کمبود داروهای مورد نیاز این بیماران به سناریویی دردناک تبدیل شده که حتی به هرز رفتن یک ثانیه اش هم برای آن ها حیاتی است.
کد خبر: ۶۵۴۳۴۶
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۰ 12 September 2018

تابناک فارس به نقل از خبرجنوب:چندی پیش متخصصان حوزه سلامت از آمار نگران کننده شیوع سرطان خبر داده و هشدار داده بودند اگر وضع به همین شکل ادامه پیدا کند مرگ و میر ناشی از ابتلا به سرطان نیز سرعت خواهد گرفت.

صرف نظر از این داستان، کمبود داروهای مورد نیاز این بیماران به سناریویی دردناک تبدیل شده که حتی به هرز رفتن یک ثانیه اش هم برای آن ها حیاتی است.

 

البته به گفته مسئولین، این دسته از داروها در ایران موجود است اما برخی از آن ها در انبارهای شرکت ‌های دارویی و گمرک، نگه داشته شده اند و عده ای منتظرند ‌آن را گران‌تر بفروشند.

معلوم است کشور مشکل چندانی در حوزه دارویی ندارد اما در زمینه داروهای خارجی مثل داروهای شیمی درمانی با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کند و نسبت به نوع داخلی آن با کمبود مواجه است.

شیطنت، بداخلاقی و احتکار برخی شرکت های دارویی، وجه اشتراک نظر برخی مسئولان سازمان غذا و دارو در کمبود داروهای شیمی درمانی در این روزهاست، چنانچه بر اساس اظهارات خسرونیا، رییس انجمن متخصصین داخلی ایران، حدود یک ماه است ردپای شیاف بیزاکدیل که یک داروی ارزان قیمت به شمار می‌رود نیز در داروخانه ‌ها کمرنگ شده که البته دلیل اصلی اش، همکاری نکردن شرکت‌ های دارویی در شرایط کنونی اقتصادی است.

بلاتکلیفی بیماران مبتلا به سرطان در انبوه کمبود داروهای خارجی، سخنگوی سازمان غذا و دارو را نیز به واکنش واداشت. معلوم نیست بالاخره سرنوشت بیماران سرطانی در این کم و کاستی ها چه می شود، اما کیانوش جهانپور تاکید کرده که با توجه به سال حمایت از تولید داخلی، نباید انتظار رواج کالای خارجی را در بازار داشت.

این مسئول در خصوص تفاوت تاثیرپذیری داروی خارجی و تولید داخل، یک تئوری جالب ارائه داده و آن هم این که تا وقتی داروی داخلی به حد کیفیت و استاندارد داروی خارجی نرسد، مجوز تولید داده نخواهد شد و حتماً باید از نظر استاندارد و تاثیرگذاری با داروهای خارجی به یک میزان برسد تا مجوز تولید به آن ها داده شود.

او البته با تاکید بر این که 80 درصد داروهای شیمی درمانی و مورد نیاز در داخل، تولید می شود یادآور شده بود که هیچ قانون و قاعده ای مبنی بر الزام استفاده از یک داروی خاص وجود ندارد و هیچ بیماری، اجباری برای استفاده از داروی خارجی نخواهد داشت.

 

جهانپور البته معتقد است به طور کلی کمبود دارو‌ی شیمی درمانی وجود ندارد چرا که به نبود داروی خارجی که نمونه داخلی آن وجود دارد، کمبود گفته نمی شود. به قول او از 48 قلم دارویی که اکنون کمبود آن ها در بازار وجود دارد، تنها دو قلم داروهای شیمی درمانی هستند، این در حالی است که به طور کلی 200 نوع داروی شیمی درمانی وجود دارد.

او که اعتقاد دارد رسانه ‌ها با کلی گویی، مردم را نگران کرده اند تاکید کرده تنها زمانی می توان گفت کمبود دارویی در بازار وجود دارد که نمونه ژنریک یا ایرانی دارو در بازار موجود نباشد و ذخیره استراتژیک ماه به کمتر از 4 ماه برسد.

البته این که برخی بیماران تنها به دنبال نمونه خارجی و داروی برند هستند هم همیشه تصوری از کمبود القا می کند، این در حالی است که بر اساس سیاست حمایت از تولید داخل، در صورتی که نمونه ایرانی مشابه داروی خارجی در کشور وجود داشته باشد، تنها 10 درصد از سهم بازار را در اختیار داروی برند خارجی قرار می دهند و به دلیل سهم 10 درصدی داروی برند در بازار، همیشه کمبود نمونه خارجی وجود دارد.

خبرهای ضد و نقیض کمبود داروهای شیمی درمانی به گوش عضو هیأت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس هم رسیده است.

مسعود رضایی، نماینده مردم شیراز در مجلس نیز معتقد است یک سرِ ماجرای کمبود داروهای شیمی درمانی به احتکار و بداخلاقی های یک عده آدم، بند است.

به گفته او، نابسامانی ارزی روی داروی شیمی درمانی که یک داروی حیاتی و منشأ آن خارجی است نیز اثر گذاشته و برای همین است که نتوانسته اند به اندازه کافی این دسته از داروها را وارد کنند.

البته تیم اقتصادی و رییس جدید بانک مرکزی به دنبال راهکاری برای حل این موضوع هستند، چنانچه به گفته این نماینده مجلس با توجه به بسته بندی جدیدی که روی ارز، انجام گرفته دارو و کالاهای اساسی در اولویت اول و دوم هستند که در این صورت قطعاً اوضاع بهتر خواهد شد.

به هر حال بیماران سرطانی زیادی این روزها به دلیل احتکار داروهای شیمی درمانی و بداخلاقی برخی آدم ها در این جنگ اقتصادی در لبه مرگ و زندگی قرار گرفته اند.

به قول رضایی، سازمان بازرسی و تعزیرات با زیر و رو کردن انبارها به دنبال کشف این داروهای حیاتی است اما به هر حال اصل این است که هیچ انسان آزادمنشی به خود اجازه ندهد در تنگناهای اقتصادی با احتکار کالاهای اساسی مثل دارو، جان و روح مردم را به بازی بگیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار