کنگره بین المللی سلامت برای صلح با حضور 24 نفر از دانشمندان داخلی و خارجی 18 تا 20 مهر در شیراز برگزار می شود، گردهمایی که بیان مولفه های مدارا در فرهنگ ایرانی و اسلامی از اهداف آن اعلام شده است.
کد خبر: ۶۶۳۵۳۰
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۸ 04 October 2018

تابناک فارس به نقل از ایرنا: معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دبیر علمی این کنگره روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر گفت: شبکه سازی سازمان های غیر دولتی برای صلح از طریق سلامت ، همکاری بین المللی سازمان های سلامت محور برای صلح ، نقش دولت ها و سیستم های بهداشت ملی در ایجاد صلح و بررسی نقش متخصصان بهداشت در ساختار صلح از جمله محورهای اصلی این کنگره است.
دکتر رضا ملک زاده افزود: سلامت برای صلح در خاورمیانه، آموزش پزشکی و صلح و بررسی و تبیین اخلاق پزشکی و صلح از دیگر محورهای این کنگره دو روزه است .
وی با بیان اینکه دراین کنگره 24 نفر از دانشمندان اروپا و آمریکای شمالی و متخصصان و دانشمندانی از کشورمان حضور می یابند، افزود: برگزاری 10 کارگروه علمی و کارگاه های مختلف از برنامه های جنبی کنگره سلامت برای صلح خواهد بود.
وی اسلام را دین رافت و عطوفت و فرهنگ ایرانی را فرهنگ مهر و صلح دانست و گفت: سراسر آیین تشیع و دین مبین اسلام مملو از عطوفت و مهر است ، ائمه هدی (ع) و پیامبر رحمت (ص) آمدند تا فرهنگ مهر و عطوفت را بین مردم ترویج دهند ، رسالت ما مسلمانان این است که نگذاریم این فرهنگ تضعیف شود.
ملک زاده گفت: نباید اجازه دهیم خشونت اجتماعی در جامعه ترویج شود، خشونت فردی و اجتماعی مثل خشونت هنگام رانندگی ، خشونت در رفتارهای خانوادی و خشونت با کودکان مواردی است که به فرهنگ دینی و ایرانی ما لطمه می زند، این کنگره دراین زمینه مقالات علمی ارائه خواهد کرد.
دبیر علمی کنگره سلامت برای صلح به برخی تنش های اجتماعی و سیاسی و خشونت ها در خاورمیانه و جهان اشاره کرد و گفت: جنگها و تنشهای سیاسی از جمله مواردی است که سلامت مردم را تهدید می کند، سلامت مردم در یمن، افغانستان، عراق، سوریه، لیبی و بسیاری از کشورهای دیگر با بروز تنش ها و جنگ ها تهدید شده است، پیام این کنگره محکوم کردن همه تنش ها و منازعات و چاره جویی برای رهایی بشر از تنش ها است.
معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه منشور حقوقی کوروش در کشورمان مبدا و مستند قابل توجهی برای صلح و مدارا ارائه کرده است گفت: باید توجه جهانی به مولفه های صلح که ایرانیان بنیانگذار آن بوده اند جلب شود.
وی اضافه کرد: جنگ ها، تعارضات و خشونت ها ساختار جوامع درگیر را به شدت تحت تاثیر قرار داده و به نحوی جدی زندگی بشریت را در سراسر دنیا تهدید می کند؛ این رویکردهای خشونت آمیز می توانند پیشگیری و یا حداقل محدود شوند.
به گفته ملک زاده پیشگیری و محدود سازی تعارضات و جنگ ها، نیازمند تلاش برای برقراری تماس با طرفین درگیر و انتقال مناسب نظرات طرفین و از این طریق کاهش خشونت ها در حین جنگ و تعارض می باشد. برقراری تماس با طرفین درگیر در سطوح عالی، نیازمند افرادی است که رهبران طرفین بتوانند به ایشان اعتماد کنند. جامعه پزشکی و به طور کلی متخصصان حوزه سلامت از دیرباز مورد اعتماد عموم و خواص جوامع مختلف بوده اند؛ چرا که به طور معمول برای تامین سلامت و حفظ جان انسان ها تلاش صادقانه داشته اند. از این رو، تجربیات گذشته نشان داده است که اگر این گروه از جامعه با هدف کاهش خشونت ها و پیشگیری از جنگ ها وارد عمل شوند، می توانند تا حد زیادی به این هدف دست پیدا کنند.
رئیس کنگره بین المللی سلامت برای صلح و مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این نشست رسانه ای گفت: ما صدها هزار شهید و جانباز در سالهای دفاع مقدس تقدیم انقلاب کرده ایم، هر شهید و هر جانباز و هر مصدوم شیمیایی سند و مصداق عملکرد جنایتکاران و جنگ طلبان علیه صلح و آرامش کشورمان هستند.
دکتر محمد هادی ایمانیه افزود: با پایان یافتن یک جنگ آثار روانی و اجتماعی آن پایان نمی پذیرد، این کنگره برای آن تشکیل می شود که گوشه ای از رنج و محنت ملت هایی که سالها جنگ را تحمل کرده اند به تصویر بکشد.
در حاشیه این نشست خبری، از کتاب 'صلح از راه سلامت' به مناسبت برگزاری کنگره بین المللی سلامت برای صلح در شیراز رونمایی شد.
این کتاب نوشته نیل آریا و جوانا سانتا باربارا است که در آن محتوای چگونگی فعالیت متخصصان برای رسیدن به دنیای با خشونت کمتر را بررسی کرده و با مقدمه ای از دکتر رضا ملک زاده به چاپ رسیده است.

برچسب ها: کنگره ، سلامت ، صلح ، شیراز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار