آیت‌الله لطف‌الله دژكام، نماینده ولی فقیه در استان فارس امروز، ۱۸ مهرماه در جلسه هماهنگی مراسم روز اربعین ضمن گرامیداشت یاد مرحوم آیت‌الله ایمانی كه پایه‌گذار سنت اجتماع در روز اربعین در شیراز بودند، گفت: بحمد الهی سال‌های گذشته این سنت به توفیقات خوبی دست پیدا کرده است.
کد خبر: ۶۶۵۹۹۸
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۶ 10 October 2018

تابناک فارس به نقل از ایکنا: وی با بیان اینكه در جوامع بشری از سنت‌های جدید بهتر استقبال می‌شود تا اینکه بخواهیم رسوم قدیمی را تغییر دهیم، افزود: انسان‌ها در برابر تغییر مطابق عادت خودت مقاومت می‌کنند اما در خصوص اربعین چون یک رسم و سنت نسبتاٌ جدید است و چنین اجتماعات و حرکاتی به صورت فراگیر وجود نداشته است از وقتی که راه افتاده استقبال بسیار خوبی شده است.

فعالیت‌های مذهبی باید در حد و اندازه عنوان حرم سوم باشد
آیت‌الله دژكام ادامه داد: به دلیل اینكه ما حرم سوم اهل بیت(ع) هستیم و این نامگذاری از طرف رهبر معظم انقلاب صورت گرفته است قاعدتاً باید این قبیل حرکات را به اندازه‌ای حمایت کنیم که در حد و اندازه نام و عنوان حرم سوم باشد، خصوصاً با نگاه‌های محدود کننده‌ای که نسبت به حرم سوم متأسفانه در بین برخی مسئولان شیراز وجود دارد و ان‌شاءالله خدا هم در این مسیر کمک می‌دهد.

هنوز نتوانستیم محوریت حرم را در حركت‌های مذهبی جابیندازیم
امام جمعه شیراز تأكید كرد: برای نشان دادن شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت(ع) و محوریت حرم در حرکت‌های مذهبی باید به گونه‌ای کار کنیم که این باور در همه ایجاد شود که شیراز این‌گونه است و امروزه ما از این جهت نقطه ضعف داریم و نتوانستیم این موضوع را درست تبیین کنیم و جا بیاندازیم.

برخی مقاومت‌ها در مقابل عنوان حرم سوم غرض‌ورزانه است
وی بیان كرد: مقاومت‌هایی در این خصوص در جاهایی می‌بینیم که معلوم است نسبت به نظر و حرف رهبر معظم انقلاب، این مقاومت‌ها غرض‌ورزانه است وگرنه اگر کسی در خصوص بهتر شدن شرایط و راه حل مناسب‌تر و نظری داشته باشد همه استقبال می‌کنیم اما وقتی برخی نگاه رهبری را به چالش می‌کشند باید متوجه باشند که همه جریان‌های انقلابی و متدین در مقابلشان خواهند ایستاد.

مسئولان به فكر تسهیل راه‌های دسترسی حرم باشند
آیت‌الله دژكام به مبحث توسعه حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) اشاره كرد و گفت: در رابطه با توسعه حرم و توسعه راه‌های دسترسی به آن، مدیران، مسئولان مربوطه و کسانی که در طراحی مجموعه دخیل هستند باید بیایند و ببینند روزهایی که جمعیت زیاد می‌آید و نیاز به تسهیل دسترسی‌هاست چه کار باید بکنیم؟ ما به دنبال تخریب نیستیم بلکه سئوال داریم که چه کار داریم تا دسترسی تسهیل شود؟ آنگاه با همفکری هم کمک دهند تا مسئله حل شود.
وی با بیان اینكه یک نگاه بحث خود اربعین و مراسم مربوطه است و یک نگاه تبیین و تثبیت حرم سوم اهل بیت(ع) است،‌ گفت:‌ گاهی عدم هماهنگی کسانی که در این مراسم شرکت می‌کنند باعث می‌شود که عظمت این حرکت جلوه نکند.
نماینده رهبرم عظم انقلاب در فارس گفت: هماهنگی ایجاد کردن هم به روش‌های مختلفی شکل می‌گیرد. خیلی‌ها با اطلاع‌رسانی هماهنگ می‌شوند و غرضی ندارند باید همدلی ایجاد شود که فضای کلی جمعیت یکدست شود.

چند رنگی در اجتماع اربعین وجود ندارد
آیت‌الله دژكام یادآور شد: تجربه نشان داده اگر بعضی هیئات و یا گروه‌ها احساس کنند در این نوع مراسم‌ها دیده نمی‌شوند، کنار می‌روند و این را باید به نوعی مدیریت کنیم که همه احساس کنند الهی شدند و چند رنگی وجود ندارد و همه برای خدا آمده‌اند مثل موسم حج که همه سفیدپوش هستند.
وی تأكید كرد:‌ اطلاع‌رسانی و همدلی به حدی باید باشد که حس مردم این باشد که قطره‌ا‌ی هستند که از خود گذشته‌اند و به دریا پیوسته‌اند و این حس باید در این مراسم تقویت شود.

حس كار برای خدا بودن را تقویت كنیم
امام جمعه شیراز بیان كرد: اگر در مدیریت این احساس ایجاد شود که یک جبهه‌گیری شخصی خاصی است برای بقیه مقاومت ایجاد می‌شود و همه باید حس کار برای خدا بودن، برای امام حسین(ع) بودن و حس از خود گذشتگی را در این مراسم تقویت کنیم.
وی تأكید كرد: باید مردم باور داشته باشند که این کار سبب افزایش بار معنوی در آن‌ها می‌شود تا اجتماع نیز جلوه بیشتری داشته باشد. این جهت حتی در تبلیغات باید پررنگ‌تر از آنچه تاکنون بوده انجام شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار