آیت‌الله دستغیب اضافه كرد: اگر مبنا این باشد که بافت قدیم دست نخورد که ما باید برگردیم به پنجاه سال قبل و هیچ رشدی حاصل نشود در حالی که در همین بافت قدیمی و تاریخی شیراز و اطراف حرم مطهر چه مراکز خرید و مجتمع‌هایی ساخته شد که با تخریب همین بافت تاریخی صورت گرفت، اما آن موقع هیچ سر و صدایی بلند نشد و اگر بنا باشد این حرم مطهر و آستان مقدس به همان وضع باقی بماند، نمی‌تواند پاسخگوی خیل عظیم زائران باشد.
کد خبر: ۶۶۷۵۰۴
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۳ 14 October 2018

تابناک فارس به نقل از ایکنا: آیت‌الله سیدعلی اصغر دستغیب، تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) امروز، ۲۲ مهرماه در دیدار با كاظم اكرمی، مدیرکل بازرسی استان فارس با بیان اینکه بعضی افراد در جامعه به دنبال فرصتی برای جوسازی علیه این آستان مقدّس هستند تا جنجالی به پا و مقاصد خود را تامین كنند، گفت: این افراد، خودشان هم می‌دانند که صحبت‌هایی که می‌کنند واقعیت ندارد، به عنوان مثال یکی از بحث‌ها خانه‌های میراثی است که ما هیچ وقت بنا نداشته و نداریم خانه‌ای که میراثی و در دل بافت تاریخی شیراز و در ارتباط با طرح ۵۷ هکتاری توسعه حرم مطهر است را از بین ببریم.

انتقاد از رها كردن برخی از خانه‌های میراثی در بافت تاریخی
وی ادامه داد: ‌البته بعضی از خانه‌های بافت تاریخی شیراز از قبل به عنوان میراثی ثبت شده و اکنون نیز باید حفظ شود که نمونه آن خانه حسنی و خانه صدر جهرمی است، اما بعضی دیگر از خانه‌های بافت قدیم که خشت و گلی هستند و به خال خود رها شده و متروکه شده که هیچ ارزش تاریخی و میراثی ندارند و غالباً این خانه‌ها مامنی برای معتادان و کسانی که اهل فحشا هستند تبدیل می‌شود اما زمانی که بحث توسعه حرم مطهر پیش می‌آید قیل و قال‌ها بلند می‌شود.

منتقدان چرا هنگام ساخت مجتمع‌های تجاری سكوت كردند؟
آیت‌الله دستغیب اضافه كرد: اگر مبنا این باشد که بافت قدیم دست نخورد که ما باید برگردیم به پنجاه سال قبل و هیچ رشدی حاصل نشود در حالی که در همین بافت قدیمی و تاریخی شیراز و اطراف حرم مطهر چه مراکز خرید و مجتمع‌هایی ساخته شد که با تخریب همین بافت تاریخی صورت گرفت، اما آن موقع هیچ سر و صدایی بلند نشد و اگر بنا باشد این حرم مطهر و آستان مقدس به همان وضع باقی بماند، نمی‌تواند پاسخگوی خیل عظیم زائران باشد.

هنوز مشكل راه‌های دسترسی به حرم شاهچراغ(ع) حل نشده است
دبیرکل جامعه روحانیت شیراز با اشاره به اینکه حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) در حال حاضر با مشکل راه ورودی و دسترسی مردم مواجه است، گفت: مجموع بخش‌هایی که برای تملک حرم مطهر و توسعه آن توسط وزارت راه و شهرسازی خریداری شده حدود ۱۷ هزار متر مربع است که در این ۱۷ هزار متر مربع هیچ پروژه‌ای که به بافت تاریخی آسیب وارد کند اجرا نشده است، اما متاسفانه برخی افراد بر همین مبنا جار و جنجال راه می‌اندازند و می‌گویند بافت توسط حرم مطهر تخریب شده است و همه را خراب کرده‌اند و این بافت در معرض اضمحلال است.

پاسخ به شایعاتی كه درباره دستگیری یكی از اعضای شورای شهر شیراز منتشر شد
تولیت آستان مقدس حضرت شاهچراغ(ع) با ابراز تاسف از اینکه این حرف‌ها از برخی افراد که در جاهایی نیز سِمت و مسئولیت دارند نیز شنیده می‌شود، گفت: عجیب این است که وقتی دستگاه قضایی یک فردی را براساس صحبتی که در حمایت از یک گروه كرده یا بر اساس خلافی که مرتکب شده دستگیر می‌كند متعاقب آن فرد دیگری که خود نیز مسئولیتی دارد به حمایت از او برمی‌آید و می‌گوید به علت اینکه آن آقا مخالف توسعه حرم مطهر بوده، بر علیه او پرونده‌سازی كرده و دستگیرش کرده‌اند!
وی اظهار كرد: آن‌ها در جامعه ما اینقدر مردم را گوشی تصور کرده‌اند؟! آن هم مردمی که این قدر سطح آگاهی آن‌ها بالا است و منطقی هستند و انتظارشان از نمایندگان و مسئولینشان این است که سَرسَری صحبت نكرده بلکه مستند و با منطق صحبت كنند.

وظایف سازمان بازرسی بر دو اصل قانون‌مداری و عدالت گستری مبتنی است
آیت‌الله دستغیب در بخش دیگری از سخنان خود گفت:‌ وظایف سازمان بازرسی در نظام جمهوری اسلامی بر دو اصل مهم قانون‌مداری و عدالت گستری مبتنی است.
وی افزود: اگر همین دو اصل به جد و جهد و برای کسب رضای خداوند متعال دنبال شود، بسیاری از مشکلات که در کشور ما وجود دارد و موجبات بعضی از سوءتفاهم‌ها و اختلافات است، برطرف می‌شود.
نماینده مردم استان فارس در مجلس خبرگان رهبری بیان كرد: اگر قانون اجرا شود و اجرای آن بدون تبعیض و با عدالت همراه باشد کار بسیار مهمی است.
آیت‌الله دستغیب با اشاره به اینکه عده ای از افراد، درون خودشان کفّ‌النفس و بازرسی دارند و نیرویی آن‌ها را از تخلف و انحراف در کارها باز می‌دارد، گفت: البته همه این‌طور نیستند و لازم است مورد نظارت واقع شوند تا خللی در نظام جمهوری اسلامی ایجاد نشود و این اقدامات سبب می‌شود که بعضی متنبه شده و در کار خودشان تجدیدنظر كرده و در واقع یک نوع پیشگیری ایجاد شده است.

لزوم ترویج فرهنگ پیشگیری
وی بر لزوم ترویج فرهنگ پیشگیری و معرفی وظایف سازمان بازرسی در هفته‌ای که یک روزش هم به همین نام است تأکید کرد و گفت: باید برای مردم اطمینان حاصل شود که آنچه در ادارات و نهادهای ما می‌گذرد مورد نظارت و بازرسی است، در این صورت اعتماد مردم نسبت به مسئولان، سازمان‌ها و ادارات بیشتر جلب شده و همکاریشان بیشتر می‌شود.
تولیت حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) گفت: حرم مطهر نیز استثناء نیست و این نظارت و بازرسی نسبت به آستان مقدس و بخش‌های مختلف آن وجود دارد و قسمتی هم به عنوان واحد بازرسی مشغول فعالیت است که بحمد الهی آثار و نتائج بسیار خوبی را برای مجموعه در پی داشته است.
آیت‌الله دستغیب در پایان با ابراز امیدواری از اینکه سازمان بازرسی برنامه‌های خود را به دقت و مطابق قانون و با عدالت ادامه دهد، بر همکاری آستان مقدس با این سازمان در تمام ابعاد تاکید کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار