در 2 سال اخیر زوال مرکبات گریبان باغ‌های پرتغال و لیمو را گرفته و به دو شکل آنی و تدریجی درخت یا باغ مرکبات را تهدید کرده است.
کد خبر: ۶۶۳۵۷۸
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۶ 04 October 2018

محمدرضا درگاهی رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با بررسی‌هایی که با مسئولان و باغداران استانی داشته است، عوامل مختلفی از جمله بالا رفتن گرمای تابستان و مسائلی نظیر جابه‌جایی نهال، مسائل تغذیه‌ای، مشکل خاک و مجموعه‌ای از عوامل مختلف را در بروز این عارضه دخیل دانسته است.

 

زوال مرکبات از سال 1393 دامن باغات هرمزگان، کرمان و بخش‌های از فارس را گرفت، اما در دوسال اخیر نمود بیشتری در باغات داراب، جهرم و قیروکارزین یافته است. پاکاری از تلاش همه جانبه جهاد کشاورزی برای حفظ سلامت باغات مرکبات استان خبر داد.

 

انجام بررسی‌های کارشناسی با همکاری گیاه پزشکان مجرب و سازمان حفظ نباتات، اجرای طرح پایلوت، انتقال یافته‌ها به کشاورزان، ایجاد پوشش‌های حفاظتی مناسب و بهره‌گیری از نتایج تحقیقات و محققین خارجی بخشی از تلاش‌هایی است که مدیر باغبانی جهاد کشاورزی از آن برای حفظ مصرانه این ثروت استانی یاد می‌کند.

 

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور نیز با اشاره به نقش کشاورزان در کنار اهتمام جدی دولت گفته است: کشاورزان باید با رعایت و عمل به توصیه‌های فنی و تامین هزینه‌های لازم در حد امکان، علاوه بر کمک‌های دولتی به مدیریت این مشکل کمک کنند.

 

به گفته مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان فارس شرایط آب و هوایی مناسب مرکبات و استفاده از اصول صحیح کاشت، داشت و برداشت سبب شده است استان فارس تولیدی پایدار را در این زمینه تجربه کند. همچنین وجود کارشناسان و محققین مجرب و باغداران پیشرو فارسی زمینه‌ساز رشد مرکبات در این استان را فراهم کرده است. به طوری که تولیدکنندگان برتر فارسی مقام اول کشور را در زمینه تولید در واحد سطح را دارند و تولید آنها از میانگین کشوری بالاتر است.

 

پاکاری می‌گوید: سرانه مصرف 52 کیلو مرکبات برای استان فارس و صادرات ترش و شیرین‌های این استان به بسیاری از کشورهای حوزه خلیج فارس و آسیای میانه و بسیاری از مناطق ایران، نشان‌دهنده نقش حیاتی این نوع از میوه‌ها در اقتصاد کشاورزی استان فارس است که لزوم اهتمام به حفظ آن را آشکارتر می‌کند.

 

محمد مهدی قاسمی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه عارضه زوال مرکبات در بیشتر مناطق مرکبات خیز استان مشاهده می‌شود، گفته است: در نشست تخصصی پیشنهاد شد کمیته‌ای با محوریت استان فارس و متشکل از محققین کشوری تشکیل شود و در کنار کمیته استانی، کمیته‌های شهرستانی نیز به طور مستمر باغ‌های آلوده را شناسایی و پیگیر حل این معضل باشند.

 

قاسمی همچنین از پیگیری برای گرفتن ردیف ملی برای اصلاح و احیای باغ‌های مرکبات جنوب کشور و به ویژه استان فارس خبر داده و افزوده است: مقرر شده شناسنامه‌ای دقیق از باغ‌های آلوده به عارضه مرکبات جهت دستیابی به راهکار مناسب مدیریت این مشکل تهیه شود.

 

انواع پرتقال، لیمو ترش و شیرین، انواع نارنگی و نارنج از مرکبات تولید شده در استان فارس است و پرتقال وانسیا و محلی و در درجه بعد پرتغال تو سرخ گونه‌های شاخص مرکبات فارس هستند که تولید آنها با این عارضه تهدید می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار