بنا بر اعلام رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس، این معدن ظرفیت تولید سالانه 300 هزار تن سنگ مرمریت را دارد.
کد خبر: ۶۵۴۹۷۸
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۴ 13 September 2018

تابناک فارس به نقل از ایرنا: این مباحث پنجشنبه در جلسه بررسی مسائل این شهرستان با محوریت ارائه گزارش عملکرد اعتبارات دریافت شده از محل معدن چاه مرغی و مشکلات بهره برداری از معدن کوه سفید مطرح شد.
بر اساس این گزارش، در این جلسه تعدادی از فعالان اجتماعی به بیان مسائل و مشکلات و دغدغه های خود پیرامون نحوه برداشت و تخریب کوه ها و معادن منطقه توسط پیمانکاران بهره بردار و پیامد ها و مسائل زیست محیطی آن پرداختند و خواستار دقت نظر مسئولان شدند.
میرزا علی اکبر کریمی رئیس شورای اسلامی شهر صفاشهر ضمن ارائه گزارش روند تخصیص اعتبارات از سهم 30 درصد معدن چاه مرغی و پیگیری های صورت پذیرفته در جهت اقدامات عمرانی و خدماتی پرداخت و خواستار برداشت از معادن با رعایت نکات زیست محیطی و با توجه به حفظ منابع برای نسل آینده شد.
فرماندار شهرستان خرم بید نیز در این جلسه گفت: پیگیری های زیادی در زمینه حق مردم این شهرستان از معدن چاه مرغی صورت گرفته و جلسه های متعددی در سطح استان و کشور برگزار شده است.
صادق کریمی افزود: در این جلسه ها که با حضور نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، امام جمعه صفاشهر و اعضای شورای اسلامی این شهر برگزار شده است، بر حق مردم این شهرستان از این اعتبارات و شفاف سازی سهم 30 درصدی و همچنین نوع هزینه کرد این اعتبارات تاکید شده و نتایج خوبی در جهت احقاق حقوق مردم گرفته شده است.
فرماندار شهرستان خرم بید اظهار داشت: اعتبارات دریافتی این شهرستان از محل درآمد معدن چاه مرغی از هشت میلیارد تومان در سال 94 به حدود 15 میلیارد تومان در سال 95 افزایش یافته است.
کریمی گفت: این اعتبارات در راستای اجرای طرح های نوسازی مدارس، بهسازی روستاها، آسفالت معابر، احداث پارک های محله ای، ورزش و جوانان و ... هزینه شده است.
فرماندار شهرستان خرم بید گفت: امیدواریم در اعتبارات دریافتی سهم مردم شهرستان از محل درآمد معدن در سال 96 نیز شاهد رشد باشیم و بتوانیم با توجه و اهتمام به مقوله تولید و ایجاد اشتغال پایدار نسبت به طراحی و احداث تعدادی کارخانه با توجه به ظرفیت ها و پتانسیل های منطقه کنیم.
این مقام مسئول در ادامه با اشاره به طرح دغدغه تعدادی از شهروندان نسبت به برداشت و تخریب معدن معروف به کوه سفید با توجه به مجوز های اخذ شده توسط پیمانکار بهره بردار ، پیگیری مطالبات مردمی توسط دستگاه های مسئول را خواستار شد.
فعالیت معدن چاه مرغی شهرستان خرم بید به عنوان بزرگترین معدن سنگ مرمریت کشور خردادماه سال 94 پس از حدود چهار سال تعطیلی از سر گرفته شد تا زمینه بازگشت 700 معدن کار به فعالیت و عرصه استخراج و فرآوری این مواد معدنی فراهم شود.
بنا بر اعلام رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس، این معدن ظرفیت تولید سالانه 300 هزار تن سنگ مرمریت را دارد.
به گفته علی همتی، در سازوکار پیش بینی شده در سال 94، هیات امنایی متشکل از استاندار فارس، رئیس کل دادگستری استان، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، امام جمعه صفاشهر (مرکز خرم بید) و شرکت بهره بردار، زمینه از سرگیری فعالیت معدن چاه مرغی و صادرات محصولات آن را فراهم کردند.
وی ادامه داد: بنا بر تصمیم های اخذ شده، 30 درصد سود این معدن صرف توسعه و آبادانی شهرستان خرم بید به مرکزیت صفاشهر می شود.
شهرستان خرم بید به مرکزیت صفاشهر در 178 کیلومتری شمال استان فارس و شیراز واقع شده و از شهرستان های فعال معدنی، صنعتی استان فارس محسوب می شود.
این شهرستان دارای ذخایر معدنی سنگ مرمریت کرم رنگ بسیار مرغوب و خاک نسوز و صنعتی است که در تولید کاشی و سرامیک کاربرد دارد و علاوه بر تامین نیاز داخل، به خارج از کشور نیز صادر می شود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار