فوق تخصص بیماری های مفصلی، رماتیسم و پوکی استخوان در مرکز آموزشی درمانی حضرت علی اصغر(ع) با اشاره به برخی باورهای عمومی در مورد بیماری های روماتیسم، به معرفی بیشتر این بیماری پرداخت.
کد خبر: ۶۶۷۷۴۶
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۵ 14 October 2018

تابناک فارس به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دکتر «سیده مریم علوی» درخصوص اینکه آیا آب، رطوبت و سرما در ایجاد بیماری روماتیسم نقش دارد، توضیح داد: تماس با آب و زندگی در محل مرطوب یا سرد ارتباطی با ابتلا به بیماری های روماتیسمی ندارد و بیماران مبتلا به روماتیسم منعی از نظر تماس با آب ندارند، اما در مورد بیمارانی که دچار پدیده «رینود» هستند، یعنی حالتی که بیمار در برخورد با سرما یا استرس در انگشتان دچار رنگ پریدگی، کبودی و قرمزی می شود، تماس با آب سرد ممکن است موجب بروز حمله شود.

او در پاسخ به این باور که آیا رژیم غذایی در ایجاد روماتیسم نقش دارد، بیان کرد: همواره در بین مردم به نقش رژیم غذایی در ایجاد و درمان بیماری ها، از جمله بیماری های روماتیسمی توجه شده است، اما در واقع در ایجاد بیماری های روماتیسمی رژیم غذایی تاثیر ندارد، بنابراین این باور که به عنوان مثال مصرف لبنیات باعث رماتیسم می شود نادرست است.

دکتر «علوی» در خصوص توصیه های غذایی مربوط به این بیماری، ادامه داد: به طور کلی یک رژیم غذایی مناسب شامل مقدار متناسب پروتئین، کربوهیدرات، چربی، مواد معدنی و ویتامین هاست، استفاده از مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان مانند میوه و سبزی، کاهش وزن در افراد دارای اضافه وزن، محدود کردن مصرف چربی ها و مصرف ماهی غنی از اسیدهای چرب امگا۳به مبتلایان به بیماری های روماتیسمی توصیه می شود.

او با اشاره به اینکه بیماری روماتیسم مسری نیست و استرس با تضعیف سیستم ایمنی می تواند به عنوان یک فاکتور موثر در ایجاد این بیماری نقش داشته باشد، اضافه کرد: تنش و استرس همواره در زندگی افراد وجود دارد، بنابراین باید بتوانیم با آن مقابله کنیم.

این فوق تخصص روماتولوژی با بیان اینکه تظاهرات بیماری های رماتیسمی در همه افراد مبتلا، مانند هم نیست و طیف بیماری در افراد، متفاوت است، افزود: بنابراین بیماران نباید خود را با هم مقایسه کنند.

دکتر علوی ادامه داد: بسیاری از بیماران تمایل دارند به دلیل طبیعی بودن از داروهای گیاهی استفاده کنند، اما باید توجه داشت که هر ماده طبیعی بدون عارضه نیست؛ از عوارض مهم و شایع داروهای گیاهی التهاب کبد (هپاتیت) است، بعضی از داروهای گیاهی حاوی بعضی مواد مانند سرب و «کورتیکواستروئید» هستند که می توانند مشکل ساز باشند؛ استاندارد پایین بسیاری از این محصولات گیاهی و مطالعات اندک در ارتباط با تاثیر داروهای گیاهی در بیماری های روماتیسمی، از دیگر عوارض مصرف داروهای گیاهی است و به بیماران توصیه می شود قبل از استفاده از این داروها، با پزشک خود مشورت کنند.

برچسب ها: پزشکی ، روماتیسم ، مفصل
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار