مام جمعه شیراز بر ضرورت تعریف مدل جدید اسلامی در رسالت خبری تاکید داشت و گفت: ما یک هویتی بنام ایرانی مسلمان داریم که این هویت تحمل ما را برای پذیرفتن فشارها افزایش می دهد زیرا محبت پیامبر خدا، امیرالمومنین و امام حسین علیهم السلام در رگ های ما جاری است و ما را به هم پیوند می زند.
کد خبر: ۶۴۱۵۷۹
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۸ 10 August 2018

تابناک فارس به نقل از شیرازه: امام جمعه شیراز در دیدار صمیمی با اصحاب رسانه با اشاره به آیه « نَبِّئْ عِبادِي أَنِّي أَنَا الْغَفُورُ الرَّحِيمُ»، خبررسانی را رسالتی الهی عنوان کرد که بی شباهت با وظایف طلبگی نیست و گفت: شغل شما و بنده از یک نظر شبیه به هم است و با یکدیگر همکار هستیم زیرا بنده منبر می روم و منبر یک رسانه مسلم و سنتی است.

آیت لله لطف الله دژکام روز خبرنگار را تبریک گفت و اظهار داشت: امیدوارم همه ما آنچه که شایسته و بایسته است را برای جامعه بشری بخصوص کشور و نظام مقدس مان انجام بدهیم.

وی با اعلام اینکه طبق آنچه که از مشکلات حرفه شما میدانم تصور می کردم به تشریح مسائل صنفی تان بپردازید اما به نظر می رسد که مراعات کردید؛ به مسائل اجتماعی و سیاسی پرداختید و متوجه شدید که کاری از بنده بر نمی آید و حل مشکلات صنفی اصحاب رسانه بر عهده مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

نماینده ولی فقیه در استان فارس وضعیت معیشت طلبه ها را همچون خبرنگاران دانست و گفت: ممکن است به صورت استثناء از روحانیت کسانی باشند که مشاغل دیگری دارند و در چارچوب آن شغل معیشت خود را می گذرانند اما آنکه تنها طلبه است درآمد خاصی ندارد.

امام جمعه شیراز در بخشی از سخنان خود بیان کرد: در بین روحانیت که مدیران رسانه سنتی هستند ویژه خواری نیست هر چند که اگرگله ای هست متوجه برخی است که ممکن است از جایگاهشان سوء استفاده کرده باشند.

دژکام اظهار داشت: یک موقعی ما از یک شغل بحث می کنیم که جنبه اقتصادی دارد اما زمانی سخن از وظیفه به میان می آید؛ وظیفه انسانی این است که ما خودمان حتی اگر از حیث دیگری گرفتار باشیم خللی در فعالیت مان رخ نمی دهد و باز هم انجام وظیفه می کنیم.

وی با بیان اینکه بحث خبرنگاری و طلبگی از یک حیث وظیفه است و به دید شغل به آن نگاه نمی شود و حتی اگر خبرنگار یا طلبه خود آسیبی ببیند یک کاستی در معیشتش باشد باز هم وظیفه اش را انجام می دهد، ادامه داد: ما در وظیفه ی خبرنگاری و رسانه ی مان باید ابعاد مختلف کارمان را در نظر بگیریم و به الگو و مدل رفتار رسانه ای اروپایی و آمریکایی توجهی نکنیم.

مدل جدید اسلامی در رسالت خبری تعریف شود
امام جمعه شیراز بر ضرورت تعریف مدل جدید اسلامی در رسالت خبری تاکید داشت و گفت: ما یک هویتی بنام ایرانی مسلمان داریم که این هویت تحمل ما را برای پذیرفتن فشارها افزایش می دهد زیرا محبت پیامبر خدا، امیرالمومنین و امام حسین علیهم السلام در رگ های ما جاری است و ما را به هم پیوند می زند.

دژکام به دیدار خود با بازاریان اشاره و خاطرنشان کرد: طی آن دیدار و گفتگو با کسبه و جوانان لذت بردم و احساس کردم همه ما از یک رگ و خون و هویت هستیم و این موضوع برایم آرامش بخش بود همانگونه که برای آنها هم این احساس آرامش وجود داشت.

نماینده ولی فقیه اظهار داشت: شما اصحاب رسانه نیز از همین رگ و ریشه هستید و مردم هم شما را به لطف خدا قبول دارند؛ باید این را بیشتر نشان دهیم و بُلد کنیم که همه یک هویت داریم و می خواهیم به مسائل بر زمین مانده بپردازیم.

وی با بیان اینکه برای دمیدن امید و نشاط مشکلاتی وجود دارد، اعلام کرد: اگر هویت که مشخصه اصلی و مشترک همه ما است را پیدا نکنیم امید و نشاط قطع می شود و اصلا هدف جنگ نرم نیز همین است که ملت را بجایی برسانند که ناامید شوند.

مانور بر روی هویت ایرانی و اسلامی در رسانه ها
این استاد دانشگاه تاکید داشت: در رسانه بر روی هویت ایرانی و اسلامی مانور دهید و هیچ ملالی در دلتان نباشد چرا که خداوند فرموده است به مردم بگویید که غفور و رحیم است؛ قطعا این رحمت شامل حال ما خواهد شد.

دژکام عمده الگوهای خبرنویسی و نحوه انتشار آن را غربی دانست و با اظهار اینکه تفکر غربی بر پایه انسان محوری بدون توجه به مبانی الهی است، گفت: در جامعه اسلامی ما که باور متفاوتی از غربی ها داریم الگوها باید متفاوت و بر اساس تفکرات مان باشد چرا که آنها تنها اقتصاد، سیاست و قدرت را اساس الگوهایشان قرار داده اند.

امام جمعه شیراز درخصوص ارزش خبری در اسلام بیان کرد: خبررسانی غفور و رحیم بودن خداوند به جامعه و امر به معروف و نهی از منکر باید اصلِ خبرها باشد.

وی با اشاره به کتاب منطق الطیر عطار نیشابوری اظهار داشت: در این کتاب هُدهُد پرنده ای است که خبر خوب می رساند و مرغ های دیگر را به سمت سیمرغ به حرکت درمی آورد، ما می توانیم با چنین رفتاری نقش هدایتگری و به حرکت وا داشتن را بر عهده بگیریم و یا همچون کلاغ باشیم و از رسالت حقیقی خود دور شویم.

دژکام با اشاره به اعتراضات اخیر مردمی در شیراز اشاره کرد و گفت: رسانه ای چون بی بی سی جمعیتی 600 نفری را بسیار بزرگ کرد و واقعیت را با بزرگنمایی بیش از حد تحریف کرد اما می بینیم که رسانه های ما تجمعات بزرگ مردمی مثل نماز جمعه را به درستی پوشش نمی دهند و جمعیت 10 هزار نفری حاضر در این عمل عبادی و تربیتی نادیده گرفته می شود.

دانش و اخلاق رسانه ای در کنار هم ارتقا داده شود/ اهمیت توجه به دقت در تیترزنی
نماینده ولی فقیه در فارس بیان کرد: مردم شیراز چنان استقبال خوبی از نماز جمعه دارند که بنده گاهی شرمنده می شوم که چگونه حق این نمازگزاران را ادا کنم.

وی بر اهمیت افزایش دانش رسانه ها و آموختن اخلاق رسانه ای تاکید داشت و گفت: لازم است تخصص و اخلاق در کنار یکدیگر رشد پیدا کنند، همه ما با هر تفکری که داریم باید دور هم جمع شویم و این دو موضوع را ارتقا ببخشیم.

امام جمعه شیراز همچنین گفت: مبارزه با فساد نقشی است که رسانه ها باید در پی آن باشند و مراقب تیترزنی های خود باشند چرا که ممکن است گاهی در تیترهایی که انتخاب می شود اطلاع رسانی ناقص و غلط باشد.

رشد و ارتقای افکار عمومی یکی از مسئولیت های رسانه ها است/ تاکید بر آموختن بدل تکنیک های رسانه ای دشمنان/ از تکنیک پاره حقیقت گویی پرهیز شود
دژکام اعلام کرد: رسانه ها همانگونه که خود وظایف مشخصی دارند مسئولیت رشد و ارتقای افکار عمومی را هم داشته باشند و به مخاطب توجه به راست گویی را گوشزد کنند و درصدد جلب اعتماد افکار عمومی باشند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه رقبای رسانه ای قوی هستند، اظهار داشت: لازم است برای غلبه به رقبایی که از تکنیک پاره حقیقت گویی و بزرگنمایی استفاده می کنند از روش زیرکانه ای استفاده کرد و باید بدل تکنیک آنها را بدانیم و در راستای هدایت افکار عمومی بکار ببندیم.

نفی رقابت جناح ها صحیح نیست/ رسانه ها قانون اساسی را توضیح دهند
امام جمعه شیراز در ادامه سخنان خود به رقابت گروه های مختلف در درون نظام اشاره کرد و گفت: برخی مواقع این تصور شکل می گیرد که وقتی می گوییم حل مسئله کنیم منظور این است که رقابت نباشد درحالیکه رقابت بگونه ای که لطمه ای به اصل نظام وارد نکند ایرادی ندارد و نباید این موضوع را نفی کنیم.

دژکام به اشاره به تاکیدات امام راحل (ره) و رهبر انقلاب اسلامی گفت: رقابت های درون نظام اشکالی ندارد اما این بدان معنی نیست که جناح ها و گروه ها خود را برابر با نظام بدانند و توقع داشته باشند گروه های دیگر وجود نداشته باشند.

نماینده ولی فقیه در فارس بیان کرد: برخی از جریان های مختلف سیاسی در کشور خودشان را با نظام مساوی می دانند در حالیکه ما قسمتی از نظام هستیم و همه نظام نیستیم.

وی با اعلام اینکه ممکن است برخی به دلیل ندانستن حقوق اساسی در رفتار و تعامل های سیاسی شان اشتباهاتی داشته باشند، بر ضرورت کار کردن و توضیح دادن قانون اساسی تاکید کرد و گفت: حقوق اساسی ناظر به این است که یک نظام چگونه تشکیل شده و چه چیزی در این نظام است و چگونه باید با هم تعامل کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار