حبیب ‌الله منتظری، رئیس اداره امور منابع آب شهرستان جهرم جمعه در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به هشدارها و اطلاع‌رسانی‌های قبلی، متأسفانه کماکان شاهد از دست رفتن جان عزیزانمان در دریاچه‌ سدها و دیگر مخازن ذخیره‌ آب شهرستان هستیم.
کد خبر: ۶۴۱۵۸۲
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۶ 10 August 2018

تابناک فارس به نقل از جماران: وی با اشاره به خطرآفرینی منطقه‌ سد سلمان فارسی افزود: با توجه به این موضوع، این اداره بنا به وظیفه‌ خود برای پیشگیری از حوادث این چنینی طی روزهای اخیر اقدام به مسدودکردن ورودی‌های خطرناک دریاچه سد سلمان و نصب بنرهای هشدار کرد.
رئیس اداره امور منابع آب شهرستان جهرم اظهار کرد:برای چندمین بار از همشهریان عزیز تقاضا می‌شود برای حفظ سلامتی خود و عزیزانشان از نزدیک‌ شدن و اطراق در محدوده‌ حریم دریاچه سدها، بندها، رودخانه‌ها و ماهیگیری با استفاده از قایق، تیوپ و شناکردن جداً خودداری کنند.
منتظری با اشاره به اینکه تعدادی تابلو هشدارآمیز در اطراف سد سلمان نصب شده است، بیان کرد: طبق قانون ورود به تأسیسات آبی و شناکردن در دریاچه، سدها و کانال‌های آب ممنوع است و افراد خاطی، تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت و مسئولیت و عواقب هر گونه حوادث و خسارت وارده ناشی از بی‌ توجهی، متوجه افراد حادثه ‌دیده خواهد بود.
مسئولان اعلام کرده اند که دریاچه‌ سد سلمان فارسی می‌تواند یک‌ میلیارد و دویست میلیون مترمکعب آب را در خود جای دهد و در حال حاضر نیمی از آن آبگیری شده است و با این وسعت، این دریاچه به عنوان‌ بزرگترین دریاچه‌ پشت سد استان فارس معرفی می شود.
این دریاچه در سال‌های گذشته قربانی می‌گرفت و به ویژه این روزها در جهرم به ‌شدت خبرساز شده است.
عصر پنجشنبه 11مرداد 97، فردی از اهالی جهرم بر اثر ناآشنایی به فنون شنا در آبگیر سد سلمان فارسی غرق و فوت شد. جسد به علت فرارسیدن شب و تاریکی هوا، صبح جمعه 12مرداد یافته شد.
شخص غریق جانباز دفاع مقدس بود که برای نجات فرد دیگری خود را به آب انداخت، اما خود غرق شد و جان باخت.
عصر 13 مرداد ماه خبر رسید یک دختر 11 ساله در کنار سد مشغول بازی بوده که ناگهان به درون سد سقوط کرده و به علت آشنا نبودن با فنون شنا غرق شده است.
سال‌های گذشته نیز تعداد نسبتاً قابل توجهی از فوت‌ شدگان حوادث شهرستان جهرم از غرق‌ شدگان در این دریاچه بوده‌اند.
سؤال اینجاست که چرا آبگیر سد سلمان فارسی در جهرم این همه قربانی می‌گیرد؟ پاسخ به این سؤال را از جوانب مختلف می‌توان بررسی کرد.
نخست اینکه بخش‌هایی از آبگیر این سد قبلاً محل دو روستای یرج و مانیان بوده است که خود به میزان ریسک شنا و ماهیگیری در این منطقه می‌افزاید.
روستای یرج که هم‌اکنون به حوزه‌ آبگیر سد اضافه شده، منطقه‌ ای مسکونی بود که منازلی با چاه و انواع چاله، حفره‌های طبیعی و مصنوعی، انواع درختان و ساختمان، دره و پستی و بلندی‌های زیادی داشت که برای اغلب مردمی که به تفریح به اطراف این سد می‌آیند، ناشناخته است.
از دیگر سو زیر این دریاچه، انواع چاه‌ها، چاله‌ها، تونل‌ها و... دیده می‌شود. حتی راه‌هایی زیرزمینی وجود داشته که در خشکی و پیش از اینکه دریاچه آبگیری شود، نیز زیر آن آشکار نبوده است. برخی از غرق‌شدگان در این چاه‌ها گیر می‌افتند.
برخی نیز به خطرهای بالقوه و طبیعی اطراف دریاچه، توجهی ندارند و با نگاهی ظاهری به آن، در کناره‌های نزدیک به دریاچه، به آب می‌زنند.
گرمای هوا و شوق به آب‌زدن به در کودکان و جوانان نیز موجب می‌شود که بی‌توجه به خطراتی که آنها را تهدید می‌کند، وارد دریاچه شوند اما نمی‌دانند که خطر غرق‌ و مرگ در کمین آنهاست.
در واقع این دریاچه، ورودی‌های بسیاری دارد و اصلی‌ترین و پرخطرترین نقطه‌ ورودی کناره‌ این ‌دریاچه، که این روزها به شدت مورد استقبال خانواده‌هاست، ورودی روستای یرج، یعنی 700متر بعد از دوراهی یا دو کیلومتری روستای مانیان است.
در این محل خطرناک، بعد از طی مسیر جاده‌ی آسفالت، قبل از رسیدن به روستای یرج، جاده به زیر آب رفته است. اغلب مردم متوجه ‌نیستند که در صورت به آب ‌زدن، تنها با طی مسیر آسفالتی که اکنون زیر آب است، در یک آن، به عمقی عظیم سقوط می‌کنند.
این‌ همان ‌محلی است که آب‌ بند ورودی روستا و قبلاً روی رودخانه‌ فصلی یرج بوده است.
شناگر در نقطه‌ شمالی کنار همین جاده با طی مسیر کمتر از صد متر به ناگاه به درون رودخانه فصلی سقوط می‌کند در حالی که فقط آب زلال رؤیت می‌شود.
درست روبه‌ روی این‌ محل، باغی روی یک‌ تپه مشرف به دریاچه دیده می‌شود.
نقطه‌ پر خطر دیگر ورودی این دریاچه، جاده‌ای است که از سمت چپ دوراهی به دریاچه می‌رسد. این جاده‌‌ در پایان به آب و دریاچه می‌رسد. در چند قدمی، جاده‌ قدیمی وجود دارد که اصلاً مشخص نیست و همین‌امر موجب غرق‌شدن کسانی می‌شود که به آب می‌زنند.
برخی شهروندان در گفت ‌وگو با خبرنگار ایرنا گفتند: لازم است نهادهای مسئول شهرستان، چند تابلوی هشدار و ممنوعیت شنا برای آگاهی حاضران در این مسیر نصب کنند. همچنین می‌توان با چند متر سیم خاردار در مسیر از خطر غرق شدن جلوگیری کرد.
مطالعات مرحله اول ساخت دریاچه سد سلمان از سال 1363 شروع شد و در سال 1369 خاتمه یافت. مطالعات مرحله دوم طرح از سال 1370 آغاز شد و پنج سال بعد به اتمام رسید.
هدف از ساخت این سد تامین آب روستاها وشهرهای جهرم و قیر و کارزین اعلام شده است.
جهرم در 193 کیلومتری جنوب شرقی شیراز است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار