رئیس میراث فرهنگی مرودشت بر ضرورت ایجاد زیرساخت‌ها تأکید کرد و ابراز داشت: برخی از کشورها به‌اندازه یک‌سوم ایران هم آثار گردشگری ندارند اما با توجه به زیرساخت‌ها و برنامه‌ریزی‌هایشان، درآمدشان در این حوزه به‌مراتب بیشتر از ایران است.
کد خبر: ۶۴۱۵۵۳
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۹ 10 August 2018

تابناک فارس به نقل از مرودشت نا: رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مرودشت در نشست خبری روز خبرنگار بیان داشت: خبرنگاران چشم و گوش جامعه هستند و باید با اتکا به ویژگی‌های ذاتی و خدادادی و مهارت‌هایشان به بیان حقایق بپردازند.

بهمن مردانی به تأثیرگذاری و نقش خبرنگاران در حوزه میراث فرهنگی اشاره کرد و بیان داشت: در حوزه میراث فرهنگی عملکرد ما شبیه دستگاه قضاست و در این حوزه با متخلفین برخورد می‌کنیم و به افرادی که در حریم درجه‌یک و دو تخلف می‌کنند در وهله اول تذکر می‌دهیم و درصورتی‌که به هشدارها توجه نکنند به دستگاه قضا معرفی می‌شوند.

 

مردانی تصریح کرد: ثبت یک سایت و اثر تاریخی در زمره آثار جهانی امری بسیار سخت است اما خروج آن امری آسان است و درصورتی‌که شرایط اجرا نگردد قطعاً سایت و اثر از میراث جهانی خارج می‌شود.

وی بیان داشت: ثبت جهانی‌شدن یک اثر ضوابط خاص دارد و همه باید برای حفظ حریم آثار تاریخی تلاش کنیم.

مردانی افزود: در حریم درجه‌یک آثار تاریخی دست ما بسته است اما در حریم درجه‌دو چنانچه یک فعالیتی در راستای ترویج و رونق فرهنگ گردشگری باشد با هماهنگی میراث فرهنگی می‌توان مجوزهای لازم را اخذ کرد.

وی افزود: بیش از ده جلسه کلاس‌های آموزشی ویژه یگان‌های حفاظت و راهنمایان برگزارشده است و این افراد به‌عنوان سفیران فرهنگی میراث فرهنگی نقش مؤثر و مهمی دارند.

 

رئیس میراث فرهنگی مرودشت بر ضرورت ایجاد زیرساخت‌ها تأکید کرد و ابراز داشت: برخی از کشورها به‌اندازه یک‌سوم ایران هم آثار گردشگری ندارند اما با توجه به زیرساخت‌ها و برنامه‌ریزی‌هایشان، درآمدشان در این حوزه به‌مراتب بیشتر از ایران است.

وی در مورد منابع آب موجود در تخت جمشید گفت: در مجموعه تخت جمشید دو چاه آب وجود داشت که با توجه به کاهش نزولات آسمانی یک چاه کاملاً خشک شد و چاه دیگر نیز تنها یک اینچ و نیم آب دارد و اولویت مصرف آب چاه، آب شرب و مصرفی سرویس بهداشتی است.

مردانی بیان داشت: با یک شرکت قراردادی بسته‌شده است تا شیرفلکه‌هایی را در مسیر برای آبیاری درختان تعبیه کند.

وی در مورد خانه مسافر ابراز داشت: در حال حاضر چهار نفر برای ایجاد خانه مسافر ابراز تمایل کردند و تقریباً ۶۰ درصد کار پیش رفته و مجوزها به‌زودی صادر می‌شود.

وی در مورد پردیس و اقامتگاه ارتش بیان داشت: اقامتگاه ارتش در حال حاضر در تملک ارتش قرار دارد و در این خصوص مذاکراتی صورت گرفته ست و باید در اختیار میراث فرهنگی قرار بگیرد تا بتوان اقداماتی در آن انجام داد.

 

مردانی گفت: اگر فردی به‌عنوان سرمایه‌گذار نسبت به ایجاد و راه‌اندازی موزه مردم‌شناسی در مرودشت علاقه‌مند باشد ما می‌توانیم اشیایی را به‌صورت امانی در اختیار وی قرار دهیم تا در معرض نمایش بگذارد.

وی در رابطه با کارگروه تخصصی گردشگری مرودشت تصریح کرد: شهرستان مرودشت با این وسعت و پتانسیل‌های گردشگری، هنوز کارگروه تخصصی گردشگری ندارد و در این خصوص نامه‌نگاری‌هایی با فرمانداری صورت گرفته است و امیدوار هستیم به‌زودی این کارگروه راه‌اندازی شود.

وی در رابطه با حفاظت از آثار تاریخی مجموعه جهانی تخت جمشید بیان داشت: در مجموعه برای عدم ورود گردشگر به برخی نقاط، مسیرها با طناب مشخص‌شده است و کمیته‌ای هم با همکاری میراث فرهنگی، دادستانی و آموزش‌وپرورش به نام کمیته همیاران میراث فرهنگی تشکیل‌شده است که در ایام عید کودکان گردشگر را به‌عنوان همیاران میراث فرهنگی توجیه می‌کنند تا نسبت به مواردی واکنش نشان دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار