نهم اکتبر، مصادف با هفدهم مهر، به نام روز جهانی تخم مرغ نامگذاری شده تا ارزش غذایی این ماده در سلامتی، بیشتر معرفی شود.
کد خبر: ۶۶۵۶۳۴
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۷ 09 October 2018

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:رضیه شناور مدیرگروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه، تخم مرغ را یک منبع غذایی طبیعی و کامل معرفی کرد که دارای پروتئین با کیفیت بالا (دارای تمام ۹ اسید آمینه ضروری) و مقادیر قابل توجهی از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری است.

وی افزود: از دیگر خواص تخم مرغ می‌توان به تاثیر تخم مرغ بر کاهش وزن، دارا بودن کلسترول خوب، مغذی بودن برای تمامی سنین و موثر بودن بر سلامت چشم اشاره کرد.

شناور ضمن بیان این مطلب که مصرف تخم مرغ در زنان باردار و شیرده، کودکان و نوجوانان در حال رشد، ورزشکاران و تمامی بزرگسالان سالم و همچنین در دوران پس از بیماری به دلیل ارزش غذایی بالا توصیه می‌شود، افزود: در این افراد مصرف یک تخم مرغ در روز مانعی ندارد و در برخی موارد توصیه به مصرف بیشتر هم ممکن است انجام شود.

این کارشناس ارشد تغذیه گفت: گرچه در برخی شرایط باید در مصرف تخم مرغ کامل ملاحظاتی صورت پذیرد، ولی به دلیل خواص ویژه و منحصر به فردی که در تخم مرغ وجود داشته و مصرف نکردن آن می‌تواند کمبود ترکیبات ضروری مثل «کولین»، «لوتئین» و «گزانتین» را به همراه داشته باشد، نباید مصرف تخم مرغ در هیچ گروه سنی حذف شود بلکه باید در موارد محدودیت مصرف، مقدار مصرف آن با نظر پزشک معالج کاهش یابد.

شناور اضافه کرد: حتی در بیماران مبتلا به دیابت، فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی عروقی تا حدود سه تخم مرغ در هفته نیز پیشنهاد می‌شود، در این صورت باید از خوردن غذا‌های چرب و پرنمک نیز همراه تخم مرغ خودداری کرد و روش پخت تخم مرغ نیز بدون روغن صورت پذیرد که در این صورت نه تنها خطری ندارد، بلکه در این گروه‌های خاص مفید هم خواهد بود.

توصیه به پرهیز از مصرف تخم مرغ‌های خام
مدیرگروه بهبود تغذیه دانشگاه از مردم خواست از مصرف تخم مرغ‌های خام به علت احتمال وجود آلودگی و ایجاد مسمومیت غذایی بپرهیزند و در هنگام مصرف تخم مرغ‌ها را به صورت جداگانه بشکنند تا در صورت مشاهده علائم فساد آن را مصرف نکنند.

او گفت: وجود لکه‌های خون) مویرگ‌های خونی در داخل تخم مرغ علامت نطفه دار بودن و رشد جنین است که هم از نظر شرعی و هم از نظر بهداشتی مصرف آن جایز نیست.

شناور ضمن بیان این مطلب که آب پز کردن از بهترین روش‌های طبخ تخم مرغ است، گفت: از نشانه‌های تازگی تخم مرغ پخته نیز می‌توان به این مورد اشاره کرد که پوسته تخم مرغ آب پز تازه به هنگام پوست کندن از سفیده به سختی جدا می‌شود، حال آنکه در تخم مرغی که کهنه باشد پوست گیری به سهولت انجام می‌شود.

مدیرگروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه یکی دیگر از نشانه‌های تازگی تخم مرغ پخته را در مرکز قرار گرفتن زرده عنوان کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار