امام جمعه شیراز گفت:یکی از مشکلات کشور ما این است که بعضی‌ها ناعادلانه ثروت مردم را به جیب می‌زنند وگرنه درآمد کشور ما بد نیست اما در تقسیم ثروت مشکل داریم و این موضوع باید توسط قوه قضائیه به دقت و حساب شده دنبال شود.
کد خبر: ۶۶۹۷۴۷
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۰ 19 October 2018

تابناک فارس به نقل از تسنیم: آیت‌الله لطف‌الله دژکام در خطبه‌های نماز جمعه شیراز با بیان اینکه در طول چندین سال مقام معظم رهبری برای اصلاح امور اقتصادی کشور محور شعار سال را مسائل اقتصادی قرار دارند و امسال نیز بر بحث حمایت از کالای ایرانی تاکید کردند، اظهار داشت: در مورد مسائل اقتصادی کشور دو مسئله مطرح است که هر چند به هم ربط دارند اما با یکدیگر متفاوت هستند و آن بحث اقتصاد و بحث معیشت مردم است.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینکه معیشت مردم یعنی اینکه انسانی که در یک شهر زندگی می‌کند نیازهای او مثل خوراک، پوشاک و مسکن تامین شود اما اقتصاد مسئله گسترده‌تری است، عنوان کرد: یک کشور ممکن است از نظر اقتصادی وضع خوبی داشته باشد اما معیشت مردم دچار مشکل باشد و این مسئله زمانی اتفاق می‌افتد که ثروت به طور عادلانه تقسیم نشده باشد و عده‌ای از طریق رانت عمده ثروت کشور را در اختیار داشته باشند.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات کشور ما این است که بعضی‌ها ناعادلانه ثروت مردم را به جیب می‌زنند وگرنه درآمد کشور ما بد نیست اما در تقسیم ثروت مشکل داریم و این موضوع باید توسط قوه قضائیه به دقت و حساب شده دنبال شود، افزود: اقدامی که دقیق و حساب شده نباشد و به هدف نزند سودی ندارد.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه دولت نیز باید در بودجه‌ریزی دقیق باشد زیرا همین نظام بودجه ریزی سبب شده که عده‌ای بهره‌مند و عده‌ای محروم شوند، خاطرنشان کرد: اینها مشکلاتی است که باید مجلس، دولت و قوه‌ قضائیه با دقت بررسی کنند تا ثروت در بین مردم به صورت عادلانه تقسیم شود و همه مردم به اندازه نیاز از درآمد کشور بهره‌مند شوند.

وی با تاکید بر اینکه باید نظریه عدالت توزیعی را تکمیل کرد و این موضوع باید به صورت یک برنامه بلند مدت مدنظر باشد تا روزی برسد که بگوییم هیچ محروم و نیازمندی در کشور وجود ندارد و همه از درآمد کشور عادلانه بهره‌مند می‌شوند، افزود: البته با توجه به فشار اقتصادی که بر روی اقشار کم‌درآمد و آسیب‌پذیر کشور وجود دارد دولت باید مسکنی برای این موضوع در نظر بگیرد و موقتا بسته‌های حمایتی برای اقشار آسیب‌پذیر جامعه تعریف کند تا فشار اقتصادی از روی آنها برداشته شود.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه در عرصه مسائل اقتصادی باید ساختمان اقتصادی کشور متحول شود و به سمت عدل و انصافی که خدا دستور داده برویم، گفت: در راس این حلقه بانک‌ها قرار دارند، قرار بر این بوده که بانک‌ها مردم را در سودی که از سپرده‌ها می‌برند شریک کنند اما کارشناسان می‌گویند سودی که بانک‌ها به مردم می‌دهند واقعی نیست و در واقع اینها پول سازی می‌کنند و همین موضوع نیز ارزش پول کشور را پایین می‌‌آورد وگرنه تولید ما یک سوم آن چیزی است که بانک‌ها سود می‌دهند.

وی با بیان اینکه اقتصاد کشور باید جراحی و مسئله بانک‌ها باید سریعا حل شود، خطاب به نمایندگان مجلس گفت: شما رای مردم را گرفته‌اید تا به مردم خدمت کنید پس باید در مجلس با مطالعه و دقت لازم درباره اصلاح نظام بانکی رای‌گیری و تصمیم‌گیری کنید و در این مسئله باید مصلحت مردم و کشور را در نظر بگیرید.

آیت‌الله دژکام افزود: اصلاح بودجه‌ریزی و اصلاح قانون بانکی و نظام بانکی سبب اصلاح اقتصاد کشور می‌شود زیرا وقتی مردم بدانند که سود تولید بیشتر از سپرده گذاری است به سمت تولید و ایجاد اشتغال می‌روند.

وی با بیان اینکه جهان اسلام 300 سال است که هی عقب‌گرد کرده و کار به جایی رسیده که یک کارشناس آمریکایی ادعا کرده در جنگ تمدن‌ها مسلمانان نابود خواهند شد، اظهار داشت: هیچ مسلمان و کشور اسلامی نمی‌خواهد نابود شود و همه به دنبال عزت‌مندی هستند بنابراین کشورهای اسلامی دو راه انتخاب کرده‌اند عده‌ای می‌خواهند با سازش با قدرت‌های جهانی ماندگاری خود را تضمین کنند و عده‌ای با مقاومت به دنبال کسب عزت و اقتدار در جهان هستند.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه عربستان سعودی نمونه بارز سازش با آمریکا است و با وجود اینکه این همه باج داده و هزینه کرده چند هفته پیش ترامپ گفته اگر حمایت ما نباشد عربستانی وجود ندارد بنابراین سازش نتیجه‌ای جز ذلت و از دست دادن منابع ندارد، عنوان کرد: نتیجه مقاومت عزت و اقتدار است و اقتداری که در حال حاضر ایران در خاورمیانه و جهان دارد حاصل مقاومت است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار