رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه شش شیراز گفت: ملکی که در شهر جدید صدرا، اکو پارک در آن ساخته شده بطور کامل متعلق به اوقاف است.
کد خبر: ۶۴۵۷۶۰
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۳ 20 August 2018


تابناک فارس به نقل از ایرنا:بهار سال 94 بود که خبر افتتاح رسمی اکو پارک صدرا در رسانه های استان فارس منتشر شد.
اکو پارک فضای سبزی است که در آن مدرسه بین المللی محیط زیست، بوستان کودک و سالمند و دریاچه مصنوعی وجود دارد.
اکو پارک بزرگترین فضای سبز شهر جدید صدرا و تنها محل برای گذراندن تفریحات خانوادگی اهالی این شهر و شهر شیراز است.
شهر جدید صدرا خالی از وجود مجموعه های فرهنگی، ورزشی و تفریحی نظیر سینما، شهربازی ،کتابخانه،سالن ورزشی و مجموعه فرهنگسراهای تخصصی است و می توان گفت اکو پارک تنها محلی است که ساکنان این شهر می توانند لحظاتی را در کنار خانواده در این محل سپری کنند و به تفریح مشغول باشند.
زمین اکو پارک وقفی و متعلق به موقوفه حاج خلیل زالی است و گویا منافع حقوقی آن متعلق به شش نفر از زارعان صاحب نسق است که در اجرای قانون اصلاحات ارضی در سال 42 به آنها واگذار شده است.
به گفته کسانی که در این محل منافع حقوقی دارند و شاهدان ماجرا،در زمان ساخت اکو پارک، شهرداری صدرا به این افراد و همچنین اداره اوقاف و امور خیریه شیراز قول همکاری و پرداخت حق و حقوق آنها را داد اما تاکنون توجهی به این وعده نکرده تا اینکه اکنون برخی از این افراد شکایت به مراجع قانونی برده اند و خواهان بازگرداندن زمین و یا حقوقشان هستند.

** قول ها و زد و خوردها
آقای احمدی یکی از افرادی است که می گوید بخشی از زمین وقفی اکو پارک به او تعلق دارد.
احمدی اعلام کرد: شهرداری ملک وقفی من را که در محل اکوپارک واقع شده تصرف کرده است.
وی با اشاره به اینکه سند این محل وقفی و متعلق به موقوفه زالی است،افزود: شهردار وقت در زمان احداث این پارک در سال 93 قول داد که حق و حقوق همه افرادی را که از این محل دارای حقی هستند پرداخت خواهد کرد.
وی ادامه داد: آقای رامجردی متولی موقوفه زالی در سال 93 بود که حتی در زمان احداث این محل به دلیل اختلافات، با مجموعه شهرداری صدرا درگیری فیزیکی پیدا کرد و مصدوم شد.
احمدی اظهار داشت: در حال حاضر مالکیت زمینی که اکو پارک روی آن احداث شده متعلق به اوقاف و امور خیریه است ولی شهرداری این محل را به پارک تبدیل کرده است.
وی با اشاره به اینکه شهرداری صدرا در طول چند سال گذشته حاضر به گفت و گو و مذاکره برای پرداخت سهم زارعین دارای نسق این محل نشده گفت: به دلیل بی نتیجه ماندن درخواست های مذاکره به ناچار شکایت خود را از مسیر قانونی پیگیری کردم که اکنون بعد از گذشت چند سال دادگاه حکم قطعی صادر کرده که این زمین متعلق به اوقاف است.

** زمین اکو پارک اوقافی است، حق و حقوق اوقاف پرداخت شود
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه شش شیراز گفت: ملکی که در شهر جدید صدرا، اکو پارک در آن ساخته شده بطور کامل متعلق به اوقاف است.
محمد قاسم رستمی افزود:شهرداری صدرا تاکنون حقوق موقوفه ای را که در آن اکو پارک ساخته پرداخت نکرده است.
وی ادامه داد: شاکیان حقیقی و افرادی که در دادگاه طرح شکایت کرده اند حق و حقوقی ریشه ای در این محل داشته اند که شهرداری صدرا باید آن را پرداخت کند و موقوفه را نیز باید بپردازد.

** شاید ما هم شکایت کنیم
رئیس اداره اوقاف ناحیه شش شیرازبا اشاره به اینکه افرادی که در این باره طرح شکایت کرده اند برای احقاق حقوق شخصی خودشان اقدام به انجام این کار کرده اند،افزود: رای نهایی که مالکیت اوقاف در آن مشخص است حدود دو هفته پیش صادر شده و ما نیز در حال حاضر منتظر مذاکره با شهرداری صدرا هستیم که اگر این کار انجام نشود،ما نیز ناچار به طرح شکایت از شهرداری خواهیم شد.
وی ادامه داد: در صورت همکاری شهرداری صدرا و پرداخت حق و حقوق موقوفه ،مشکلی در تداوم کاربری این پارک وجود ندارد مگر اینکه شهرداری حاضر به تعامل در این باره نباشد و متاسفانه تاکنون هیچ مذاکره و توافقی نشده است.
رستمی در پاسخ به سوالی درباره میزان بدهی شهرداری صدرا به این موقوفه گفت: کارشناسی جدید انجام نشده که چه میزان بدهی وجود دارد اما چیزی که مشخص است اینکه رقم آن چندین میلیارد تومان خواهد بود اما هنوز بطور دقیق مشخص نیست و باید کارشناسی در این خصوص انجام شود.

** سابقه حقوق زارعان در این منطقه از شهر صدرا بیشتر است
محمد صادق اسفندیاری رئیس اسبق شورای شهر صدرا که در زمان پیگیری های ساخت اکو پارک در شورای این شهر مشغول فعالیت بود به خبرنگار ایرنا گفت: زمین های این محدوده از سال 42 که اصلاحات ارضی انجام شده در اختیار زارعان بوده است.
اسفندیاری افزود: از گذشته 21 نفر زارعان صاحب نسق در این محدوده بودند که در این زمین ها کشاورزی می کردند و در دهه هفتاد که شهر جدید صدرا در این محل احداث شد تعدادی از این افراد حق و حقوق خود را دریافت و زمین ها را واگذار کردند.
وی ادامه داد: زارعان زمین های محل فعلی اکو پارک در زمانی که قرار بود این محل تبدیل به پارک شود به دلیل عام المنفعه بودن این طرح اجازه انجام فعالیت نیافتند و قرار شد به مرور زمان حق و حقوق خود را دریافت کنند.
اسفندیاری اضافه کرد: متولی موقوفه زالی در مقاطعی مانع از ساخت این پارک و در نهایت تعطیلی پروژه شد اما با تصرفی شدن این موقوفه متولی آن اداره اوقاف شد و در نهایت برای رونق گرفتن صدرا توافق بین زارعان و اوقاف با شهرداری صدرا انجام شد که این پارک احداث شود در صورتی که اداره اوقاف و زارعان عملا می توانستند از طریق مجاری قانونی جلو احداث این پارک را بگیرند اما همه برای توسعه این شهر با هم توافق کردند و اداره اوقاف نیز کاملا همکاری کرد.
رئیس اسبق شورای شهر صدرا اظهار داشت: همکاری و تعامل اداره اوقاف در ساخت این محل کاملا مشهود بود اما بالاخره این امر دلیل نمی شود که حق و حقوق موقوفه و زارعان صاحب نسق ضایع شود.

** حل می شود اگر
وی با بیان اینکه این مشکل قابل حل شدن با مذاکره میان طرفین است،گفت: تمام طرف های این دعوا باید با همگرایی و تعامل این مشکل را حل کنند که نگرانی در این خصوص برای مردم و اهالی شهر صدرا نیز ایجاد نشود.
خبرنگار ایرنا برای انعکاس اظهارات مسئولان شهرداری صدرا، با آنها نیز ارتباط برقرار کرد که حاضر به گفت و گو در این باره نشدند.
اکو پارک محلی است که تفرجگاه مردم شهر صدرا و شهر شیراز است و حدود 20 کیلومتر با شیراز فاصله دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار