بازار سنتی جهرم که در فهرست آثار ملی ثبت شده در حال مرمت و مقاوم سازی است.
کد خبر: ۶۴۱۰۱۲
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۹ 08 August 2018

تابناک فارس به نقل از ایرنا:نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی ضمن بازدید از روند عملیات اجرایی مرمت بازار جهرم، در نشست با هیات امنای بازار سنتی جهرم گفت: سقف، کف و دیواره‌های بازار جهرم به عنوان یکی از اماکن فاخر تاریخی جهرم با حفظ جلوه‌های میراث فرهنگی آن در حال مرمت و‌ مقاوم ‌سازی است.
محمدرضا رضایی افزود: کانال‌های انتقال آب سطحی، سیستم اطفای حریق و کابل‌های برق و مخابرات آن تصحیح و بازسازی می‌شود تا با جلوه‌ای زیبا در خدمت شهروندان جهرم قرار گیرد.
دو سال است پروژه‌ مرمت بازار جهرم با حمایت وزارت راه، در حال انجام است و یک میلیارد و 250 میلیون تومان اعتبار برای مرمت و حفاظت بازار جهرم با طول 850 متر اختصاص یافته است.
مدت اجرای این پروژه دو سال است و حدود 50 درصد پیشرفت داشته است.
بازار سرپوشیده‌ جهرم، از بناهای تاریخی اواخر دورهٔ زندیه و اوایل قاجاریه است و از این بنا به‌عنوان خواهر دوقلوی بازار وکیل شیراز نام برده می‌شود.
این بازار، از نوع بازارهای صلیبی با چهار راسته‌ شمالی، جنوبی، شرقی و غربی است که با یک چهارسوق زیبا در وسط به هم متصل هستند.
حاج محمد حسین‌ خان جهرمی حاکم جهرم و فسا در سال 1250ق. ‌این بنا را با چندین کاروانسرا، تیمچه، ‌مسجد و حمام متصل به آن، طی 6 سال ساخت و در دوره‌های بعد، این بنا توسعه یافت.
بازار جهرم با بیش از صد حجره و هشتصد تا هزار متر مربع زیربنا یکی از بازارهای مهم سرپوشیده‌ی ایران است.
بازار سنتی سرپوشیده‌ جهرم‌ به موازات خیابان جمهوری‌ اسلامی است که بیشتر حجره‌های آن به پارچه ‌فروشی اختصاص دارد و از این رو به بازار پارچه ‌ای نیز معروف است.
بازار جهرم در سال 1352 با شماره 950 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
این بازار با قدمت چندصد ساله فاقد ایمنی و سازه‌های مقاوم ‌ساز است و در یکسال اخیر پس از سیل سال 95 ، مرمت آن آغاز شده است.
جهرم در 193 کیلومتری جنوب شرقی شیراز است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار