طرح گزکاری در ۲ هزار هکتار از اراضی بیابانی فارس اجرا شد.
کد خبر: ۶۴۱۵۵۴
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۵ 10 August 2018

تابناک فارس به نقل از خبرگزاری صدا و سیما مرکز فارس: معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان فارس گفت: با هدف احیای رویشگاه ها، ایجاد پوشش گیاهی و فضای سبز در اراضی بیابانی، طرح گزکاری در بیش از ۲ هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی استان اجرا شد.

عبدالحسین یوسفی افزود: از ابتدای برنامه چهارم تا کنون ۲ هزار هکتار اراضی این استان در چارچوب اجرای طرح‌های الگویی احیا و مدیریت مشارکتی عرصه‌های بیابانی با گونه‌های مختلف اقتصادی و سازگار با شرایط بیابانی مانند گز شاهی به خانوار‌های ساکن در مناطق بیابانی فارس اختصاص یافته است.

وی بیان کرد: اجرای طرح زراعت چوب فارس در قالب طرح‌های گز کاری از سال ۸۳ آغاز شده و تاکنون بخش‌های زیادی از مناطق بحرانی در شهرستان‌های زرین دشت، لار، لامرد، خنج، داراب، مُهر، نی ریز و فراشبند احیا شده است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان فارس ادامه داد: با اجرای این طرح، علاوه بر توسعه روستایی و جلوگیری از مهاجرت روستاییان شاهد مقابله با پدیده بیابان زایی و احیای اراضی بیابانی خواهیم بود.

یوسفی، با اشاره به کاشت گونه‌های سازگار با مناطق بیابانی در اراضی ملی گفت: این گونه‌ها به عنوان بادشکن، مانع هجوم رسوبات بادی به خانه‌ها و تاسیسات زیربنایی می‌شود و همچنین نقش بسزایی در حفظ و حراست از خاک دارد.

کاشت گونه‌های گیاهی بادشکن در مناطق بیابانی، باعث کاهش سرعت، شدت و اثرات نامطلوب باد در این مناطق می‌شود و ضمن کمک به اجرای طرح ترسیب کربن، نقش بسزایی در مهار ریزگرد‌ها دارد.

همچنین توسعه گونه‌های بیابانی تاثیر قابل توجهی در افزایش سطح جنگل‌های دست کاشت در مناطق گرمسیری و بیابانی دارد و موجب پوشش محافظتی و عملیات خاکی نیز می‌شود.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان فارس ، اجرای طرح احیا و مدیریت شوره زار‌ها با گونه مقاوم گز شاهی در عرصه‌های بیابانی ، بهره برداری مطلوب از آب‌های غیر متعارف، خاک‌های شور و قلیایی برای تولید چوب کارخانه‌های نئوپان سازی، صنایع چوب، صندوق سازی و سایر مصارف چوبی را از اهداف این طرح دانست .

به گفته وی، ایجاد زمینه لازم برای مصنوعات تبدیلی، ایجاد اشتغال و تولید درآمد در عرصه‌های بیابانی از دیگر اهداف این طرح به شمار می‌آید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار