شهر شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) هرساله میزبان گردشگران پرشماری است که اماکن مقدس و مذهبی این شهر را برای گردشگری انتخاب می‌کنند. آستان مقدس شاهچراغ (ع)، سیدعلاءالدین حسین (ع)، مساجد تاریخی و... ازجمله اماکنی هستند که هرساله مورد توجه خاص مسافران بوده‌اند و علاوه بر آن به‌عنوان مثال می‌توان از علی بن حمزه (ع)، مسجد نو (مسجد شهدا)، مسجد وکیل، مسجد نصیرالملک، مسجد جامع عتیق و مسجد مشیرالملک نام برد.
کد خبر: ۶۶۵۷۶۳
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰ 10 October 2018


تابناک فارس به نقل از روزنامه جوان:اماکن مذهبی یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های گردشگری درکشور هستند؛ موضوعی که موجب شده است سالانه میلیون‌ها گردشگر ایرانی و خارجی به این مکان‌های مذهبی سفر کنند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به حرم امام رضا (ع) درمشهد مقدس و خواهر گرامی‌شان حضرت معصومه (س) در قم اشاره کرد. این درحالی است که وجود آستان مقدس علی بن حمزه (ع) در شیراز به عنوان سومین مکان زیارتی کشور سبب شده است روزانه حدود ۲۰۰ گردشگر خارجی از این بقعه متبرکه بازدیدکنند و عملاً این مکان به پرطرفدار‌ترین مکان دیدنی مذهبی در کشور تبدیل شود. مسئله‌ای که موجب شد رئیس سازمان اوقاف کشور در سفر به این مکان مذهبی در شیراز اعلام کند: «در کشور ۹۷۰ بقعه میراثی داریم که فعالیت‌های انجام‌شده در این امامزاده شیراز می‌تواند الگو برای سایر بقاع متبرکه کشور باشد.»

تنوع در انواع گردشگری در کشور باعث شده است هرساله تعداد قابل توجهی توریست خارجی برای دیدن این اماکن که شامل آثار و ابنیه تاریخی، فرهنگی می‌شوند به ایران سفر کنند.
دراین میان فارس به علت دارا بودن تنوعی از اماکن گردشگری ازجمله استان‌هایی به شمار می‌رود که هرساله پذیرای تعداد قابل توجهی از گردشگران است. مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس دراین خصوص می‌گوید: «درچهارماهه نخست امسال ۳ میلیون و ۲۹ هزار و ۷۵۰ نفر گردشگر داخلی و ۱۳۹ هزار و ۶۸۶ گردشگر خارجی از جاذبه‌های استان فارس دیدن کردند که در مجموع با ۳ میلیون و ۱۶۹ هزار و ۴۳۶ بازدید، ۱۲ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است.»
مصیب امیری می‌افزاید: «در بازدید‌های گردشگران خارجی همچنان فرانسوی‌ها در صدر و پس از آن گردشگران آلمانی و ایتالیایی به ترتیب بیشترین آمار ورود در سفر به استان فارس را داشته‌اند.» وی ادامه می‌دهد: «مجموعه فرهنگی- تاریخی حافظیه با ۷۴۶ هزار و ۹۲۳ نفر، مجموعه جهانی تخت جمشید با ۵۸۸ هزار و ۲۱۸ نفر و مجموعه فرهنگی- تاریخی سعدی با ۵۶۷ هزار و ۹۲۱ نفر بیشترین میزان بازدید را به خود اختصاص دادند.» این درحالی است که طبق آمار‌ها در سال ۹۶، تعداد بازدید از اماکن گردشگری فارس ۵ میلیون و ۱۰ هزار و ۹۴ نفر بوده است.

علاقه توریست‌ها به شاهچراغ
شهر شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) هرساله میزبان گردشگران پرشماری است که اماکن مقدس و مذهبی این شهر را برای گردشگری انتخاب می‌کنند. آستان مقدس شاهچراغ (ع)، سیدعلاءالدین حسین (ع)، مساجد تاریخی و... ازجمله اماکنی هستند که هرساله مورد توجه خاص مسافران بوده‌اند و علاوه بر آن به‌عنوان مثال می‌توان از علی بن حمزه (ع)، مسجد نو (مسجد شهدا)، مسجد وکیل، مسجد نصیرالملک، مسجد جامع عتیق و مسجد مشیرالملک نام برد.

درکنار وجود اماکن تاریخی - فرهنگی فارس که هرساله پذیرای بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی است، اماکن مذهبی این استان که مهم‌ترین آن‌ها آستان مقدس علی بن حمزه (ع) شیراز است نیز طرفداران بسیاری دارد که می‌توان به بازدید روزانه ۲۰۰ توریست خارجی از این مکان مقدس اشاره کرد. مدیر گردشگری حرم مطهر علی بن حمزه (ع) با بیان اینکه سفر‌های دینی یا معنوی به دو صورت انجام می‌شود، می‌گوید: «در گونه سفر‌های مذهبی گردشگران صرفاً مسلمان نیستند و به دلیل علاقه‌مندی از اماکن مذهبی و تاریخی دیدن می‌کنند.»

وی می‌افزاید: «در شهر شیراز ۲۳۵ مسجد وجود دارد که از این تعداد ۲۵ مسجد به دلیل ارزش‌های تاریخی و فرهنگی در فهرست ملی به ثبت رسیده است، اما تنها دو مسجد وکیل و نصیرالملک مورد توجه گردشگران است و مابقی مغفول مانده‌اند.» هم اکنون ۲۴، ۱۰ امامزاده که دارای شجره‌نامه و موقوفات هستند و همچنین یک سوم مساجد تاریخی و امامزادگان کشور در این استان است.

رئیس هیئت امنای امامزاده علی بن حمزه (ع) شیراز با اشاره به قدمت بالای این مکان مذهبی می‌گوید: «مجموعه و بنای آستان مقدس علی بن حمزه (ع) شیراز بیش از ۱۱۰۰ سال قدمت دارد و به همین دلیل، هم یک مجموعه دینی و مذهبی و هم مجموعه‌ای تاریخی و میراثی به‌حساب می‌آید.» سیدحسن ذوالانوار می‌افزاید: «روزانه حدود ۲۰۰ گردشگر خارجی از این بقعه متبرکه بازدید می‌کنند که می‌توانند هر کدام مبلغان خوبی برای ارسال پیام انقلاب و اسلام در کشور‌های خودشان باشند.» وی با اشاره به امکاناتی که هنگام بازدید گردشگران برای آن‌ها تدارک دیده شده است، ادامه می‌دهد: «افرادی آگاه به علوم دینی و آشنا به زبان‌های مختلف، از آنان پذیرایی و با آن‌ها گفت‌وگو می‌کنند و به معرفی معارف اسلام می‌پردازند.» شرایط موجود و استفاده از امکانات برای رونق گردشگری این مکان مقدس موجب شد تا رئیس سازمان اوقاف کشور در سفری که به آستان امامزاده علی بن حمزه (ع) شیراز داشتند اقدامات هیئت امنا را مورد تقدیر قرار دهند. حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی محمدی دراین خصوص می‌گوید: «این بزرگوار از منزلت و مقام فوق‌العاده‌ای برخوردار بود و شهادت ایشان گواهی بر این مسئله است.»
این اظهارات درحالی مطرح می‌شود که شرایط ویژه و امکانات موجود برای حضور و ورود گردشگر‌ها و توریست‌ها سبب شده است بیشتر توریست‌ها در سفر به شهر شیراز حتماً دیدن این مکان مذهبی را در برنامه خود داشته باشند.
رئیس سازمان اوقاف کشور می‌افزاید: «با توجه به اینکه در سطح کشور ۹۷۰ امامزاده تاریخی و میراثی داریم، لذا اگر از این مکان الگوپذیری کنیم می‌توانیم گردشگران بسیاری را با حفظ مسائل شرعی و رعایت آداب و احترام به بقعه و مکان‌های زیارتی کشور بکشانیم.» این درحالی است که به گفته حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی محمدی معرفی و نشان دادن چنین اماکنی به گردشگران خارجی، وجهه بین‌المللی بسیار خوبی در بُعد دینی و مذهبی برای جمهوری اسلامی و ملت ایران و کاهش اسلام هراسی دارد و علاوه برآن می‌توانند هر کدام مبلغان خوبی برای ارسال پیام انقلاب و اسلام در کشور‌های خودشان باشند.

برچسب ها: گردشگری ، مذهبی ، شیراز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار