کبد چرب نشانه هایی از قبیل: سفیدی زودرس مو، نفخ و مشکلات گوارشی...میباشد که در صورت مشاهده باید نسبت به درمان کبد چرب اقدام کرد
کد خبر: ۶۶۸۷۱۶
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰ 17 October 2018


تابناک فارس به نقل از فرتاک نیوز:کبد چرب یاسیروز را می توان با رژیم غذایی درست کنترل کرد و رفته رفته آن را از بین برد. کبد چرب در اثر استفاده بیش از حد ازغذاهای فست فود وسرخ کردنی حاصل می شود. در این مقالهعلائم بیماری کبد چرب و رژیم غذایی برای کبد چرب شرح داده خواهد شد.

بیماری کبد چرب چیست؟

علائم اولیه کبد ناسالم عبارتند از:

نفس بدبو

نفخ

سوء هاضمه

کاهش ناگهانی وزن

سفید شدن پیش از موعد موها

اما بسیاری از بیمارانی که به کبد چرب مبتلا هستند، علائم و نشانه هایی را نشان نمی دهند تا زمانی که دیر شده و کار از کار گذشته باشد. به همین دلیل باید احتیاط بیشتری داشته باشید و رژیم غذایی و شیوه زندگی خود را بهبود ببخشید. در این مقاله غذاها و رژیم غذایی که از شما در برابر این بیماری محافظت می کند، مورد بررسی قرار می گیرد اما در ابتدا، در صورت داشتن این بیماری کبدی، باید از چگونگی عملکرد کبد و بدن و تاثیر آن بر روی این بیماری، اطلاعاتی داشته باشید.

تغذیه مناسب و مواد غذایی مفید برای این بیماری

ماهی

ماهی های چرب مملو از اسیدهای چرب امگا 3 هستند که باعث کاهش التهاب می شوند و با نگه داشتن نسبت امگا 3 به امگا 6 در سطح نرمال، سبب کاهش وزن می شوند. دانشمندان ثابت کرده اند که مصرف ماهی که غنی از اسیدهای چرب امگا 3 می باشد، به کاهش چربی در کبد، می تواند کمک کند که یک روش عالی برای درمان NAFLD و NASH است.

ماهی قزل آلا وحشی، ماهی خال مخالی، کپور نقره ای و هیلسا را به منظور کاهش وزن و چربی اضافه در کبد و کاهش استرس مصرف کنید.

روغن زیتون

روغن زیتون چربی خون را بهبود می بخشد، متابولیسم گلوکز و حساسیت گلوکز را افزایش می دهد. روغن زیتون یک منبع عالی از اسیدهای چرب غیر اشباع است که به بیماران مبتلا به NAFLD کمک می کند تا شرایط خود را بهبود ببخشند.

4 تا 5 قاشق غذاخوری روغن زیتون را در روز مصرف کنید. از روغن زیتون برای سس سالاد، کباب کردن، پختن، و سرخ کردن سبزیجات استفاده کنید.

آووکادو

این میوه با طعم کره ای و ملایم خود سرشار از اسیدهای چرب غیر اشباع (MUFAs) می باشد. MUFAs ، التهاب ناشی از افزایش وزن و سطح کلسترول بد (LDL) و تری گلیسیرید را در خون کاهش می دهد و کلسترول خوب (HDL) را افزایش می دهد. بنابراین آووکادو در کاهش وزن نقش دارد و هنگامی که در سرتاسر بدن کاهش وزن داشته باشید، در نتیجه چربی کبد هم کاهش پیدا می کند.

توفو

توفو، منبع خوبی از پروتئین و آنتی اکسیدان ها می باشد. دانشمندان با بررسی خواص ایمنی آن برای بدن دریافتند که مصرف منظم توفو باعث کاهش سطح کلسترول بد، کاهش وزن و افزایش کل پروتئین و آلبومین می شود.

توفو را کباب کرده و یا به قطعات کوچکی برش دهید و در وعده ناهار یا شام خود، به ظرف سالاد اضافه کنید.

سبزیجات و میوه ها

مصرف روزانه سبزیجات و میوه ها، درصد چربی را در بدن شما کاهش می دهد و در نتیجه، چربی کبد نیز کاهش پیدا می کند. از سبزیجات و میوه های رنگارنگ استفاده کنید زیرا از هر کدام، مواد مغذی متفاوتی را دریافت خواهید کرد.

همچنین، هر روز چهار وعده از پنج نوع سبزی و سه وعده از سه نوع میوه مختلف را مصرف کنید. در طول دو هفته، وزن زیادی را از دست خواهید داد و کبد شما شروع به بازسازی مجدد خود خواهد کرد.

چای سبز و درمان کبد چرب

چای سبز یکی از بهترین نوشیدنی ها برای کاهش وزن است. این چای طراوت بخش، منبعی از آنتی اکسیدان ها است که باعث کاهش التهاب کبدی، کاهش میزان چربی در کبد و کاهش سطح آنزیم های کبدی در بیماران مبتلا به کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) می شود.

روزی 3 تا 4 فنجان چای سبز بنوشید تا از شر چربی اضافی خلاص شوید.

ریشه زنجبیل:

غذاهایی که فیبر بالایی دارند می‌توانند از سلامت سیستم گوارش پشتیبانی کنند و دفع سموم از بدن را راحت تر نمایند. به عنوان مثال ریشه زنجبیل مزایای زیادی برای سیستم گوارش شما دارد.

شما می‌توانید با جوشاندن برش های زنجبیل در چای سبز یا آب از مزایای آن بهره مند شوید. همچنین قادر خواهید بود زنجبیل را به سالاد یا اسموتی‌های خود اضافه کنید.

سیب زمینی شیرین:

سیب زمینی شیرین به خاطر محتوای پتاسیمی خود برای بدن بسیار مفید است زیرا به پاکسازی کبد کمک می‌کند. یک عدد سیب زمینی شیرین حاوی ۷۰۰ میلی گرم پتاسیم است.

این ماده همچنین سرشار از ویتامین B6، C، D، منیزیم و آهن است. سیب زمینی شیرین را می‌توان به راحتی خورد زیرا به صورت طبیعی شیرین است و قند موجود در آن به آرامی وارد جریان خون می‌شود.

آب لیمو ترش تازه در آب داغ:

آب لیمو ترش تازه را در یک لیوان آب داغ بریزید و اول صبح بطور ناشتا بنوشید(البته اگر ناراحتی معده ندارید). این کار باعث می شود کبد پاک شود و عمل سم زدایی و تصفیه آن افزایش یابد.

همچنین تولید صفرا را تحریک می کند، معده و روده را پاک می کند و حرکات روده ای را افزایش می دهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار