یکی از موضوعات مهمی که سال‌ها دغدغه مهم حوزه بهداشت و درمان فارس به شمار می‌رفت، کاستن از تعداد عمل‌های سزارین بین مادران باردار بود. با تمهیدات دانشگاه علوم پزشکی شیراز به‌خصوص در زمینه فرهنگ‌سازی و ایجاد امکانات برای زایمان طبیعی، خوشبختانه این آمار سیر نزولی داشته است، اما این روزها کاهش نرخ باروری نگرانی کارشناسان را تشدید کرده است. از طرفی جمعیت سالمندی فارس نیز رو به افزایش است و در حال حاضر 4/10 درصد از جمعیت استان را سالمندان تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۶۶۴۱۳۱
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۲ 06 October 2018

 

جلوگیری از عمل سزارین در استان

تابناک فارس به نقل از همشهری:مدیر سلامت جمعیت خانواده، مدارس و معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تاکید بر اهمیت سخت‌گیری برای حذف عمل سزارین در مراکز زایمان فارس می‌گوید: حذف عمل سزارین برای مادران باردار تاثیرات مثبت بسیاری دارد؛ زیرا این عمل باعث طولانی شدن فاصله زمانی حاملگی بعدی و افزایش احتمال ناباروری است. دکتر «معصومه صفاری» با بیان این‌که سزارین اجباری موجب کاهش نرخ باروری در کشور می‌شود، اضافه می‌کند: زایمان‌های طبیعی در سلامت و بارداری مادران بسیار موثر است؛ زیرا این نوع زایمان بر افزایش باروری، پیشگیری از کاهش وزن و آسیب زودرس نوزاد، همچنین کاهش افسردگی پس از زایمان تاثیر بسزایی دارد‌.

وی به شرایط عمل سزارین در استان اشاره می‌کند و می‌افزاید: در شرایط خاص که جان مادر و کودک در خطر باشد حتما از عمل سزارین استفاده می‌شود، اما در شرایطی که مادر توانایی زایمان طبیعی را داشته از عمل سزارین منع شده است. صفاری ادامه می‌دهد: در سال‌های گذشته ۴۰ درصد زایمان‌ها در بیمارستان‌های دولتی و ۹۰ درصد در بیمارستان‌های خصوصی فارس به صورت سزارین انجام شده است، اما خوشبختانه در سال‌های اخیر این روند کاهش چشمگیری داشته است.

 

تشویق خانواده‌ها به فرزندآوری

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی با تاکید بر این‌که برای جلوگیری از کاهش رشد جمعیت باید فرهنگ فرزندآوری را گسترش داد، می‌گوید: کاهش موالید در سال‌های اخیر آثار قابل ملاحظه‌ای بر نیروی کار گذاشته و تولید و توسعه اقتصادی - اجتماعی را با کاستی روبه‌رو کرده است.
صفاری که معتقد است کاهش نرخ باروری در بیشتر جوامع در حال توسعه نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است، اضافه می‌کند: تشویق و آگاهی دادن به عموم مردم برای داشتن جامعه‌ای سالم با نیروی کار فعال بسیار مهم است.
وی به وضعیت ازدواج‌ در سال‌های اخیر اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: در سال‌‌های اخیر به دلیل افزایش سن ازدواج، کاهش اشتغال، افزایش ناباروری، افزایش آمار طلاق، تمایل زوج‌ها به زندگی بدون فرزند یا تک‌فرزندی آثار منفی متعددی را شاهد بوده‌ایم که در درازمدت ناگوارتر نیز خواهد شد.

 

سالمندی جمعیت

این مقام مسئول با اشاره به آمار ثبت شده در خصوص کاهش جمعیت می‌گوید: امتناع از فرزندآوری یا ترجیح والدین به تک‌‌فرزندی بر جمعیت فارس تاثیر منفی گذاشته و جمعیت این استان رو به سالمندی رفته است.
صفاری می‌افزاید: اکنون۱۰/۴ درصد از جمعیت استان سالمندند که آمار نگران‌کننده‌ای است. وی به مراکز و تسهیلات ایجاد شده برای سالمندان در استان اشاره می‌کند و می‌گوید: مرکز مراقبت درمانی تخصصی طب سالمندان دانشگاه علوم پزشکی شیراز به عنوان اولین مرکز تخصصی سالمندان در کشور معرفی شده است.

صفاری اضافه می‌کند: بیمارستان شهید فقیهی نیز به عنوان اولین بیمارستان دوستدار سالمندان کشور شناخته می‌شود و اقدامات قابل توجهی در کارنامه دارد.
وی ادامه می‌دهد: ایجاد سامانه الکترونیکی، تشکیل پرونده مراقبت از سالمندان، راه‌اندازی سامانه پیام کوتاه سلامت سالمندان و راه‌اندازی رشته کارشناسی ارشد پرستاری سالمندان در دانشگاه شیراز از اقداماتی به شمار می‌روند که در حوزه مراقبت از سالمندان اجرایی شده‌اند.

 

امکانات جایگزین برای زایمان طبیعی

رئیس اداره مامایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در خصوص امکانات جایگزین برای زایمان طبیعی به جای سزارین می‌گوید: برگزاری کلاس‌های آمادگی برای زایمان و آموزش مادران در کاهش ترس و اضطراب زایمان طبیعی تاثیر فراوانی دارد که در مراکز زایمان به صورت ویژه مورد توجه قرار گرفته است.
«ثریا شفیعی» با بیان این‌که روش‌های کاهش درد زایمان شامل دارویی و غیردارویی به مادران آموزش داده می‌شود، اضافه می‌کند: البته امکانات موجود برای زایمان طبیعی کمبودهایی نیز دارد و نیاز به توسعه سواد سلامت مادران با هدف حمایت از طرح زایمان طبیعی ضروری است.
وی می‌افزاید: در ۹۵ درصد از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان کلاس‌های آموزشی برای زایمان طبیعی برگزار و تلاش می‌شود تا این فرهنگ عمومی برای حفظ سلامت مادران ارتقا یابد.
شفیعی از نظارت جدی بر عملکرد مجموعه بیمارستان‌های خصوصی و دولتی فارس خبر می‌دهد و می‌گوید: بر حوزه‌های پزشکی، پرستاری و کارمندی نظارت کامل می‌شود و پیگیری شکایات از مهم‌ترین اهداف این دانشگاه به شمار می‌رود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار