عدم پذیرش دفترچه‌های بیمه در بیمارستان‌های خصوصی شیراز، صدای اعتراض نماینده این شهر را نیز درآورد و پای وزیر بهداشت نیز به ماجرا باز شد!
کد خبر: ۶۵۹۹۶۷
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۳ 26 September 2018

تابناک فارس به نقل از فارس: علی اکبری نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی در تذکری آئین‌نامه‌ای از وزیر بهداشت خواسته است تا در مورد علت عدم پذیرش دفترچه‌های بیمه از سوی بیمارستان‌های خصوصی در شیراز باوجود تعهد آنان به این امر توضیح دهد.

در بخشی از متن تذکر آئین‌نامه‌ای نماینده شیراز به قاضی‌زاده هاشمی آمده است: «مدتی است که به دلیل انباشت مطالبات بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها از بیمه‌های طرف قرارداد، از پذیرش دفترچه‌های بیمه و معاینه بیماران خودداری می‌کنند. این امر علاوه بر تحمیل هزینه‌های گزاف به بیماران و مراجعین ناگزیر بخش عمده‌ای از آنان را به سمت بیمارستان‌های دولتی هدایت می‌کند که تراکم مراجعات به این مراکز مشکلاتی را باعث شده است. لطفاً قبل از اینکه تداوم این مهم به یک موضوع اجتماعی تبدیل شود، چاره‌جویی گردد و مردم بیش از این نگران نباشند.»

 

تذکر نماینده شیراز به وزیر بهداشت در حالی ابلاغ می شود که اعتصاب بیمارستان‌های خصوصی در شیراز به دلیل عدم پرداخت مطالباتشان از سوی بیمه‌ها به ماه دوم کشیده و جالب‌تر اینکه صابر فرخی مدیرکل بیمه سلامت فارس نیز دیروز در یک نشست خبری مدعی شده است که تمام مطالبات سال 97 بیمارستان‌ها پرداخت‌شده و تنها یک مبلغ جزئی از سال 96 باقی مانده است!

*بیمه 16 ماه پول نداده است!

سخنان مدیرکل بیمه سلامت فارس در مورد پرداخت مطالبات بیمارستان‌های شیراز در حالی مطرح می‌شود که سخنان رئیس چند بیمارستان شیراز ازجمله فرهمندفر، کوثر، دنا، مرکزی و ... خلاف این مدعا را نشان می دهد.

ابراهیم حیاتی رئیس بیمارستان فرهمندفر با بیان اینکه طی چند ماه گذشته دست‌های پشت پرده به دنبال تعطیلی مراکز درمانی و بیمارستان‌های خصوصی بودند، اظهار داشت: 15 الی 16 بیمارستان خصوصی شیراز نقدینگی ندارند و بیمه‌ها هم مطالبات آن‌ها را پرداخت نمی‌کنند.

وی تصریح کرد: بیمه‌ها مطالبات 16 ماه بیمارستان‌های خصوصی شیراز را پرداخت نکردند و هیچ تضمینی هم وجود ندارد که در آینده پرداخت کنند، ما فعلاً با گرفتن پول نقد از بیماران، بیمارستان را سرپا نگه داشتیم.

محمود تابنده رئیس بیمارستان کوثر شیراز نیز با اشاره به اینکه یک سال و نیم از بیمه‌ها طلب داریم، گفت: علاوه بر تأخیر در پرداخت معوقات از سوی بیمه، تعیین سقف پذیرش بیمار نیز مورد اعتراض بیمارستان‌های خصوصی و خیریه‌ای شیراز است.

وی با اشاره به اینکه بیمارستان کوثر یک بیمارستان خیریه‌ای است که سهامدار ندارد به فرد یا نهادی هم پول نمی‌دهد، اظهار داشت: ما در این بیمارستان کمترین حقوق را به پزشکان می‌دهیم تا بتوانیم پول کمتری هم از مردم بگیریم.

وی ادامه داد: طبق آمار بیمارستان کوثر طی 14 سال گذشته حدود 300 میلیارد تومان کمتر از بخش‌های خصوصی درمانی از مردم پول گرفته است؛ یعنی همه نوع بیمه را پذیرش داشتیم و به مردم خدمت‌رسانی کردیم، مشکلی هم نداشتیم.

رئیس بیمارستان کوثر شیراز افزود: طی یک سال و نیم گذشته گفتند که بیمارستان‌های خصوصی باید پول کمتری از بیمه‌ها بگیرند؛ بیمه‌ها پرداخت‌هایشان به بیمارستان را به تأخیر انداختند و توان مالی را برهم زدند.

محمد نامجو رئیس بیمارستان دنا نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز با بیان اینکه هیچ‌کدام از بیمارستان‌ها نمی‌خواهند برای مردم مشکلاتی ایجاد کنند، اظهار داشت: بیمه سلامت یا همان خدمات درمانی اعلام کرده است که بیمارستان‌های خصوصی شیراز باید سقف پذیرش بیمار را رعایت کنند و بر اساس سقف تعیین‌شده اسناد ارسال شود، یعنی اگر خدماتی که بیمارستان ارائه می‌کند بالاتر از سقف باشد مابه‌تفاوت آن را بیمه پرداخت نمی‌کند؛ این درحالی است که تعیین سقف شاید برای بیمه‌ها خوب باشد، اما برای بیمارستان مناسب نیست.

وی ادامه داد: بیمه تأمین اجتماعی اعلام کرد که در مقابل مطالبات ما اوراق قرضه اسلامی تحویل می‌دهد و این اسناد بعد از ورود به فرابورس تبدیل به پول می‌شود؛ سؤال این است که ما این اسناد را در حال حاضر به پزشک یا پرسنل یا فروشندگان دارو و تجهیزات می‌توانیم بدهیم؟!

رئیس بیمارستان مرکزی شیراز نیز همچون دیگر بیمارستان‌های خصوصی شیراز از عملکرد بیمه‌ها ناراضی است و طرح تعیین سقف پذیرش بیمار از سوی بیمه سلامت را غیرمنطقی عنوان می‌کند.

محمدرضا خشنود در بیان علت عدم پذیرش دفترچه‌های بیمه سلامت و تأمین اجتماعی در بیمارستان مرکزی شیراز اظهار داشت: بیمارستان‌های خصوصی شیراز از تأمین اجتماعی 16 ماه طلب دارند؛ این در حالی است که با وجود افزایش قیمت‌ها و گرانی تجهیزات بیمارستانی با مشکل نقدینگی مواجه هستند.

 بیمارستان‌های خصوصی شیراز به دلیل مطالبات سنگین از بیمه تأمین‌ اجتماعی و بیمه سلامت، طی اقدامی هماهنگ از سوم شهریورماه هیچ بیماری را با دفترچه بیمه پذیرش نمی‌کنند و این موضوع سبب بروز مشکلات متعدد و دلخوری شدید مردم شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار