چندی پیش یکی از شهروندان با ارسال مطلبی درخصوص نحوه اخذ در آزمایشگاههای مراکز دولتی خواستار شفاف سازی در این زمینه شده بود که برای آگاهی از چند و چون موضوع، این مهم از طریق روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی لارستان پیگری شد.
کد خبر: ۶۴۱۲۳۳
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۱ 09 August 2018

تابناک فارس به نقل از میلاد لارستان: متن ارسالی توسط شهروند:

متاسفانه در منطقه لارستان هیچ ازمایشگاهی با تعرفه دولتی نداریم . قبلا ازمایشگاه بیمارستان روزانه ۳۰ نفر ازمایش سرپایی انجام می داد (البته با دردسر فراوان و نوبت دهی های یک ماهه) در حال حاضر ازمایشگاه بیمارستان صرفا به بیمار بستری خدمات ارایه داه و انبوه نسخ ازمایش که عمدتا توسط متخصص داخلی اطفال و زنان نوشته میشود اجبارا به ازمایشگاه های خصوصی ارایه میشوند و حداقل ازمایشات ساده چکاپ در این ازمایشگاه ها ۵۰ هزار تومان است و اگر ازمایشات هورمونی و انتی بادی و … باشد هر نسخه ازمایش به بالای ۱۲۰ هزار تومان .
تنها ازمایشگاه شبکه بهداشت در درمانگاه صاحب الزمان نیز از پذیرفتن برگ بیمه خودداری نموده و فقط ازمایشات بسیار ساده را در قالب تعرفه دولتی و البته بدون بیمه انجام میدهند . ساده ترین ازمایشات =۲۵ هزار تومان (درصورت قبول برگ بیمه این تعرفه میتواند به یک سوم تقلیل یابد)
حال بخوبی می توان وضعیت شهر را دید که ازمایشگاه های پولساز و مطب های رادیولوژی شهر پر از بیمار است زیرا هیچ خدماتی با تعرفه دولتی در شهر لار وجود ندارد . در حالی که مثلا مطب متخصص داخلی فقط یک عدد در سطح شهر وجود دارد.

جوابیه دانشکده علوم پزشکی لارستان:

تمام آزمایشات تشخیصی در آزمایشگاه های دولتی مستقر در مراکز شهری و روستایی با تعرفه دولتی انجام میشود. همه بیمه ها پذیرفته شده حتی در صورت محاسبه نرخ به شکل آزاد، تعرفه ها به شکل «تعرفه آزاد دولتی» در نظر گرفته می‌شود و با مبالغ قابل پرداخت در آزمایشگاه های خصوصی یکسان نیست.

همه مراکز روستایی بخش آزمایشگاه دارند و حداقل خدمات را با تعرفه دولتی به مردم ارائه می دهند. از طرفی ، طی اخبار اعلام شده در چند ماه گذشته به نقل از آقای هاشمی مدیر گروه ستاد گسترش معاونت بهداشتی، ۸ مرکز از ٣٨ مرکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی منطقه وسیع لارستان و خنج به آزمایشگاه هورمونی مجهز شده که اغلب قریب به اتفاق آزمایشات هورمونی در این مراکز انجام می شود.

تعرفه های دولتی برای انواع آزمایش ها در قالب بخشنامه ها و دستورالعمل های اداری از وزارت بهداشت به دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ می‌شود و معمولاً در مراکز جامع خدمات سلامت شهری و روستایی برای اطلاع مراجعه‌کنندگان در انظار عمومی نصب می گردد. از طرفی سیستم های پذیرش مورد استفاده توسط پرسنل آزمایشگاه ها به اتوماسیون اداری متصل بوده و تنها تعرفه‌های مشخص شده توسط واحد درآمد دانشگاه در آن تعریف شده است و دریافت هرگونه وجه، کمتر یا بیشتر از مبلغ تعیین شده مجاز نمی باشد.

در راستای استاندارد سازی و تجویز منطقی آزمایشات پزشکی جهت خدمات رسانی هر چه بهتر و سریع تر به بیماران بستری، تصمیم گیری مبنی بر راهکارهای اجرایی مدیریت مصرف و کاهش هزینه های حوزه بهداشت و درمان در دستور کار دانشگاه علوم پزشکی قرار گرفته و در جهت تحقق این اهداف پذیرش بیماران غیر بستری در بیمارستان امام رضا (ع) به صورت موقت انجام نمی پذیرد. امید است با تلاش و پیگیری های مجدانه همکاران محترم وزارت بهداشت و درمان و دانشکده علوم پزشکی در راستای افزایش سقف بیمه سلامت بیمارستان های تابعه و مدیریت هر چه بهتر مصارف و منابع در آینده نزدیک شاهد بازگشت به ارائه خدمات با کیفیت هر چه بهتر به همشهریان عزیز باشیم.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار