مدیر گروه اخلاق پزشکی و فلسفه سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: ساختن بیمارستان و مراکز بهداشتی، درمانی در آینده با پیدایش تکنولوژی های جدید دیگر امر خیر نیست چون درمان به طرف خانه معطوف و درمان در خانه راهکار گریز ناپذیر آینده نزدیک می شود.
کد خبر: ۶۴۲۴۰۲
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۵ 12 August 2018

تابناک فارس به نقل از ایرنا: دکتر سید ضیاء الدین تابعی گفت: تجمع افراد در محل بیمارستان به دلایل عاطفی، روانی و اقتصادی در شرف از بین رفتن است و در آن شرایط متأسفانه به جا گذاشتن ساختمان که دارای عمری محدود است، خیر پایدار و باقیات صالحات نخواهد بود.
این استاد و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نظر خیرین را به تامین هزینه های نیازهای پیش روی جامعه از جمله پژوهش معطوف داشت و گفت: کمک به پژوهش و آموزش تکنولوژی های جدید خیر پایدارتر و جهان مشمول تری از احداث بیمارستان است.
تابعی ادامه داد: در پزشکی آینده تکنولوژی کمتر از 50 درصد در سلامت انسان ها مؤثر است و 50 درصد بقیه باید از اراده و شناخت بیمار برای پیشگیری و درمان استفاده کرد.
مسئول هیات امنای خیرین سلامت مراقبت در خانه ادامه داد: کمک به درمان در خانه نسبت به ساختن بیمارستان درمانگاه و حتی دانشکده پزشکی خیر پایدارتر و باقیات صالحات بهتر خواهد بود چون یک جریان فکری و معنوی است.
این استاد دانشگاه گفت: با پیشرفت های علم پزشکی امید به زندگی افزایش یافته ولی متأسفانه با پدیده افزایش سن، بیماری های مزمن و کمبود امکانات بیمارستانی رنج بیماران وخانواده ها افزایش یافته است بیمارانی که دیگر با امکانات فعلی،پزشکی قادر به درمان آن نیست در روزها و ماه های پایانی عمر، کرامت انسانی آنها که روزی مورد احترام همگان بوده خدشه دار می شود.
تابعی گفت: در سطح بین المللی تفکر ادامه درمان در خانه (Home Care) مورد توجه قرارگرفته است اما متأسفانه در جامعه ما این موضوع مورد توجه جدی قرار نگرفته و امید است با همکاری فکری، اجرایی، اقتصادی خیرین این کار مهم در شهر شیراز و در استان فارس دنبال شود و امکان درمان در خانه فراهم آید.
به گفته وی رجوع بیماران به درمانگاه و مطب و همچنین بستری شدن در بیمارستان از ره آوردهای طب فعلی است که از ابتدای دوره رنسانس آغاز شده است البته قبل از رنسانس در کشورهای باسابقه فرهنگی نظیر ایران بیمارستان یا دارالشفاء موجود بوده ولی با وسایل و امکانات کلینیکی امروزی نبوده اند.
وی گفت: اطبای قدیم و حکما نیز اغلب بیماران سخت را در منزل معاینه و مداوا می کرده اند. استقبال مردم از این روند تا اواخر قرن بیستم ادامه داشت با بوجود آمدن امکانات کلینیکی از یک طرف و افزایش بیماران مجدداً تفکر درمان در خانه و حتی پزشک خانواده که بیماران را در خانواده معاینه و درمان کنند رواج یافته است و حتی بعضی از بیماری ها که بعد از عمل جراحی مدت طولانی در بیمارستان بستری می شدند سرپایی درمان می شوند.
مدیر گروه اخلاق پزشکی و فلسه سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت : درمان در خانه امروزه برای بیمارانی به کار می رود که نگهداری آنها در بیمارستان ضروری نیست و حتی خطرناک است، این بیماران در معرض عفونت های بیمارستانی قرار دارند و از طرفی احتیاج به مراقبت های پزشکی و پرستاری و مددکاری های روانی و اجتماعی دارند. لذا تفکر درمان در خانه مورد توجه قرار گرفته و رو به گسترش است.
تابعی افزود: درمان در خانه در ایران در کنار اقدامات کوچک به عنوان یک حرکت بزرگ مردمی و فرهنگی شروع شده است و این حرکت فرهنگی، علمی، معنوی و دینی را باید گسترش داد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار