بیایید به یکی از کهن ترین شهرهای ایران سری بزنیم. شهری که شهرتی جهانی دارد و بوی بهار نارنج هایش در فصل بهار، آدمی را مست خود می کند. شیراز مملو از آثار و جاذبه های گردشگری تاریخی است. مساجد این شهر تنها گوشه ای از بی شمار آثار تاریخی آن هستند. مساجد شهر شیراز آن قدر زیبا هستند که به خاطر آن ها، لقب “شهر مساجد زیبا” را بر این شهر گذاشته اند. امروز قصد داریم تا برخی از شاهکاری معماری ایرانی – اسلامی شیراز را برایتان معرفی کنیم.
کد خبر: ۶۴۱۰۲۸
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۷ 08 August 2018


مسجد نصیر الملک شیراز
بدون شک مسجد نصیر الملک شیراز، یکی از زیباترین مساجد تاریخی ایران است. این مسجد به بهترین و زیبا ترین شکل ممکن طراحی و ساخته شده تا نمازگزارانش در محیطی آرام و با صفا به عبادت مشغول شوند. نصیر الملک در خیابان لطفعلی خان زند در یکی از قدیمی ترین محله های شیراز به نام گودعربان واقع شده است. دستور ساخت چنین مسجد با شکوهی را میرزا حسن علی خان حاکم فارس که لقب نصیر الملک داشت، در سال ۱۲۵۵ صادر کرد تا یادگاری چنین زیبا در شیراز از خود به یادگار بگذارد. از همان ابتدای ورود به این مسجد غرق در زیبایی آن خواهید شد. اما شاید برخی با خودشان بگویند، چنین زیبایی هایی را اکثر مساجد تاریخی دیگر ایران هم دارند.

مسجد نصیر الملک - مساجد تاریخی شیراز

مسجد نصیر الملک 


کافیست وارد شبستان مسجد شوید تا تفاوت را احساس کنید! بیشتر شهرت مسجد نصیر الملک شیراز به خاطر وجود شیشه های رنگی شبستان است. سایه روشن نور خورشید که از این شیشه ها عبور می کنند بر روی زمین، محیطی هنری و شگفت انگیز را ایجاد می کند که نه تنها گردشگران داخلی، بلکه گردشگران خارجی را محوط تماشای خود می کنند. این بنا را محمد حسن معمار در طول ۱۲ سال ساخته است. نصیر الملک یکی از مساجد تاریخی شیراز و بناهای عهد قاجاری ایران است.

مسجد عتیق شیراز
مسجد جامع عتیق شیراز را که قدیمی ترین مسجد موجود در این شهر است، مسجد جمعه یا مسجد آدینه نیز می نامند. این مسجد در نزدیکی یکی دیگر از جاذبه های تاریخی – مذهبی شهر شیراز به نام حرم شاهچراغ قرار گرفته است. ساخت مسجد جامع عتیق در عهد فرمانروایی عمرولیث صفاری در دوره صفاریان صورت گرفته است. طبق نظر بسیاری از باستان شناسان، مسجد عتیق بر روی بقایای یکی از آتشکده های مهم پیش از اسلام ساخته شده است. البته به دلیل اینکه مطالعات باستان شناسی کمی در این مکان صورت گرفته، نمی توان گفت که این آتشکده مربوط به چه دورانی بوده است.

این مسجد یکی از بناهای بسیار مهم در تاریخ شهر شیراز است و علاوه بر نقش مذهبی، نقش سیاسی – اجتماعی زیادی را هم در طول تاریخ ایفا کرده است. یکی از ویژگی های منحصر به فرد این مسجد، دارالمصحفی است که در سال ۷۵۲ قمری در وسط حیاط آن ساخته اند. به این مکان خدای خانه نیز می گفتند، چرا که قاریان قرآن در آن قرآن قرائت می کردند و کاتبان نیز قرآن می نوشتند. مسجد عتیق شیراز، بارها در طول حیاط پر فراز و نشیبش مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است.

مسجد عتیق شیراز

مسجد عتیق شیراز


مسجد وکیل شیراز
کریم خان زند، نقش زیادی در توسعه و رونق شهر شیراز داشته است. مسجد وکیل در حقیقت بخشی از یک مجموعه به نام مجموعه وکیل است که در دوران سلسله زندیه و به دستور کریم خان زند ساخته شده اند. بازار و حمام وکیل از دیگر آثار زندیه ای هستند که در مجاورت مسجد وکیل واقع شده اند. مسجد وکیل که ۱۱ هزار متر مربع مساحت دارد، از جمله مساجد دو ایوانی کشور است و دو شبستان در شمال و جنوبش دارد. مسجد وکیل یکی از مساجد تاریخی شیراز است که حتما باید ببینید.

یکی از زیباترین بخش های مسجد وکیل که عکس ها و سلفی های بسیاری را می توانید از آن در شبکه های مجازی مشاهده کنید، شبستان جنوبی آن است که ۴۸ ستون مار پیچ از سنگ مرمر یکپارچه دارد.

مسجد وکیل شیراز

مسجد وکیل شیراز


مسجد مشیر الملک
یکی دیگر از مساجد تاریخی شیراز که از قضا از زیباترین آن ها نیز هست، مسجد مشیر الملک شیراز است. این مسجد زیبا را فردی به نام میرزا ابوالحسن خان مشیر الملک حاکم فارس در دوران قاجار بنا نهاده است. مسجد مشیر سه شبستان و چند حجره دارد و ساختش حدود ۱۰ سال به طول انجامیده است. یکی از زیباتری بخش های این مسجد، کاشیکاری های محراب آن و همچنین کتیبه سنگ مرمر آن است که سوره توحید روی آن نگاشته شده است. در سفر به شیراز حتما سری هم به مسجد زیبای مشیر الملک که در خیابان قاآنی شمالی در محله بازار ارامنه قرار دارد، بزنید.

مسجد مشیر الملک

مسجد مشیر الملک

 


مسجد نو یا مسجد شهدای شیراز
پیشتر گفتیم که مسجد جامع عتیق، قدیمی ترین مسجد شهر شیراز است. پس از این مسجد، رتبه دوم مساجد تاریخی شیراز در اختیار مسجد نو است. این مسجد، نام دیگری هم دارد و دلیل این نام سازنده آن است. پس از آنکه فرزند اتابک سعد بن زنگی دچار بیماری سختی می شود، او نذر می کند که در صورت بهبودی فرزندش، خانه خود را به مسجد تبدیل کند. پس از اینکه فرزند اتابک بهبود یافت، وی مسجدی را به همراه بازار و حمام برای استفاده عموم ساخت. به همین خاطر به این مسجد مسجد اتابک نیز می گویند. البته مسجدی که در آن دوران ساخته شده بود، بنا به دلایلی رو به ویرانی رفت و دوباره آن را از نو ساختند.

مسجد نو شیراز

مسجد نو شیراز


این مسجد ویژگی دیگری نیز دارد، با حدود بیست هزار متر مربع مساحت، مسجد نو بزرگترین مسجد ایران است. امروزه نماز جمعه شهر شیراز در این مسجد برگزار می گردد، به همین خاطر برخی نام مسجد شهدا را بر آن نهاده اند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار