مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: تا کنون 5 هزار اثر تاریخی فارس شناسایی و در این نقشه جانمایی شده است اما تا پایان طرح قطعا شمار این آثار افزایش خواهد یافت.
کد خبر: ۶۴۴۲۳۲
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۰ 16 August 2018

تابناک فارس به نقل از فارس:مصیب امیری امروز با ابراز رضایت از تعدد آثار تاریخی در استان اظهار داشت: تا کنون 3 هزار اثر تاریخی در فارس ثبت ملی شده است.

وی با اشاره به اینکه در برخی از شهرستان‌ها اقدامات باستان‌شناسی به انجام نرسیده است و از وضعیت پراکندگی آثار تاریخی اطلاعاتی در دست نیست، افزود: به همین دلیل اولویت پژوهشی در آثار تاریخی فارس در سال 95 و 96 بر روی کاوش و تهیه نقشه باستان‌شناسی از این مناطق گذاشته شد.

به اعتقاد مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس وجود یک نقشه اطلس جامع باستان‌شناسی در حوزه گردشگری از اهمیت بسزایی برخوردار است و مرجع مناسبی برای راهنمایی گردشگران برای پیدا کردن مقصد مورد نظرشان می‌شود.

امیری با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه‌ اداره کل میراث فرهنگی استان با پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور اظهار کرد: با رایزنی‌های انجام شده 50 درصد از هزینه نقشه باشتان‌شناسی فارس از سوی این پژوهشگاه و مابقی توسط اداره کل میراث فرهنگی استان تقبل می‌شود.

وی بیان کرد: تا کنون 5 هزار اثر تاریخی فارس شناسایی و در این نقشه جانمایی شده است اما تا پایان طرح قطعا شمار این آثار افزایش خواهد یافت.

امیری معتقد است: یکی از بنیادی‌ترین بخش‌های حفاظت آثار و کاهش آسیب‌های ناشی از توسعه به میراث تاریخی و فرهنگی، شناسایی، ثبت و مدیریت اطلاعات مکانی مرتبط با آنهاست و نقشه اطلس باستان‌شناسی بهترین گزینه برای تحقق این هدف است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس با بیان روند آغاز تهیه این نقشه در فارس گفت: در اسفند ماه 95 طرح تهیه نقشه باستان‌شناسی استان فارس در هشتمین جلسه شورای برنامه‌ریزی استان، مصوب شد.

امیری ادامه داد: در تیرماه امسال نیز تفاهم‌نامه همکاری مشترک در طرح تهیه این نقشه با پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور منعقد شد و پیش بینی می‌شود تا سال 1400 به اهداف این طرح دست یابیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار