عضو شورای عالی استان‌ها خطاب به رئیس سازمان محیط زیست گفت:‌ سهم ما در حفظ منابع طبیعی از جمله آب چقدر است. از شما می‌خواهم بگویید چه نقشی در سوء مدیریت و نابودی محیط زیست دارید؟
کد خبر: ۶۴۱۴۱۴
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۸ 09 August 2018

تابناک فارس به نقل از ایرنا:علی قاسمی، نماینده استان فارس در شورای عالی استان‌ها نیز در جلسه امروز این شورا گفت: بخش کشاورزی درگیر تار عنکبوتی شده و نتوانسته الگوی کشت مناسب با هر منطقه را ارائه دهد.
وی افزود: به خاطر تصمیم گیری‌های اشتباه منابع طبیعی ما نابود شدند،‌ اگر تصمیم سازی‌ها غلط نبود، امروز جنگل‌هایمان 4 میلیون هکتار نسبت به 50 سال پیش کاهش پیدا نکرده بود و حال و روز خوزستان و سیستان و بلوچستان در حوزه ریزگردها و طوفان‌های شن این چنین نمی‌شد.
وی ادامه داد: ‌اگر تصمیم گیری‌های غلط نبود، وضعیت آب کشور بحرانی نبود و گونه‌های گیاهی و جانوری مختلف رو به انقراض نمی‌رفتند و دریاچه‌ها و تالاب‌هایمان خشک نمی‌شدند.
عضو شورای عالی استان‌ها خطاب به رئیس سازمان محیط زیست گفت:‌ سهم ما در حفظ منابع طبیعی از جمله آب چقدر است. از شما می‌خواهم بگویید چه نقشی در سوء مدیریت و نابودی محیط زیست دارید؟
وی با بیان اینکه امروز از کدام عملکرد دولتمردان در جهت حفظ،‌ نگهداری و استفاده پایدار از منابع مالی می‌توان دفاع کرد، گفت: در زمینه بازچرخانی آب که 80 درصد مصرف آب خانگی را شامل می‌شود، کدام عملکرد قابل قبول است. متاسفانه فقط 20 درصد آبها تصفیه می‌شوند و دوباره در سیستم قرار می‌گیرند.
قاسمی با بیان اینکه 92 درصد مصرف آب در بخش کشاورزی است،گفت: چه تلاشی در جهت افزایش بهره وری و تولید ثروت حاصل از مصرف آب کشاورزی انجام شده و همچنین چه تلاش معناداری برای کاهش مصرف آب کشاورزی صورت گرفته است؟
نماینده مردم استان فارس در شورای عالی استان ها قاسمی تصریح کرد: پیاده کردن سیاست غلط خودکفایی چه لطمات جبران ناپذیری را به پیکره اکوسیستم و آب وارد کرده است.
عضو شورای عالی استان‌ها با طرح این پرسش که چرا قوانین کهنه سال 61 توسط دولت و مجلس اصلاح نمی‌شود، ‌تصریح کرد: در زمان تصویب قوانین آب، معضل اصلی کشور بحران آب نبود. مسئله اصلی بیکاری و افزایش تولید بود.
وی با بیان اینکه مالکیت دولت بر آب باعث ایجاد فساد در سامانه اداره توزیع آب می‌شود،گفت: این مسئله از صدور پروانه‌ها و میزان بهره‌برداری‌های آب جلوگیری می‌کند.
قاسمی با بیان اینکه بحث تغییر اقلیم در حال تبدیل شدن به یک چالش بزرگ است، افزود: ناگزیریم فرهنگ و الگوی مصرف استفاده از آب را تغییر دهیم و در اصلاح و بازنگری قانون آب باید گروهی از نخبگان دانشگاهی و دانشگاه‌های ما در شورای عالی استان‌ها به عنوان نهادی که می‌تواند به مجلس و دولت طرح دهد، قانون آب را تدوین کنند.
نماینده استان فارس در شورای عالی استان ها با بیان اینکه نقش مدیریت‌های محلی و واگذاری مدیریت منابع آب به خود بهره برداران انکار ناپذیر است، گفت: کشور ما دارای تنوع اقلیم و آب و هواست و مطمئن هستیم قوانینی که در استان گیلان باید پیاده شود، در استان خراسان جنوبی موضوعیت ندارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار