کنند .

امام جمعه‌ی شیراز با بیان اینکه میزان رجوع مردم به وی از حد متعارف بیشتر بوده و وضعیت طبیعی ندارد، گفت: این نشان می‌دهد که آن مجموعه‌ها کار را به‌خوبی انجام نمی‌دهند که مردم به دفتر امام جمعه مراجعه می‌کنند .

آیت‌الله دژکام از مسئولان خواست که کار را به دوش یکدیگر نینداخته و مرم را به همدیگر حواله ندهند و گفت: من در نماز جمعه و دفتر خود صحبت های مردم را گوش می‌دهم؛ اما وقتی مسئول مربوطه حضور نداشته باشد کار اجرایی را که نمی‌توان انجام داد .

او حضور مسئولان بین مردم و شنیدن حرف‌های آنان ولو آنکه امکان انجام کاری نباشد را آبی بر آتش دانست و گفت: کسی که مدیر است در محدوده‌ی اختیارات پاسخگو خواهد بود؛ من در دیدار با مردم فقط می‌توانم از روی احساس و عاطفه‌ی انسانی همدردی کنم .

نماینده ولی فقیه در فارس گفت: واقعیت این است که گیر ما جای دیگری است و باید سعی کنیم این مسائل را دوستانه حل کنیم؛ البته من سعی کردم مقداری بار را از روی دوش مدیران بردارم. نقش روحانی همین است، یعنی ما نباید به عنوان روحانی در جمع مردم نشسته و توقع را افزایش دهیم؛ این درست نیست باید در حد توان مدیر و بر اساس امکانات موجود از او کار بخواهیم؛ اما مدیر هم باید جلو بیاید تا مردم احساس آرامش و اطمینان کنند .

امام جمعه‌ی شیراز تصریح کرد: دشمن اگر اطمینان و اعتماد مردم را به نظام از بین ببرد همه مجموعه ضرر می کنند و در اصل نظام و ارزش های دینی ما لطمه می خورد واین اتفاق نباید بیافتد .

آیت‌الله دژکام گفت: کار به گونه‌ای نباشد که براساس سلیقه پیش برویم بلکه همه باید محاسبه کنیم و در چارچوب های منطقی و علمی به هم کمک دهیم تا مسائل حل شود؛ مسلما اگر چنین رویکردی بین مدیران جا بیافتد و همه برای حل مشکلات مردم همکاری کنند هم مشکلات بیشتر حل می شود و هم اعتماد مردم جذب می شود .

وی اضافه کرد: احساس ما نباید این گونه باشد که می توانیم با صرفا با بودجه و اعتبارات مسائل را حل کنیم؛ هرچند باید منصفانه و دقیق این کار را انجام دهیم، اما پیامبر فرموده به تنهایی با این ابزار نمی توان کار انجام داد و همه را خشنود کرد؛ رفتار و برخوردهایی با مراجعین خود داشته باشیم که وقتی که حتی کارش انجام نشد باز هم خشنود باشد؛ برای این امر باید برنامه ریزی کنیم .

نماینده ولی فقیه در استان فارس گفت: نمی‌شود در گوشه‌ای از اداره نشست و گفت کشور مشکلی ندارد و من زندگی خود را دارم؛ اگر به میدان آمده و این حرکت را شروع کنیم و اخلاق خوب داشته باشیم و طرف مقابل احساس کند که در چارچوب قانون و امکانات کارش پیگیری می شود حتی اگر کارش به نتیجه نرسید باز هم راضی است و اعتمادش نسبت به شما از بین نخواهد رفت و این اعتماد مردم سرمایه نظام برای ادامه حرکت خود به سوی اهدافش است .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار