معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس گفت: سد هایقر شهرستان فیروزآباد با هدف تامین نیاز آب آشامیدنی شهرهای جنوبی و نفتی استان مانند لامرد، علامرودشت لامرد و مُهر ساخته شده است.
کد خبر: ۶۴۴۲۲۱
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۰ 16 August 2018

تابناک فارس به نقل از ایرنا»عنایت الله رحیمی،افزود: این سد که بر روی رودخانه هایقر در جنوب شرقی شهر فیروزآباد ساخته شده 227 میلیون متر مکعب ظرفیت دارد و آن را می توان نخستین سد قوسی بتون غلتکی کشور قلمداد کرد.
وی ادامه داد: با توجه به مواجه استان فارس با خشکسالی، اجرای پروژه های متعددی شامل آبخیزداری و آبخوان داری و استحصال آب های روان در قالب ایجاد سد در دستور کار قرار گرفته است.
او اظهار داشت: برای ساخت این سد که بیش از 430 هزار متر مکعب بتن ریزی شده، 14 میلیون نفر ساعت کار بدون حادثه انجام شده که یک رکورد است و می توان به عنوان یکی از کارهای فنی خوب و مطلوب از آن یاد کرد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس بیان کرد: قرارگاه خاتم به عنوان سازنده این پروژه یکی از مجموعه های توانمند و فنی است که در ساخت پروژه های استحصال آب های سطحی و سدها از تخصص خوبی برخوردار است.
رحیمی گفت: با توجه به توانمندی و تخصص نیروهای داخلی در زمینه طراحی و ساخت سد امروز از حضور مستشاران، تکنیسین ها و مهندسان خارجی بی نیاز هستیم و این تکنولوژی بومی شده و می توانیم در دنیا با تکیه بر توانمندی داخلی حرفی برای گفتن داشته باشیم.
وی بیان کرد: جمعا 113 میلیارد تومان تا پایان سال 96 برای این سد هزینه شده است و اعتبارات آن دولتی است و میزان اعتبارات هزینه شده آن در سالجاری پس از اتمام عمیات اعلام خواهد شد.
این سد 99 درصد تکمیل شده و نیاز به آبگیری دارد.
مطالعات مرحله یکم این طرح در سال1370 شروع شد و در سال 1373 خاتمه یافت.
مطالعات مرحله دوم این طرح در سال 1376 ابلاغ شد ولی بدلیل نبود اعتبارات لازم دچار رکودی 7 ساله شد و در سال 1383 آغاز و بیش از 90 درصد آن در سال 1386 انجام شد.
کلنگ اجرایی سد در آبان ماه 1387 با حضور وزیر وقت نیرو به زمین زده شد.
سیزدهم مهر 1395 معاون عمرانی استانداری فارس در حاشیه بازدید از سد هایقر فیروزآباد نوید آبگیری این سد را در سال 96 داد و گفت: با توجه به پیشرفت فیزیکی بیش از 70 درصدی سد هایقر پیش بینی می شود این سد در سال 96 آبگیری و به بهره برداری برسد.
خلیل رضاییان در بازدید اخیر از بدنه و محل اجرای این سد افزود: در بدنه سد حدود 93 در صد پیشرفت داریم که از نظر بدنه قادر به آبگیری هستیم ولی با توجه به حساسیت های این سد مثل سد های دیگراین امر باعث شده که ما در بحث آب بندی و تزریق بیشتر کار کنیم.
سد هایقر با طول تاج 233 متر و ارتفاع 77 متر و با حجم مخزن 220 میلیون متر مکعب در 140 کیلومتری شیراز در انتهای دشت فیروزآباد واقع شده است.
با بهره برداری از این سد، علاوه بر توسعه شبکه آبیاری و زهکشی اراضی پایین دست ، با توجه به گسترش تأسیسات پتروشیمی و پالایشگاهی گاز و افزایش جمعیت مناطق جنوبی استان فارس در آینده حدود 60 درصد آب استحصالی از سد هایقر برای تأمین آب شرب و صنعت این مناطق اختصاص می یابد.
ایجاد دریاچه ای به وسعت 980 هکتار در بالادست سد پیش بینی شده که علاوه بر تأثیرات آب و هوایی و سرسبزی منطقه، در کرانه های آن مناطق گردشگری تفرجگاه و ورزش های آبی فراهم می سازد.
همچنین جلوگیری از شور شدن آب رودخانه در گذر از گنبدهای نمکی پایین دست و تأثیر آب شیرین برای اهداف زیست محیطی از دستاوردهای این طرح است.
شهرستان فیروزآباد در فاصله 92 کیلومتری جنوب غرب شیراز قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار