«امیرحسین کشاورز» نماینده زرقان:با این ادعا که متاسفانه دروغ در استان فارس رایج شده، تأکید کرد: من نمی‌دانم مسؤولان قول‌های خود را بر چه اساسی می‌دهند! درخواست ما از مسؤولین این است که اگر نمی‌توانند کاری انجام دهند، حداقل به مردم قول غیرعملی ندهند.
کد خبر: ۶۷۰۸۲۹
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ 22 October 2018

تابناک فارس به نقل از ریواس جنوب:در این نشست سه ساعته نمایندگانِ ۶ شهر و ۳ بخش شهرستان شیراز در شورای اسلامی، مطالبات مردم را با نمایندگان مجلس در میان گذاشتند که بخش‌هایی از آن در ادامه می‌آید.

** تلاش برای تدوین سند توسعه‌ی ۱۴۰۰ شهرستان شیراز
«حسین جعفری»، رئیس شورای اسلامی شهرستان شیراز در ابتدای این نشست با تأکید بر ضرورت افزایش تعاملات مجلس و شوراها، گفت: پس از یک سال فعالیت، گفتمانی بین شورا و مجلس ایجاد شده که امیدوار هستیم با تقویت این گفتمان و افزایش جلسات مشترک شوراها و نمایندگان مجلس بتوانند به عنوان دو بال به حل مشکلات مردم کمک کنند.

وی با اشاره به برنامه‌ی این شورا برای تدوین و تصویب سند توسعه‌ی ۱۴۰۰ شهرستان شیراز، گفت: به اعتقاد ما طرح و برنامه‌هایی که از شهر و روستاها تهیه شوند عملاً می‌توانند به عنوان یک طرح میدانی در دل روستاها و شهرها در نظر گرفته شوند چرا که یقیناً آنها بسیار بهتر از مقامات کشوری و استانی نیازهای خود را می‌دانند و لمس می‌کنند.

* ضرورت همکاری نمایندگان در تصویب طرح مدیریت یکپارچه شهری
جعفری در ادامه به پیگیری طرح مدیریت یکپارچه شهری توسط “عبدالرزاق موسوی” در شورای عالی استان‌ها اشاره کرد و بیان داشت: اگر نمایندگان مجلس در تصویب این طرح همکاری کنند بخش زیادی از مشکلات مدیریت شهرها حل می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهرستان شیراز همچنین با تأکید بر اهمیت مصونیت قضایی همه نمایندگان مردم اعم از اعضای شوراهای اسلامی، اضافه کرد: از میان قریب به دو میلیون نفر جمعیت شهرستان شیراز، تنها ۴ نماینده‌ی شیراز از مصونیت قضایی برخوردارند؛ خواهش من این است که اولاً نمایندگان خود از این فرصت مهم در راستای انعکاس تمام مطالبات مردم استفاده کنند و ثانیاً در تصویب طرح مصونیت قضایی نمایندگان دیگر مردم در شوراهای اسلامی نیز همراهی کنند.

* توافق دو شهر اصلی بخش زرقان برای ارتقا به شهرستان
نماینده بخش لپویی در شورای شهرستان شیراز در ادامه از حصول توافقات لازم برای ارتقای بخش زرقان به شهرستان خبر داد و گفت: خوشبختانه با تعامل و همکاری مردم دو شهر زرقان و لپویی، پیگیری‌های شوراهای ادوار روستاها و شهرهای این بخش و نمایندگان شهرستان در مجلس، موضوع ارتقای بخش زرقان به شهرستان پس از ۲۰ سال در حال نتیجه‌بخشی است.

* مسیر را اشتباه می‌رویم!
جعفری از ارتقای زرقان به شهرستان حمایت کرد اما در عین حال گفت: رفاه و آسایش واقعی حق مردم است اما در این میان یک نکته نهفته است و آن هم اینکه گاهی به دلیل افزایش شدید مشکلات، مسیر را اشتباه می‌رویم.

وی با اذعان به اینکه به جای توسعه‌ی بخش خصوصی، شبکه‌های دولتی را در قالب مقامات و مسؤولان جدید گسترش می‌دهیم، تأکید کرد: متأسفانه این رویه که دولت را به جای کوچک‌سازی بزرگ‌تر می‌کنیم، غالباً موجب تضعیف توانمندی‌های بخش خصوصی می‌شود در حالی که باید با تقویت این بخش‌ها و توزیع عادلانه‌ی اعتبارات، رفاه عملی حاصل شود و نه اسمی.

** عملکرد مجلس در تقویت جایگاه ملی، نزولی بوده است
«عبدالرزاق موسوی»، نماینده شهر شیراز در شورای اسلامی شهرستان هم نمایندگان مجلس را عصاره‌های ملت توصیف کرد و گفت: باید اذعان کنیم که با گذشت ۴۰ سال از عمر انقلاب، نمایندگان مجلس در این مسأله که نگاه ملی دارند یا محلی، روندی نزولی داشته‌اند.

نماینده شورای عالی استان‌ها در کمیسیون قضایی مجلس، افزود: به دلیل اشکال در ساختارهای ما است که امروز شاهد هستیم حجم عمده‌ی مسائلی که از نمایندگان مطالبه می‌شود مربوط به آنها نیست و وظیفه‌ی مسوولان اجرایی است.

موسوی ادامه داد: به اعتقاد من تنها راهکارِ اینکه نمایندگان ما در مجلس، رویکرد و عملکرد ملی داشته باشند، تقویت شوراها است؛ به ویژه در فضایی که احزاب نمی‌توانند رشد کنند شوراها می‌توانند بخشی از خلأ نهادهای مدنی را پر کنند.

* نگاه فعلی به شوراها، ابزاری و انحرافی است
وی با تأکید بر اینکه از هر منظری به مسأله نگاه کنیم، ضروری است که شوراها تقویت شوند، تصریح کرد: متأسفانه با گذشت بیش از ۲۰ سال از تصویب قانون مهم شوراها در دولت اصلاحات، نگاه فعلی به این نهاد، ابزاری و انحرافی است؛ من معتقدم مجلس یک بار برای همیشه باید روی این موضوع تصمیم بگیرد که آیا شوراها می‌توانند جایگاهی در پیگیری امورات مردم داشته باشند یا خیر.

* طرح مصونیت اعضای شورای اسلامی، به منظور احترام به جایگاه منتخب مردم است
رئیس کمیسیون حقوقی شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه طرح مدیریت یکپارچه شهری را در شورای عالی توانستیم با تلاش زیاد به نتیجه برسانیم، اظهار داشت: معتقدم اگر این طرح مصوب شود، بخشی از مشکلات نمایندگان را نیز حل خواهد کرد و نمایندگان به جای برخی مسائل خرد و جزئی یک شهر یا روستا، می‎توانند به مسائل کلان بپردازند؛ این موضوع می‌تواند برگ برنده‌ای برای مجلس دهم باشد و امیدوارم مجلس در این دوره این کار ماندگار را به نتیجه برساند.

موسوی همچنین در خصوص بحث مصونیت قضایی اعضای شوراها، خاطرنشان کرد: البته منظور از مصونیت اعضای شورا این سطحی که درباره نماینده مجلس وجود دارد، نیست؛ بلکه بر اساس این طرح پیشنهادی، اگر عضو شورا خارج از حوزه‌ی نمایندگی خود مرتکب تخلفی شود، تشریفات احضار و برخورد با او را به گونه‌ای متفاوت از سایرین ببینیم؛ در واقع به نوعی صرفاً بحث احترام به جایگاه منتخب مردم مطرح است.

** مدیریت مستقل شهر صدرا، خود عامل توقف پروژه‌ها شده است!
«حسام پرواز دوانی» نماینده شهر صدرا در شورای اسلامی شهرستان شیراز نیز با بیان اینکه دیدگاه وی در خصوص تقسیمات شهری متفاوت است، تصریح کرد: معتقدم مدیریت مستقل در شهری که چسبیده به کلان‌شهر شیراز است و تقریباً مشکلات متأثر از همدیگر دارند، اشتباه بوده و خود عامل توقف پروژه‌ها شده است.

وی افزود: نمونه‌های چالش‌های این مدیریت مستقل فراوان است؛ ازجمله چپ‌گرد خلیج فارس و یا توسعه‌ی محور دوکوهک که می‌گویند در حریم ماست و صدرا نمی‌تواند ورود کند و در این میان، این دو پروژه معطل می‌مانند!

پرواز دوانی اضافه کرد: به عنوان نمونه‌ای دیگر محور قره‌پیری است که بهره‌برداری از آن می‌تواند بار ترافیکی شدیدی را از روی دوش شمال غرب شهر بردارد اما علی رغم تأکیدات استاندار وقت در حال حاضر به دلیل عدم توافق کلی، معارضات موجود و ماجراهای تملک آن که بخشی در شیراز و بخشی در صدرا واقع است، روی زمین مانده است.

* تشکیل مستقل شورای شهر صدرا اشتباه بود!
رئیس شورای شهر صدرا با تصریح بر اینکه در حال حاضر حتی وجود شورای شهر صدرا هم اشتباه بوده، خاطرنشان کرد: اعتقاد دارم در سنوات آینده یکپارچه‌سازی صدرا و شیراز، به صلاح کل شهرستان و استان خواهد بود.

** صدها هزار ساخت و ساز بلاتکلیف در حاشیه شهر شیراز
«سعید فرمانی» نماینده بخش مرکزی شیراز در شورای شهرستان، خواستار همکاری نمایندگان مجلس در تصویب طرح مدیریت یکپارچه شهری شد و گفت: این طرح منافع بسیار زیادی حتی برای روستاها در پی خواهد داشت.

وی همچنین به مشکلات ساخت و سازهای گسترده در حاشیه شهر شیراز پرداخت و اظهار داشت: امور اراضی با استناد به قانون می‌گوید که ساخت و سازها باید از دادگاه حکم بگیرند اما در نظر داشته باشید که صدها هزار مورد ساخت و ساز در روستاهای مختلفی همچون شاهپورجان، سلطان‌آباد و کیان‌آباد همه دچار این مشکل هستند و لازم است تدبیر ویژه‌ای برای این جمعیت زیاد اتخاذ شود.

* عدم الحاق روستاهای بزرگ حاشیه شیراز، باعث مشکلات امنیتی و اخلاقی شده است
فرمانی، گسترش حاشیه‌نشینی در کلان‌شهر شیراز را به غده‌ی سرطانی تشبیه کرد و گفت: قانون می‌گوید روستاهایی بالای ۳ هزار و ۵۰۰ نفر باید به شهر الحاق شوند اما چندین روستا با جمعیت بالای ۱۰ هزار نفر در حاشیه شهر شیراز وجود دارد که عدم الحاق آنها به شهر زمینه‌ساز مشکلات امنیتی و اخلاقی زیادی شده است.

** برخی از مردم زرقان، نان خوردن هم ندارند!
«امیرحسین کشاورز» نماینده زرقان در شورای شهرستان به مشکلات شدید بخش زرقان اشاره کرد و گفت: حدود ۱۸ سال است که خشکسالی امان مردم زرقان را بریده و باید بگویم که معیشت بسیاری از مردم این دیار با تهدید جدی مواجه است و برخی حتی نان خوردن هم ندارند!

* مسؤولان اگر کاری نمی‌کنند، قول دروغ هم ندهند!
وی با این ادعا که متاسفانه دروغ در استان فارس رایج شده، تأکید کرد: من نمی‌دانم مسؤولان قول‌های خود را بر چه اساسی می‌دهند! درخواست ما از مسؤولین این است که اگر نمی‌توانند کاری انجام دهند، حداقل به مردم قول غیرعملی ندهند.

کشاورز افزود: یک نمونه از وعده‌های بی‌عمل مسؤولان گازرسانی به بخش زرقان است که ادعا کردند تا پایان ۹۷ به اتمام می‌رسد اما در حال حاضر که در نیمه دوم ۹۷ هستیم هنوز حتی امورات مقدماتی این طرح نیز انجام نشده است.

نماینده زرقان در شورای شهرستان شیراز به موضوع سهم مسیر پروژه آّب‌رسانی از سد درودزن به خرامه پرداخت و تأکید کرد: اگر قرار است آبی به بخش زرقان هم تعلق گیرد، باید سریع‌تر قطعی و عملی شود و اگر نه باید شفاف به مردم اعلام شود.

کشاورز با اشاره به مشکلات طرح نکاشت کشاورزی در زرقان، بار دیگر بر مشکلات معیشتی مردم این منطقه تأکید کرد و گفت: باور کنید بسیاری از روستاییان زرقان نان خوردن هم ندارند؛ بروید ببینید چه تعداد کارت یارانه در کشوی نانوایی‌های دهستان رحمت‌آباد وجود دارد گذاشته‌اند!

** مشکل قیر مازاد در داریون
«هادی بداقی داریونی»، نماینده شهر داریون در شورای شهرستان شیراز هم در سخنانی کوتاه با اشاره به مشکلات شهرداری داریون در هزینه‌های اولیه ازجمله حقوق کارکنان، گفت: قبلاً موضوعی به نام ارزش افزوده وجود داشت که واریزی‌های خوبی صورت می‌گرفت اما در حال حاضر این موضوع انجام نمی‌گیرد.

وی با تقدیر از همکاری‌های پارسایی نماینده مردم در مجلس برای نامه‌نگاری‌های مربوط به اختصاص قیر مازاد به این شهر، اذعان داشت: با این حال در پاسخ به پیگیری‌های ما در این خصوص اعلام می‌‌کنند که قیر وجود ندارد و باید این موضوع حل شود.

** آب داریم ولی تشنه هستیم!
«عابدین بختیاری» نماینده بخش ارژن در شورای شهرستان نیز با اشاره به مشکلات این بخش، تصریح کرد: ما در بخش ارژن و به‌ویژه دهستان کوهمره با بحران خشکسالی شدیدی موجه هستیم؛ ما آب داریم ولی تشنه هستیم!

وی سرعت اجرای پروژه‌های آبی در روستاهای بیگدانه، فتح‌آباد، مختارآباد، بُن‌رود، جمالی و… را بسیار پایین توصیف کرد و تأکید کرد: هشدار می‌دهم اگر این پروژه‌ها تسریع نشوند سال آینده تمام این روستاها تخلیه می‌شوند و این موضوع قطعاً روی کلان‌شهر شیراز هم تأثیر زیادی خواهد گذاشت.

* چطور توقع دارند روستاییان وام ۲۵ درصدی بگیرند؟
بختیاری با این ادعا که به دلیل موانع مختلف حتی نیم درصد مردم هم نمی‌توانند از تسهیلات تخصیص داده شده در حوزه‌ی آب و کشاروزی استفاده کنند، اضافه کرد: وام‌هایی در نظر گرفته‌اند که سود آن‌ها از ۲۵ درصد هم بالاتر می‌رود؛ چطور از روستاییانی که هیچ ندارند توقع دارند بتواند چنین مبالغی را بازپرداخت کند؟

* مشکلات باغ‌شهرها مهم است اما باغداران روستایی نه!
نماینده ارژن با انتقاد از اینکه برخلاف مشکلات باغ‌‌شهرها، مشکلات باغ‌داران روستایی مورد توجه نیست، بیان داشت: چرا کسی که در روستای قطب کشاورزی و باغداری، برای گرفتن یک امتیاز برق به منظور حفظ تنها منبع درآمد خود باید اینقدر به دردسر بیفتد؟

بختیاری افزود: متأسفانه مشکلات ما در حوزه بنیاد مسکن نیز معطل مانده است و امیدواریم این مسائل یک بار برای همیشه حل شود.

این نماینده مردم در شورای شهرستان شیراز ضمن تقدیر از بهرام پارسایی برای پیگیری بحث جاده و تعریض آن در بخش ارژن، یادآور شد: البته برخی از مشکلات در حوزه‌ی راه‌سازی هنوز پابرجاست و روزانه شاهد چندین سانحه‌ی رانندگی در این بخش هستیم.

* گویا درد دل‌های مسؤولان و نمایندگان بیشتر از مردم است!
بختیاری با بیان اینکه نمایندگان باید پس از ورود به مجلس از حوزه‌های انتخابیه خود سرکشی کنند، گفت: ما دیدار با نمایندگان را فرصت خوبی می‌دانستیم و آماده‌ی این نشست شدیم اما گویا گویا درد دل‌های مسؤولان و نمایندگان بیشتر از مردم است و امروز بیش از اینکه مسائل و مشکلات ما مطرح شود، مشکلات بالا به ما منتقل شده است!

* بسیاری از مصوبات مجلس به اندازه‌ی یک بیل آسفالت برای روستاییان هم ارزش ندارد!
وی تصریح کرد: با عرض پوزش، واقعیت این است که تصویب بسیاری از موضوعات پرطمطراق مجلس، برای روستاییان به اندازه‌ی یک بیل آسفالت که برایشان ریخته شود ارزش ندارد چرا که متأسفانه امروز آن‌ها برای آب و نان هم معطل هستند!

بختیاری با بیان اینکه بسیاری از جلسات خروجی مشخصی ندارد، تأکید کرد: متأسفانه ما در جلسات می‌آییم، می‌نشینیم و حرف می‌زنیم اما هیچ اقدام عملی برای روستاییان نمی‌شود؛ اگر می‌خواهیم مانع از مهاجرت روستاییان و مشکلات متعاقب آن نشویم، باید در این جلسات متعدد، به نتایج عملی برسیم.

** راهکار حذف بروکراسی سنگین و طاقت‌فرسا، طرح مدیریت یکپارچه شهری است
«ابوطالب نیک‌اقبال» نماینده خانه‌زنیان در شورای شهرستان شیراز نیز در این نشست، با اشاره به بروکراسی پیچیده اداری به‌عنوان یکی از معضلات بزرگ شیراز و بلکه تمام کشور، اظهار داشت: معتقدم فقدان مدیریت یکپارچه باعث شده که روند اداری بسیار پیچیده، سنگین و طاقت فرسا شود و بخش زیادی از انرژی و وقت مردم و مسؤولان هدر رود.

وی اقتدار شهری را در گرو مدیریت واحد شهری دانست و گفت: طرح مدیریت یکپارچه شهری در کمیسیون‌های مجلس در حال پیگیری است و امیدوار هستیم که با همراهی نمایندگان مجلس به تصویب برسد.

* شوراهای شهر و روستا اطلاعات و قدرت تحلیل بیشتری نسبت به مناطق دارند
نیک‌اقبال شورای شهرستان شیراز را چکیده‌ای از مردم این شهرستان توصیف کرد و بیان داشت: به اعتقاد من نمایندگان شهرها، بخش‌ها و روستاها در شورای شهرستان، چون اطلاعات بیشتری از مناطق خود دارند از توان تجزیه و تحلیل بهتری نیز برخوردارند و در نتیجه می‌توانیم در جلساتی منسجم با نمایندگان مجلس به آنها کمک کنیم تا وقت آنها برای امورات مقدماتی مناطق هدر نرود.

وی در پایان با تقدیر از تلاش‌های بهرام پارسایی در دفاع از حقوق شهروندان مختلف، گفت: باید بگوییم ایشان در شأن نماینده واقعی همه مردم، در پیگیری و حل مشکلات اقشار مختلف مردم از جمله خود اعضای شوراها شجاعت و همکاری ستودنی داشتند که باید قدردان این روحیه باشیم.

گفتنی است در بخش دیگر این نشست، نمایندگان مردم شهرستان شیراز در مجلس به بیان دیدگاه‌ها و توضیحات خود در خصوص اظهارات اعضای شورای شهرستان پرداختند که در گزارش‌های بعدی منتشر می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار