مدارک معتبر قدمت این بیماری را تا دوران دیرینه سنگی می رساند. انسان های بیشماری در طول تاریخ از این بیماری رنج برده و پزشکان زیادی تلاش جدی در کاهش آلام ناشی از سل به داشته اند که آنچه که دانش امروز ما را در مورد این بیماری تشکیل می دهد، حاصل تجارب مستمر دانشمندانی همچون بقراط، جالینوس، رازی، ابن سینا، لائینک، کخ و عالمان دیگر طب است.
کد خبر: ۶۶۸۰۹۱
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۴ 15 October 2018

تابناک فارس به نقل از برنا:کارشناس بیماری سل معاونت بهداشت دانشگاه گفت: سل یک بیماری عفونی واگیردار و عامل آن باسیل سل است؛ این میکروب به صورت ذرات ریز وارد هوا می شود که این از راه سرفه، عطسه، صحبت کردن، خندیدن و یا فریاد زدن، در هوا پخش می شود.
دکتر «سیما جوانمردی» افزود: یک سرفه می تواند سه هزار ذره عفونی را وارد هوا کند، اما انتقال خون، غذا، آب، تماس جنسی، نیش حشرات، بیماری را انتقال نمی دهد.
او با بیان اینکه این بیماری قادر است تمام اعضای بدن را مبتلا کند، گفت: بیشترین عضو درگیر ریه هاست که حدود ۸۰ درصد موارد سل را تشکیل می دهد.
این کارشناس سلامت، سرفه پایدار بیشتر از دو هفته را شایع ترین علامت بیماری سل در افراد مشکوک به سل عنوان کرد.
به گفته این کارشناس بیماری سل در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، خلط و یا خلط خونی، کاهش وزن، ضعف، تب و تعریق شبانه از سایر نشانه های این بیماری هستند و می بایست با انجام آزمایش بر روی نمونه خلط افراد مشکوک، پیگیری لازم در این خصوص صورت پذیرد.
دکتر جوانمردی با اشاره به امکان تشخیص سل خارج ریوی با انجام آزمایش بر روی نمونه های گرفته شده از ارگان های درگیر، افزود: بیماری سل قابل درمان است و امروزه با داروهای موجود در صورت مصرف دقیق بهبودی کامل حاصل می شود، به شرط آنکه بیمار مسلول داروهای تجویز شده را در طول دست کم ۶ ماه به طور کامل استفاده کرده و از قطع خودسرانه داروها بپرهیزد.
او با بیان اینکه خطر انتقال بیماری دو هفته پس از شروع درمان دارویی از بین می رود، هشدار داد: درمان ناقص بیماری سل به مراتب بدتر از درمان نکردن بیماران است، با درمان ناقص بیمار تبدیل به فرم مقاوم به درمان می شود که در این صورت طول دوره درمان به ۱۸ ماه تا دو سال می رسد.
دکتر جوانمردی اضافه کرد: هم اکنون تمامی خدمات برای کنترل بیماری سل اعم از شناسایی افراد مشکوک در سطح جامعه، تشخیص، آزمایش خلط، رادیوگرافی، ویزیت پزشک، تأمین دارو، پیگیری و کنترل اطرافیان بیمار و نیز بستری بیماران مقاوم به درمان در سراسرکشور، به کمک سیستم بهداشتی به طور رایگان ارائه می شود

برچسب ها: سل ، بیناری ، بدانید
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار