مسئول فرهنگی آستان امامزاده جعفر (ع) یزد:
مسئول فرهنگی آستان امامزاده جعفر (ع) یزد با اشاره به اینکه توسعه امامزاده به بافت تاریخی خدشه‌ای وارد نمی‌کند، گفت: طرح توسعه امامزاده با حساسیت بیشتری دنبال می‌شود تا بتواند پاسخگوی مردم باشد.
کد خبر: ۶۶۷۸۲۲
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۰ 15 October 2018

محمدحسن برجیان با اشاره به اقدامات جاری آستان مقدس امامزاده جعفر (ع) یزد گفت: تعمیر، نگهداری و استوار نگه‌داشتن این مجموعه، تعمیرات کولرها، آب‌سردکن‌ها و نظافت روزانه از اقدامات جاری آستان است که وقت زیادی گرفته می‌شود که بتوانیم نیاز اولیه زائرین را حفظ کنیم.

وی به اقدامات فرهنگی این آستان مقدس اشاره کرد و افزود: در هیچ مناسبتی نیست که آستان مقدس امامزاده مقدس جعفر (ع) برنامه‌ای برای زائرین نداشته باشد. شنبه‌ها جلسه آموزش قرآن کریم را داریم که با استقبال خوب مردم همراه بوده است.

غرفه کودک امامزاده پذیرای کودکان یزدی

مسئول فرهنگی آستان امامزاده جعفر (ع) یزد در ادامه اظهار داشت: یکشنبه‌های هر هفته قرائت زیارت عاشورا، سه‌شنبه‌ها قرائت دعای توسل، چهارشنبه‌ها قرائت حدیث شریف کساء و پنج‌شنبه‌ها دو بار دعای کمیل برگزار می‌شود که یکی بعد از نماز مغرب و عشاء و دیگری در ساعت ۲۳ برگزار می‌شود که چنانچه افرادی نتوانستند و از دعای کمیل اول محروم شدند در دعای کمیل دوم شرکت کنند و از طرف مردم استقبال خوبی شده است.

 



 

به گفته‌ی برجیان یک ساعت و نیم قبل از نماز صبح مناجات سحر است که درب آستان مقدس امامزاده جعفر (ع) بر روی عاشقان و علاقه‌مندان باز است و صبح‌های جمعه از ساعت ۷/۳۰ صبح دعای ندبه آغاز و در کنار آن شب‌های جمعه غرفه کودک آستان مقدس امامزاده فعال است که در هفته بین ۷۰ تا ۹۰ کودک را پذیرش می‌کند.

این مقام مسئول تصریح کرد: شب‌های جمعه مشاوره‌های حقوقی به‌صورت رایگان انجام‌ می‌شود. در طول هفته نیز مشاور آقا و خانم به سوالات شرعی مردم پاسخ می‌دهند.

برجیان طرح توسعه آستان مقدس امامزاده جعفر (ع) یزد را یکی از برنامه عمرانی دانست و اذعان داشت: وسعت کنونی آستان مقدس امامزاده یک هکتار است و با توجه به تصویب کمیسیون ماده پنج‌ در حال حاضر مشخص نیست که چه مقدار به طرح توسعه اضافه خواهد شد.

این مقام مسئول بابیان اینکه نیازهای شهری در این طرح توسعه برآورده می‌شود، ابراز داشت: مابقی طرح منوط به طرح کارشناسی دارد و با توجه به اینکه حساسیت خاصی دارد، پارکینگ مناسب و سرویس بهداشتی مناسبی ندارد. کتابخانه آستان پاسخگوی مراجعات مردمی نیست و بخش سالن مطالعه مجزا باید وجود داشته باشد که متأسفانه در این خصوص نیز کاستی وجود دارد

توسعه امامزاده به بافت تاریخی خدشه‌ای وارد نمی‌کند

وی با اشاره به اینکه مخزن کتاب‌ها در کتابخانه آستان مقدس امامزاده کوچک است؛ اما در طرح توسعه دیده‌شده است.

مسئول فرهنگی آستان امامزاده جعفر (ع) یزد یادآور شد: هماهنگی‌های لازم با معاونت پیشگیری دادگستری در خصوص ملاقات فرزندان طلاق با والدین خود و یا تحویل آن‌ها انجام‌شده که در این آستان امامزاده انجام می‌گیرد و فضایی را می‌طلبد که درخور شأن مردم عزیز باشد.

برجیان با اشاره به اینکه توسعه امامزاده به‌گونه‌ای صورت می‌گیرد که به بافت تاریخی خدشه‌ای وارد نشود، تصریح کرد: ان‌شاءالله این طرح با حساسیت بیشتری دنبال می‌شود تا بتواند پاسخگوی هم‌وطنان عزیز یزدی باشد.

این مقام مسئول در ادامه اظهار داشت: مسئولین آستان امامزاده به دنبال تخریب بافت نیستند. مسئولین آستان به دنبال توسعه بی‌رویه آستان نیستند و ان‌شاءالله مشکلات پیش رو در حال رفع شدن است.

فعالیت بیش از ۱۰۰ نفر خادم افتخاری و رسمی در امامزاده جعفر (ع)

به گفته‌ی وی ۱۵ نفر خادم رسمی در قسمت‌های کتابخانه، موزه آستان، خادمین و خدمه آستان مشغول به فعالیت هستند؛ اما به‌صورت افتخاری صد نفر خادم آقا و خانم با این آستان مقدس امامزاده همکاری می‌کنند.

مسئول فرهنگی آستان امامزاده جعفر (ع) یزد بابیان اینکه موزه آستان مقدس امامزاده جعفر (ع) یزد هفت بخش و در سه‌طبقه احداث‌شده است، اذعان داشت: بخش اعظمی از آن نسخ خطی و کتب خطی، بخشی کتب ادیان، قرآن، نگین و انگشتر، اشیاء عتیقه، کبریت، تمبر، عکس و بخش سکه و اسکناس که غنی‌ترین موزه کشور که از سکه‌های نخستین تا سکه‌های دوره تاریخی تا زمان حاضر در این موزه نگهداری می‌شود.

برجیان ادامه داد: تمام مجموعه آستان از ویترین‌ها، احداث، تجهیزات آن با هزینه امامزاده انجام‌شده که هزینه سنگینی را در پی داشته است و همکاران میراث فرهنگی برای حفظ، مراقبت و نگهداری از این آثار ارزشمند تاریخی در این راستا به همکاران خود در این آستان کمک کنند.

قرار داشتن امامزاده در مرکز شهر یکی از نقاط مثبت است

این مقام مسئول هدف آستان امامزاده را به فرموده مقام معظم رهبری که باید قطب فرهنگی شود و به فرموده حضرت امام خمینی (ره) که باید مردم در پناه این امامزادگان به آرامش برسند دانست و ابراز داشت ما سعی کرده‌ایم این دو هدف را در این مجموعه اجرا کنیم.

وی قرار داشتن آستان مقدس امامزاده جعفر (ع) در مرکز شهر را از نقاط مثبت این مکان دانست و اضافه کرد: برنامه‌های پررنگی در بخش فرهنگی انجام می‌شود که باعث جاذبه‌مند شدن مردم و برآورده شدن نیازهای مردم است و نزدیکی این امامزاده به بازار و نماز جمعه باعث شده امامزاده اقبال خاصی را به مردم داشته باشد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار