رئیس اداره محیط زیست فیروزآباد گفت: با فعالیت شکارچیان سودجو جمعیت حیوانات وحشی فیروزآباد کاهش پیدا کرده است.
کد خبر: ۶۳۸۲۶۴
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۰ 02 August 2018

تابناک فارس به نقل از فارس: هوشنگ علیپور امروز اظهار داشت: فیروزآباد با وسعت حدود ۳۸۰ هزار هکتار دارای ۳۲۰ هزار هکتار اراضی ملی بوده که از این میزان ۱۲۰ هزار هکتار جنگل و ۲۰۰ هزار هکتار مرتع است.

وی با اشاره به اینکه این شهرستان دارای دو منطقه شکار ممنوع بانام مل بلند و پادنا است، افزود: منطقه پادنا که در تاریخ ۱۵ اسفند ۷۳ به‌عنوان شکار ممنوع معرفی شد با وسعت حدود ۴۰ هزار هکتار در جنوب شیراز و در شرق و شمال فیروزآباد واقع شده است.

رئیس اداره محیط‌زیست فیروزآباد با اشاره به اینکه رشته‌کوه پادنا دنباله رشته‌کوه‌های زاگرس است، بیان داشت: متوسط بارندگی ۲۱ ساله ۴۸۵ میلی‌متر و از نظر آب‌وهوا جزء اقلیم مدیترانه‌ای گرم و اقلیم استپی و نیمه‌خشک سرد است.

رئیس اداره محیط‌زیست فیروزآباد ابراز کرد: از نظر گیاهی این منطقه با تراکم و تنوع کم‌نظیر و عمده‌ترین دارای گونه‌های درختی و درختچه‌ای همچون بنه، بادام وحشی، کیکم٬ ارژن٬ زالزالک٬ ارس٬ انجیر وحشی و ... است.

علیپور گفت: رشته‌کوه پادنا و نقاط هم‌جوار درگذشته‌ای نه‌چندان دور ازجمله بهترین زیستگاه‌های حیوانات وحشی بوده و جمعیت حیوانات وحشی این رشته‌کوه را اکثر مردم منطقه به یاد دارند.

وی تصریح کرد: به علت عدم آگاهی عده‌ای از شکارچیان سودجو جمعیت حیوانات وحشی این منطقه کاهش پیدا کرده، اما به علت موقعیت این رشته‌کوه از نظر پناهگاه، غذا و ارتفاعات صعب‌العبور در حال حاضر جمعیت معدودی از حیوانات کوه زی به‌صورت پراکنده و نامنظم در سطح منطقه مشاهده می‌شود.

رئیس اداره محیط‌زیست فیروزآباد خاطرنشان کرد: این منطقه یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های پلنگ ایرانی در حال انقراض بوده و بر اساس گزارش‌های سالانه آمار قابل‌توجهی از دامدارانی که در این منطقه حساس به شغل دامداری مشغول هستند، دام‌هایشان مورد حمله پلنگ واقع می‌شود.

وی وجود عشایر، دام مازاد ساکنان و تخریب و تصرف توسط روستائیان جهت ایجاد باغ دیم را از تعارضات اصلی منطقه عنوان کرد و گفت: از جاذبه‌های اکو توریستی منطقه می‌توان به قلعه دختر٬ سد تنگاب٬ جنگل‌های بنه و بادام تنگاب و همچنین چشمه تنگ آتشگاه اشاره کرد.

رئیس اداره محیط‌زیست فیروزآباد اضافه کرد: منطقه شکار ممنوع مل بلند از تاریخ ۱۵ اسفند ۷۸ به‌عنوان شکار ممنوع معرفی شد که با وسعت منطقه حدود ۱۲ هزار هکتار در فاصله ۵۲ کیلومتری جنوب شیراز و در شمال و غرب محور فیروزآباد به شیراز واقع‌شده است.

علیپور بیان داشت: این منطقه دارای چهار رشته‌کوه مل بلند٬ قلات، زربو و کف سفید بوده که ارتفاع بلندترین نقطه دو هزار و ۳۰۰ متر و پست‌ترین نقطه هزار و ۷۰۰ متر است.

وی ابراز داشت: پوشش گیاهی به‌صورت جنگلی و مرتعی بوده و از نظر تراکم و تجدید جمعیت وضعیت مطلوبی دارد که درگذشته‌ای نه‌چندان دور جمعیت مناسبی از حیوانات وحشی را در خود داشته و در حال حاضر جانوران وحشی در این منطقه به‌صورت پراکنده مشاهده می‌شود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار