روستای آرجویه بخش سیمکان جهرم که زمانی شالیزارهای برنج آن زبانزد بود با خشکسالی‌های اخیر نه تنها مردم را به مهاجرت از روستا ترغیب نکرد بلکه به همت و اراده مردم درآمدی پایدار در دل کوه‌های صعب‌العبور روستا با انجیرستان‌های دیم ایجاد کرده‌ است.
کد خبر: ۶۴۸۴۷۳
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۵ 28 August 2018

تابناک فارس به نقل از فارس: آرجویه بزرگترین روستای بخش سیمکان جهرم در فاصله ۸۵ کیلومتری جنوب غربی این و۱۲۰ کیلومتری شیراز واقع شده است.

شرایط قرارگرفتن روستا در دامنه‌های زاگرس و عبور رودخانه آب شیرین، همچنین معماری پلکانی، شالیزارها و تاکستان‌های اطراف رودخانه تصویر دل‌ انگیزی را به نمایش گذاشته است.

 

 

جمعیت واقعی روستا براساس آخرین سرشماری ۱۷۴۱ نفر است. شغل اکثر مردم کشاورزی و باغداری‌، دامپروری، دادوستد، زنبورداری و... است. از مهمترین تولیدات و محصولات آرجویه نیز می‌توان به برنج محلی در سال‌های پربارش، انجیر دیم، انگور آبی و دیم، مویز، شیره انگور، میده، کشمش، مرکبات، گیاهان دارویی، گل محمدی، عسل، گوشت، لبنیات، مرغ بومی و تخم مرغ بصورت ارگانیک، بادام کوهی، پسته کوهی(بنه) و مغز بنه، کیالک وحشی اشاره کرد.

انجیرستان بزرگ دیم واقع در ارتفاعات آرجویه که میراث گذشتگان بوده در سالیان اخیر باعث رونق اقتصادی شده و باغداران در فصل تابستان خانه و کاشانه خود را رها کرده و به کوهستان کوچ می‌کنند. زندگی درکوهستان و در کومه‌هایی از جنس جنگل، استفاده از محصولات کاملا ارگانیک، آب چشمه‌سارها و همچنین آتش جهت پخت و پز و آواز پرندگان انسان مدرن را به زندگی در قرن‌ها پیش برده است. راستی که چه صفایی دارد شبی را در کنار این مردم مهمان نواز و به دور از هیاهو و آلودگی‌های شهرنشینی گذراندن؛ مکانی که باوجود عمارت انبار تاریخی آرجویه دارای پتانسیل ایجاد اقامتگاه‌های طبیعت گردی و بوم‌گردی است.

 

مهدی‌رضا دیداری دهیار این روستا که به عنوان دهیار نمونه شهرستان جهرم در سال جاری برگزیده شده است در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از رفع شدن برخی مشکلات روستانشینان در سال‌های اخیر در همکاری شوراهای‌اسلامی و دهیاری با دستگاه‌های اجرایی و به همت نماینده جهرم در مجلس، فرمانداری و دیگر مسوولین سخن گفت.

وی گاز رسانی به آرجویه را از خدمات مهم به این روستا دانست و اظهار داشت: مردم آرجویه از نعمت گاز برخوردار نبودند که پروژه گازرسانی به این روستا با اعتباری بالغ بر ۵۰ میلیارد ریال در حال انجام است.

دیداری با اشاره احداث جاده بین باغات آرجویه گفت: جاده بین باغات انجیر دیم به طول ۱۲ کیلومتر که در مناطق کوهستانی و صعب‌العبور وجود دارد و اشتغال و درآمد بیش از ۶۰ درصد مردم را تامین می‌کند، با اعتباری بالغ بر ۴ میلیارد و 500 میلیون ریال احداث و ترمیم شد.

 

دهیار آرجویه با اشاره به اینکه پوشش نامناسب شبکه‌های سیمای داخلی باعث گرایش به استفاده از ماهواره می‌شود که در فرهنگ زندگی روستایی تأثیر مخرب دارد از نصب شبکه رادیو تلویزیونی دیجیتال با اعتبار ۶ میلیارد ریال و ارتقای اینترنت در روستا سخن گفت.

وی گفت: همچنین ۱۵ هزار متر مربع معابر روستا با اعتباری بیش از ۴ میلیارد ریال زیرسازی، آسفالت و تعریض شده است.

این دهیار جوان احداث کانال سنگی، دیوار حائل، مقاوم سازی بیش از ۹۵ درصد منازل مسکونی، بند انحرافی بر روی مسیر رودخانه، ،نوسازی خانه بهداشت، تعویض شبکه داخلی آب، افزایش چندین ترانس برق و روشنایی معابر را از دیگر اقدامات پایان یافته در روستای خود دانست.

دیداری به پروژه در حال ساخت مدرسه ۶ کلاسه طرح برکت با اعتباری نزدیک به ۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال در آرجویه اشاره کرد و در خصوص دیگر پروژه‌های در حال اجرا در این روستا توضیح داد: به منظور رفاه و نشاط جوانان زمین چمن مصنوعی با اعتبار ۲ میلیارد ریال در این روستا در حال احداث است.

وی افزود: بهسازی معابر پس از اتمام عملیات گازرسانی، احداث ساختمان دهیاری، سازماندهی غسالخانه و گلزار شهدا، مدیریت پسماند نیز از جمله پروژه‌های در مرحله اجرا در آرجویه می‌باشد.

دهیار آرجویه مدیریت هوشمند و استفاده از نرم افزارهای بروز به عنوان اولین روستای هوشمند استان فارس را از شاخص‌های روستا برشمرد.

وی برخی از مشکلات و نیازهای آرجویه را یادآور شد و خواستار برطرف شدن این مشکلات توسط مسؤولین شد و افزود: خشکسالی‌های اخیر، بیکاری جوانان و تحصیلکردگان، عدم وجود صنایع تبدیلی و سرمایه‌گذار، نداشتن پارک و بوستان، سالن ورزشی، دبیرستان از کمبودهای این روستا است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار