استاندار فارس: از آنجا که خبرنگاران هم اطلاعات را مهیا می‌کنند و هم باید جانب انصاف را رعایت کنند و در عین حال قضاوتی را نیز منتقل کنند، باید نهایت دقت را در بیان مطالب به خرج دهند.
کد خبر: ۶۴۱۰۱۳
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۲ 08 August 2018


تابناک فارس به نقل از ایرنا:اسماعیل تبادار چهارشنبه در بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی استان فارس و نشستی صمیمی با خبرنگاران به مناسبت هفدهم مرداد روز خبرنگار افزود: برخی ممکن است انتقاد مبتنی بر حقیقت را برنتابند، بیان واقعیت‌ها و مشکلات جامعه به‌ مثابه رسالت خبرنگاران امری دشوار است.
وی با اشاره به اینکه بیان حقیقت شرط‌ هایی دارد،اضافه کرد: اولین مؤلفه بیان حقیقت دانایی و اشراف به تمام معنا به یک موضوع است که مهم‌ترین موضوع در عرصه خبرنگاری است.
تبادار افزود: رسانه یک ظرف است که عوامل اصلی آن همین خبرنگاران هستند و از دیگر مواضع مهم در این زمینه رعایت انصاف است و آن که می‌خواهد حقایق را بیان کند، نمی‌تواند با بی‌انصافی اظهار نظر کند.
استاندار فارس گفت: از آنجا که خبرنگاران هم اطلاعات را مهیا می‌کنند و هم باید جانب انصاف را رعایت کنند و در عین حال قضاوتی را نیز منتقل کنند، باید نهایت دقت را در بیان مطالب به خرج دهند.
وی عنوان کرد: خبرنگاران رسالت سنگینی بر عهده دارند که بر اساس آن باید در جامعه مبتنی بر اصل حقیقت‌گویی و بیان واقعیت‌ها، آلام مردم را در ابعاد مختلف بیان کنند و این بیان کردن‌ها هزینه بردار است و بر این اساس کسی که می‌خواهد این موضع را رصد کند، باید منتظر سختی‌ها، مشقت‌ها و گفتارهای نادرست و درست باشد.
تبادار همچنین گفت: فضای عمومی به دلیل تنگناهای موجود معمولاً از موضوعات انتقادی استقبال می‌کنند و کمتر به فعالیت‌های مثبت مسئولان می‌پردازند؛ در حالی که رسالت خبرنگار این است که در درجه اول حقایق را درست معنا کنند و در درجه دوم زمینه لازم را برای فراهم ‌کردن امیدواری و نگاه به آینده و نیز تشویق در امور از نظر بگذرانند و ظرفیت‌ها را در کنار تنگناها بیان کنند؛ البته نه به عنوان تمجید، بلکه بر اساس اطلاع.
استاندار فارس عنوان کرد: برخی گمان می‌کنند اگر عملکرد دولت را به مردم انتقال ندهیم، راهکار درستی داشته ایم‌ در حالی که هرکس با هر سلیقه و گفتمان وقتی به هدف بزرگ یعنی نظام جمهوری اسلامی بیندیشد، در می‌یابد که با وجود همه سلایق، همگی به اصل نظام اعتقاد داریم و ضمن اینکه از هم انتقاد می‌کنیم باید در بخش‌ها‌ی مختلف هدف اصلی را مدنظر قرار دهیم.
تبادار افرود: خبرنگاران بسیاری در جهان در پی حقایق هستند و در این راه جان خود را از دست داده‌اند.
وی از جامعه خبری درخواست کرد که حریت و شجاعت را سرلوحه خود قرار دهند.
تبادار عنوان کرد: امروز فرهنگ‌سازی و فرهنگ ‌یابی در موضوعات وظیفه رسانه است و بهترین جایگاه برای تبیین و تعریف فضای مجازی همین رسانه‌هاست و رسانه‌ها باید این فضا را تعریف کنند.
وی اظهار داشت: خبرنگار نباید خبری را اعلام کند که صدقش بر او اثبات نشده است و در این زمینه باید بداند که علاوه بر اینکه بر مردم حق و حقوقی دارد، بر مسئولان نیز این حق را دارد و نباید حقی را به مردم رساند به بهای ناحقی که از مسئولان گرفته شده است.
تبادار ادامه داد: همین که ناامیدی و امید به آینده و زحمات مسئولان در دستور کار قرار نمی‌گیرد، رسانه باید در خلوت خود را مواخذه کند و بداند که جهان، دنیای کنش و واکنش است و این موضوع در آموزه‌های دینی نیز مطرح شده است.
تبادار اظهار داشت: با وجود تنگنای مالی دولت تمام تلاش مسئولان فراهم کردن زیرساخت‌هاست و ما در زمینه‌های گوناگونی همچون راه، جذب سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی و نیز واگذاری طرح‌ها پیشتاز است.
وی به واگذاری طرح های فرهنگی سعدیه و موزه مشاهیر به بخش خصوصی و نیز استفاده از ظرفیت این بخش برای ساخت و بهره‌برداری از تالار مرکزی فارس اشاره کرد و گفت: راه پیشرفت و توسعه هر استان از نگاه جمعی، هماهنگی، وفاق و وحدت در ابعاد مختلف رسانه‌ای می‌گذرد.
تبادار اظهار داشت: عمران و آبادی همه استان به‌صورت فراگیر در دستور کار است و هر عمرانی غنیمت است و بر همین اساس امسال در استان فارس هشت طرح بزرگ با 11هزار میلیارد تومان اعتبار افتتاح می‌شود و امیدواریم حدود 6 هزار میلیارد تومان نیز کلنگ زنی در پروژه های مختلف داشته باشیم.
استاندار فارس در این جلسه با اشاره به ارائه گزارش فعالیت ها و دستاوردهای  فارس در آغاز این نشست گفت: آنچه امروز در خبرگزاری جمهوری اسلامی مشاهده کردم، نشان‌دهنده حساسیت کاری و دقت درموضوعات است؛ نگاه ویژه ایرنا به موضوع مسئله‌یابی و نگرانی‌ها و دغدغه‌های جامعه پل ارتباطی مسئولان و مردم است.
تبادار روز چهارشنبه در حالی که از سوی هادی پژوهش جهرمی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری و یداله رحمانی معاون هماهنگی امور اقتصادی و منابع انسانی استانداری، عبدالرضا قاسم پور مشاور و مدیرکل حوزه ریاست استانداری فارس همراهی می شد از دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی استان بازدید کرد.
ساسان تاج گردون رئیس سازمان برنامه و بودجه استان و صابر سهرابی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس نیز استاندار را در این بازدید همراهی می کردند.
این بازدید در آستانه 19 مردادماه هشتاد و چهارمین سالگرد تاسیس خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) و همزمان با 17 مردادماه سالروز شهادت شهید محمود صارمی خبرنگار در افغانستان و روز خبرنگار صورت گرفت.
سیداحمد نجفی رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی استان در ابتدای این نشست، گزارشی از عملکرد فارس در حوزه های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و ورزشی ارائه کرد و در ادامه، خبرنگاران ایرنا فعال در شهرهای مختلف استان در فضایی صمیمی به طرح دیدگاه ها و نظرات خود پرداختند.
بنیان ایرنا 19 مردادماه 1313 خورشیدی و با تاسیس «آژانس پارس» گذارده شد و در سال 1360 با تصویب مجلس شورای اسلامی به خبرگزاری جمهوری اسلامی تغییر نام یافت.
شورای عالی انقلاب فرهنگی 17 مرداد سالروز شهادت شهید محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی را به نام روز خبرنگار نامگذاری کرده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار