رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان پاسارگاد با بیان اینکه برداشت میوه بنه بیش از مصرف خانوار جرم محسوب می شود و نیاز به مجوز برداشت قانونی دارد، گفت: در صورت مشاهده برداشت بنه به صورت انبوه و حمل آن برخورد قانونی صورت می گیرد.
کد خبر: ۶۵۶۵۱۹
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۳ 17 September 2018

تابناک فارس به نقل از ایرنا:حسن خسروانیان دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: امروزه شاهد تخریب کمی و کیفی منابع با ارزش طبیعی از جمله جنگل ها هستیم که در این میان مناطق رویشی پسته وحشی (بنه) درحال تخریب است.
وی گفت: دلایل مختلفی از جمله چرای دام ، آتش سوزی ،تغییر کاربری زمین،بهره برداری نامناسب از محصولات جانبی ،عوامل ژنتیکی و محیطی و نیز عوامل انسانی بنه کوهی را در معرض تخریب شدید قرار داده است که نیاز به اقدامات مدیریتی و هدفمند برای کاهش و جلوگیری از تخریب این مناطق دارد.
خسروانیان افزود: یکی از اقدامات مدیریتی برای این منظور صدور مجوز و پروانه بهره برداری از مناطق و محصولات جنگلی است که به دلیل نزدیک شدن به فصل برداشت از میوه درختان بنه اهمیت خاصی دارد.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان پاسارگاد با بیان اینکه در صورت مشاهده برداشت بنه به صورت انبوه و حمل آن برخورد قانونی صورت می گیرد گفت:مردم می توانند برای رگونه راهنمایی نسبت به اخذ مجوز به اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان واحد بهره برداری مراجعه کنند.
بنه یا پسته کوهی از میوه هایی است که در صنایع غذایی و آدامس سازی کاربرد دارد.
وی گفت: طبیعت و محیط زیست، موهبتی خداوندی است که در اطراف هر موجود زنده ای وجود دارد و ادامه حیات به آن وابسته است، در این میان جنگل ها ،اکوسیستم های طبیعی با ارزشی هستند که در آن ها تنوع بالایی از گونه های گیاهی و جانوری وجود دارد.
خسروانیان ادامه داد: این مناطق به عنوان یکی از مهم ترین منابع تولید آب کشور به حساب می آیند که در حفظ حیات وحش ، جلوگیری از فرسایش خاک ،افزایش تنوع زیستی ،تلطیف آب و هوا و ... نقش دارند.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان پاسارگاد همچنین گفت: با توجه به رعایت نکات فنی هنگام استفاده از طبیعت توسط دوستداران طبیعت در مدت 2 سال گذشته شاهد هیچگونه آتش سوزی در سطح اراضی ملی شهرستان نبوده ایم و امیدواریم برای سال های آتی نیز تداوم داشته باشد.
وی بیان کرد: شکستن شاخه درختان و زدن چوب به سر شاخه های درختان برای ریختن بذر و یا برگ که موجب آسیب درختان می شود اکیدا ممنوع است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان پاسارگاد از مردم خواست در صورت مشاهده هر گونه تخلف و آتش سوزی مراتب را به شماره تلفن رایگان امداد جنگل 1504 اعلام کنند.
پاسارگاد به مرکزیت سعادت شهر در شمال شیراز است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار