شیرازی‌ها که سابقه خوبی در برخورداری از آب و هوای پاک دارند این بار برای تحقق اهداف پویش شهر بدون پلاستیک تلاش می‌کنند.
کد خبر: ۶۴۱۴۱۸
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۳ 09 August 2018

تابناک فارس به نقل از فارس:وقتی به فروشگاه زنجیره‌ای می‌روم بسیاری از خریداران برای برداشتن کیسه پلاستیکی بیشتر برای جا دادن خریدهای خود اصرار می‌کنند اما پلاستیک هرگز از جنس طبیعت نبوده و نیست و مصرف آن با افزایش زباله برابری می‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس با اشاره به پویش شیراز بدون پلاستیک  می‌گوید: این طرح از سوی این اداره کل ارائه شده است که شهرداری و شورای اسلامی شهر شیراز نیز از آن استقبال کرده‌اند.

سعید محمودی ادامه می‌دهد: در این طرح، راهکارهای توسعه همکاری بین بخشی برای حفاظت محیط زیست نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

وی معتقد است: سلامت جامعه بدون توجه و ارتقاء محیط زیست معنا ندارد و با حفظ محیط زیست می‌توان برای حفظ سلامت گام برداشت و خوشبختانه از آنجا که امروز مردم نیز به حفظ محیط زیست توجه دارند و آگاهی بیشتری در این زمینه کسب کرده‌اند اجرای طرح‌های زیست محیطی با همکاری مردم و گروه‌های مردم نهاد در فارس حمایت می‌شود.

 

 

شهر بی‌پلاستیک

محمودی با تاکید بر تلاش و همکاری در شیراز برای اجرای طرح کاهش پلاستیک و حذف ظروف یک‌بار مصرف پلاستیکی در استان بیان می‌کند: استفاده از خرد جمعی برای حذف پلاستیک در جامعه لازم است و باید افکار عمومی در این راستا هدایت شود.

وی می‌افزاید: جایگزین کردن پاکت‌های کاغذی از راهکارهای موثری است که در این حوزه پیشنهاد شده است زیرا پلاستیک به سال‌های سال زمان نیاز دارد تا تجزیه شود.

این مقام مسوول با علام نصب بنرهای اطلاع‌رسانی در شهر اظهار می‌کند: از اوایل مردادماه امسال این بنرها در نقاط مختلف شهر نصب شد تا شهروندان را به مشارکت و حمایت از این پویش بخواند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس عنوان می‌کند: از این پویش با همکاری سازمان مدیریت پسماند، شورای شهر و سازمان سیما، فضا و منظر شهرداری شیراز و اقدام به نصب بنرهای متعدد اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی در معابر و میادین اصلی شهر حمایت می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: طرح پویش شیراز شهر بدون پلاستیک از ابتدای اردیبهشت ماه امسال آغاز شد و توجه بسیاری از شهروندان را تا کنون به خود جلب کرده است.

غلبه بر آلودگی پلاستیکی

دبیر این پویش نیز با ابراز رضایت از اقدامات مستمر اداره کل محیط زیست فارس بیان می‌کند: برای این طرح برنامه حداق 4 ساله از سوی این اداره کل در نظر گرفته شده است.

گل‌آفرین زارع ادامه می‌دهد: در مرحله اول طرح، نه گفتن به کیسه‌های پلاستیکی در نظر گرفته شده است و در مراحل بعد به ظروف یک بار مصرف پلاستیکی و ... نیز می‌رسد.

وی تاکید می‌کند: در هر طرح محیط زیستی که ارائه شود، محور اصلی و کلید موفقیت آن مردم هستند و اگر در این پویش نیز هر خانوار به طور متوسط در هفته مصرف 3 عدد کیسه پلاستیکی را کاهش دهد، در استفاده از میلیون‌ها تن پلاستیک سیر نزولی ایجاد خواهد شد.

زارع با اشاره به هدف اصلی این پویش می‌گوید: کاهش تولید، توزیع و مرف پلاستیک هدف اصلی این طرح است و برای تحقق این هدف مدت‌هاست که توزیع کیسه‌های پارچه‌ای و تجزیه پذیر را به صورت نمادین در نانوایی‌ها و برخی فروشگاه‌های شیراز را آغاز کرده‌ایم.

مشارکت مردمی

دبیر پویش شیراز شهر بدون پلاستیک عنوان می‌کند: شهروندان برای حضور موثر در این پویش می‌توانند در خانه کیسه‌های خرید پارجه‌ای بدوزند و کیسه پلاستیکی را برای همیشه به دست فراموشی بسپارند و یا با خرید کیسه پارچه‌ای آماده از تولیدکنندگان این محصولات حمایت کنند تا نسبت به افزایش تقاضا شاهد افزایش تولید این کیسه‌ها باشیم.

زارع می‌افزاید: پویش مورد نظر از 21 اردیبهشت امسال آغاز شد که مرام‌نامه‌ای با تمامی اصناف، ادارات صنعت، معدن و تجارت، سازمان مدیریت پسماند، بازرگانی، علوم پزشکی، شهرداری و ادارات مرتبط دیگر با اداره کل محیط زیست فارس تنظیم شد.

وی تصریح می‌کند: دبیرخانه این پویش در ساختمان اداره کل حفاظت از محیط زیست استان تشکیل شده است و تقریبا هر 2 هفته یک بار به آموزش چهره به چهره، توزیع کیسه‌های تجدیدپذیر در میادین میوه و تره‌بار و نانوایی‌ها و برخی مراکز خرید با ارائه آموزش پرداخته می‌شود.

زارع از حمایت مردمی در زمینه استفاده و تولید این کیسه‌ها صحبت می‌کند و می‌گوید: مرکز تهیه غذای مهمان مامان و شرکت آرد خوشه به این طرح پیوسته‌اند و شیر پگاه نیز با استفاده از ظروف شیشه‌ای برای شیر از این طرح حمایت کرده است.

وی ادامه می‌دهد: یک خلبان بازنشسته از طریق شرکت آرمان سریر صنعت نیز با تهیه کیسه پارچه‌ای با هزینه شخصی خود و توزیع رایگان آن و ارائه کیسه‌ها به دبیرخانه این پویش برای توزیع در شهر بدون پلاستیک به ایفای نقش مطلوبی پرداخته است.

دبیر این پویش در پایان ضمن تقدیر از مردم فعال استان در حمایت از طرح‌های زیست محیطی اظهار می‌کند: اداره کل محیط زیست فارس از کلیه فعالان و افراد خلاق برای پیشبرد هر چه بهتر این طرح‌ها استقبال می‌کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار