حجت‌الاسلام و المسلمین شكرالله دانش، معاون فرهنگی،‌ آموزشی و پژوهشی اداره‌كل تبلیغات اسلامی فارس نیز گفت:‌ در روز مباهله یك اتفاق مهم و واقعه سازنده و آموزنده وجود دارد كه توجه به آن می‌تواند از نظر اعتقادی و اخلاقی برای همه جوامع بشری آموزنده و دارای عبرت‌هایی باشد.
کد خبر: ۶۵۱۷۲۷
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۷ 05 September 2018

تابناک فارس به نقل از ایکنا:امروز، ۲۴ ذی‌الحجه مصادف با روز مباهله پیامبر مكرم اسلام، ختمی مرتبت حضرت محمد مصطفی(ص) است. روزی كه در آن حقانیت اسلام در تاریخ بشری ثبت و ضبط شد.
مباهله نمایشی از جلوه حق در مقابل باطل از صدر اسلام تا قیامت است تا از این طریق حجت بر تمام انسان‌ها تمام شود و هیچكس عذری در زمینه پذیرش حق نداشته باشد.

مباهله؛ عید بزرگ مسلمانان
در حقیقت می‌توان گفت كه مباهله یك نقطه عطف در تاریخ اسلام و یك عید بزرگ برای مسلمانان محسوب می‌شود كه باید آن را همواره گرامی داشت و حقایق آن را بیان كرده و به صورت گسترده در نشر حقایق آن كوشید و این وظیفه‌ای است كه بر عهده تك تك مسلمانان و به خصوص شیعیان نهاده شده است.
امروز یکی از کرامات و ارزش‌ها و مقامات معنوی اهل بیت پیامبر در متن قرآن مجید جای گرفت و به دنیا اعلام شد. آیه ۶۱ سوره آل عمران یا همان آیه مباهله خود گواهی بر این حقانیت است كه از سوی خداوند نازل شد.

اشاره به داستان مباهله
داستان مباهله یكی از مواردی است كه در قرآن مجید بدان اشاره شده است و این كتاب آسمانی به این نکته اشاره می‌کند که پیامبر به آن‌ها پیشنهاد داد بیائید یکدیگر را نفرین کنیم حال که حاضر به قبول حق نیستید در برابر پروردگار عالم خدا را به هر کدام از مقدساتمان قسم بدهیم که طرف مقابل اگر بر حق نیست نابود شود و اگر بر حق است طبعاً خودشان نابود شوند، نصارای نجران مباهله را قبول کردند.
در این داستان حضرت زهرا(س)، حضرت علی(ع) و امام حسن(ع) و امام حسین(ع) همراه پیامبر در این واقعه بودند و این همان ۵ تن آل عبایی است كه در روایات اسلامی به خصوص شیعی درباره آن مطالب فراوانی آمده است.
رئیس نصارای نجران وقتی چهره‌های پاک حسن(ع) و حسین(ع) و علی(ع) و پیامبر(ص) را می‌بیند که انچنان مطمئن به سوی محل دعا گام بر می‌دارند به دوستان خود گفت به خدا اگر اینان زبان باز کنند و نفرین کنند هر که ناحق است نابود شود یک مسیحی در عالم باقی نمی‌ماند، من از مباهله برگشتم آنان هم برگشتند؛ گفتند یا رسول‌الله راه سوم نشانمان بدید، فرمود شرایط ذمه را قبول بکنید، گفتند قبول می‌کنیم و این‌گونه كه حقانیت اسلام بر همه جهانیان اثبات شد.
جت‌الاسلام والمسلمین سیدابوفاضل رضوی ‌اردكانی، امام ‌جمعه موقت شیراز در این رابطه و با اشاره به آیه مباهله گفت: همه مفسران بر این اعتقاد هستند كه در آیه مباهله، منظور از زنان جز بانو فاطمه زهرا(س) شخص دیگری نمی‌تواند باشد و حضور امام علی(ع) به‌عنوان جان پیامبر(ص) دلیل قطعی دیگری بر رسالت پیامبر(ص) است.

تمام كمالات پیامبر(ص)،‌ در علی(ع) نیز متجلی است
وی تأكید كرد: تمامی كمالاتی كه برای پیامبر(ص) آمده است در علی(ع) نیز متجلی است و امروز یكی از افتخارات اسلام به‌ویژه جامعه تشیع خواهد بود.

داستان مباهله از نظر اعتقادی و اخلاقی دارای عبرت‌های زیادی است
حجت‌الاسلام و المسلمین شكرالله دانش، معاون فرهنگی،‌ آموزشی و پژوهشی اداره‌كل تبلیغات اسلامی فارس نیز گفت:‌ در روز مباهله یك اتفاق مهم و واقعه سازنده و آموزنده وجود دارد كه توجه به آن می‌تواند از نظر اعتقادی و اخلاقی برای همه جوامع بشری آموزنده و دارای عبرت‌هایی باشد.
وی با اشاره به داستان مباهله و اثبات حقانیت اسلام گفت: مسیحیان آن زمان یا مسلمان شدند یا در لوای حكومت اسلامی زندگی كردند و مالیات اسلامی را پرداخت كردن پذیرفتند و در لوای حكومت اسلامی و تحت رهبری پیامبر اسلام(ص) در مناطق مختلف جزیرةالعرب سكنی گزیدند و به زندگی خود ادامه دادند.
دانش بیان كرد: این روز مقدس یعنی سالروز حادثه این پیروزی شكوهمند معنوی پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) در تاریخ اسلام ماندگار ماند و در آن محل مسجدی زیبا با گلدسته‌ای سفید و قد برافراشته به نام مسجد مباهله بنا شد كه زائران خانه خدا و قبر پیامبر(ص) از این مسجد با عظمت بازدید می‌كنند و در این مسجد نماز می‌خوانند و دعا می‌كنند.
معاون فرهنگی،‌ آموزشی و پژوهشی اداره‌كل تبلیغات اسلامی فارس در پایان گفت: در كتب ادعیه مخصوصاً در مفاتیح‌الجنان شیخ عباس قمی در رابطه با روز مباهله و ارزش‌گذاری به این روز و اعمالی برای این روز مطالبی وجود دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار