دبیر کارگروه ملی زلزله مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی گفت: بیش از 50 گسل بزرگ و فعال زلزله در استان فارس شناسایی شده است که باید نسبت به فعالیت آنها هوشیار بود.
کد خبر: ۶۳۸۱۱۷
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۷ 01 August 2018

 

دکتر علی‌ بیت‌اللهی در جلسه‌ی کارگروه استانی مخاطرات زلزله در شیراز گفت: طرح تعیین حریم گسل‌های شهر شیراز توسط مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی از امروز چهارشنبه ۱۰ مرداد آغاز شده است.

او با بیان اینکه طرح قبلا در شهرهای تهران و تبریز و مشهد اجرا شده است، گفت: بعد از مشخص شدن حریم گسل‌های شیراز ساخت مراکز آموزشی و بیمارستانی و مراکز ستادی در حریم این گسل‌ها ممنوع خواهد شد و ساختمان‌هایی که قبلا در حریم این گسل‌ها ساخته شده باید در اولویت مقاوم سازی قرار گیرند.

بیت‌اللهی گفت: با شناسایی حریم گسل‌ها و مصوب شدن آنها این موضوع قانونی شده و ممنوعیت احداث ساختمان‌های بلند مرتبه و مراکز آموزشی و درمانی در نقاط تعیینی ممنوع اعلام خواهد شد.

وی ممنوعیت ساخت و ساز در گسل‌ها و حریم گسل‌های شناسایی شده را از مزایای اجرای این طرح دانست و گفت: قبل از این به‌دلیل شناسایی نشدن گسل‌ها و مصوب نشدن ممنوعیت ساخت و ساز، شاهد احداث بناهایی در این نقاط پرخطر بودیم.

مدیرکل راه و شهرسازی فارس و دبیر کارگروه مخاطرات زلزله و لغزش لایه‌های زمین، ابنیه، ساختمان استان فارس نیز با اشاره به وجود گسل‌های فعال و بزرگ در این استان گفت: شناسایی دقیق این گسل‌ها و تعیین میزان، اندازه و نوع فعالیت آنها از اهمیت فراوانی برخوردار است.

فیروز تکاور گفت: باید طرح جامع و تفضیلی شهرها را بر اساس خطرات این گسل‌ها تدوین و حتی‌الامکان از ساخت و سازهای جدید در این مناطق ممانعت کرد.

وی اضافه کرد: مرکز مطالعات راه و شهرسازی مصمم است که بر اساس قراردادهایی که با مشاورین صاحب نظر منعقد می‌شود، گسل‌ها را به لحاظ خطرات زلزله و رانش و لغزش شناسایی و اطلاعات را به دستگاه‌های ذیربط اعم از شهرداری، استانداری و راه و شهرسازی ابلاغ کند.

تکاور از تشکیل دو کمیته‌های زمین‌شناسی به ریاست دکتر یوسفی رییس مرکز زمین‌شناسی فارس و سازه و تکنولوژی به ریاست دکتر بنان استاد دانشگاه شیراز خبر داد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار