علی قاسمی با بیان اینکه به خاطر تصمیم گیری‌های اشتباه منابع طبیعی ما نابود شدند،‌ تصریح کرد: اگر تصمیم سازی‌های غلط نبود، امروز جنگل‌هایمان 4 میلیون هکتار نسبت به 50 سال پیش کاهش پیدا نکرده بود
کد خبر: ۶۴۱۲۵۷
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۵ 09 August 2018

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبر نگاران جوان: علی قاسمی نماینده مردم استان فارس در شورای عالی استان‌ها در هشتمین جلسه شورای عالی استان‌ها که امروز(پنجشنبه) برگزار شد، ضمن تبریک روز خبرنگار و خیرمقدم به کلانتری رئیس سازمان محیط زیست اظهار داشت: همچنان که خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید: همه چیز را از آب زنده کردیم، تمامی دانشمندان هم اعتقاد دارند که جنگ جهانی سوم، جنگ بر سر آب خواهد بود.

وی با بیان اینکه به خاطر تصمیم گیری‌های اشتباه منابع طبیعی ما نابود شدند،‌ تصریح کرد: اگر تصمیم سازی‌های غلط نبود، امروز جنگل‌هایمان 4 میلیون هکتار نسبت به 50 سال پیش کاهش پیدا نکرده بود و حال و روز خوزستان و سیستان و بلوچستان در حوزه ریزگردها و طوفان‌های شن این چنین نمی‌شد.

قاسمی افزود:‌اگر تصمیم گیری‌های غلط نبود، وضعیت آب کشور بحرانی نبود و گونه‌های گیاهی و جانوری مختلف رو به انقراض نمی‌رفتند و دریاچه‌ها و تالاب‌هایمان خشک نمی‌شدند.

عضو شورای عالی استان‌ها خطاب به کلانتری گفت:‌ سهم ما در حفظ منابع طبیعی از جمله آب چقدر است و از شما می‌خواهم که بگویید چه نقشی در سوء مدیریت و نابودی محیط زیست دارید؟

وی با بیان اینکه امروز از کدام عملکرد دولتمردان در جهت حفظ،‌ نگهداری و استفاده پایدار از منابع مالی می‌توان دفاع کرد، گفت: در زمینه بازچرخانی آب و استفاده از آب‌های خاکستری که 80 درصد مصرف آب خانگی را شامل می‌شود، کدام عملکرد قابل تأمل است و متأسفانه فقط 20 درصد آب‌ها تصفیه می‌شوند و دوباره در سیستم قرار می‌گیرند.

قاسمی با بیان اینکه 92 درصد مصرف آب در بخش کشاورزی است،گفت: چه تلاشی در جهت افزایش بهره وری و تولید ثروت حاصل از مصرف آب کشاورزی انجام شده و همچنین چه تلاش معناداری برای کاهش مصرف آب کشاورزی صورت گرفته است؟

نماینده مردم استان فارس در شورای عالی استان ها با بیان اینکه تاکنون وزارت عریض و طویل جهاد کشاورزی نتوانسته الگوی کشت مناسب با هر منطقه را ارائه دهد، گفت: بخش کشاورزی درگیر منحنی تار عنکبوتی است که میزان کاشت سالانه محصولات کشاورزی معلول قیمت سال گذشته آن محصولات است.

وی با اشاره به اصلاح بذرهای کشاورزی و مقاوم کردن آن‌ها نسبت به کم آبی، گفت:‌ در این زمینه کدام مطالعات بزرگ انجام شده است، در حالی که هنوز نگاهمان به آسمان است و تمامی بخش‌های اقتصادی و زیربنایی کشورمان به باران وابسته است.

قاسمی تصریح کرد: پیاده کردن سیاست غلط خودکفایی چه لطمات جبران ناپذیری را به پیکره اکوسیستم و آب وارد کرده است.

عضو شورای عالی استان‌ها با طرح این پرسش که چرا قوانین کهنه سال 61 توسط دولت و مجلس اصلاح نمی‌شود،‌تصریح کرد: در زمان تصویب قوانین آب، معضل اصلی کشور بحران آب نبود و مسئله اصلی بیکاری و افزایش تولید بود.

وی با بیان اینکه مالکیت دولت بر آب باعث ایجاد فساد در سامانه اداره توزیع آب می‌شود،گفت: این مسئله از صدور پروانه‌ها و میزان بهره‌برداری‌های آب جلوگیری می‌کند.

قاسمی با بیان اینکه بحث تغییر اقلیم در حال تبدیل شدن به یک چالش بزرگ است، افزود: ناگزیریم فرهنگ و الگوی مصرف استفاده از آب را تغییر دهیم و در اصلاح و بازنگری قانون آب باید گروهی از نخبگان دانشگاهی و دانشگاه‌های ما در شورای عالی استان‌ها به عنوان نهادی که می‌تواند به مجلس و دولت طرح دهد، قانون آب را تدوین کنند.

نماینده مردم استان فارس در شورای عالی استان ها با بیان اینکه نقش مدیریت‌های محلی و واگذاری مدیریت منابع آب به خود بهره برداران انکار ناپذیر است، گفت: کشور ما دارای تنوع اقلیم و آب و هواست و مطمئن هستیم قوانینی که در استان گیلان باید پیاده شود، در استان خراسان جنوبی موضوعیت ندارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار