بسیاری از متقاضیان ویزا برای سفر زیارتی اربعین از عملکرد سازمان حج و زیارت در استان فارس گلایه‌مند هستند.
کد خبر: ۶۷۰۸۳۴
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰ 22 October 2018

تابناک فارس به نقل از فارس: امسال نیز مانند سال‌های قبل مردم استان فارس برای فرارسیدن مراسم اربعین حسینی لحظه‌شماری می‌کنند، آنچه اما در این میان خاطر مشتاقان زیارت کربلای معلی را آزرده کرده است، تأخیر در صدور روادید سفر از سوی سازمان حج و زیارت است.

علی‌رغم وعده‌های حج و زیارت استان فارس، امسال متقاضیان این سفر زیارتی نه تنها بهبودی را نسبت به سالیان پیش نمی‌بینند، بلکه معتقدند امسال برخورد نامناسب با زائران را نیز باید به لیست معضل‌های این استان اضافه کرد. برخی از برخورد نامناسب سفارت عراق در شیراز با مراجعه‌کنندگان می‌گویند، برخی نیز از نابسامانی‌های اداری در امر صدور روادید در استان فارس گلایه‌مند هستند.

وعده‌های عمل‌نشده

یکی از افرادی که برای گرفتن ویزا در صف انتظار مقابل سفارت عراق در شیراز آمده است می‌گوید: علی‌رغم اینکه سازمان حج و زیارت در استان فارس در چند سال اخیر برای دادن ویزاها به مردم بسیار ضعیف عملکرده و قول داده بود که امسال صدور ویزای عراق برای سفر اربعین به سرعت و بدون هیچ مشکلی انجام خواهد شد، شاهد هستیم که به این وعده عمل نشده است. نه سازمان حج و زیارت و نه سفارت عراق هیچ پاسخ روشن و درستی را به مراجعه‌کنندگان نمی‌دهند.

محمد حسینی اضافه می‌کند: شب گذشته مسئولین کارگزاری صدور ویزا که متولی صدور روادید هستند به ما گفتند که تا ساعت 11 شب حتماً ویزاها آماده خواهند شد. اما نه حرف آن‌ها صحت داشت و نه امید داریم که طی روزهای آینده با این حجم بالا از مراجعه‌کنندگان کاری صورت بگیرد.

وی که مسئول یکی از کاروان‌های دانشجویی سفر به کربلا است در ادامه بیان می‌کند: در طول روزهای اخیر و به علت تأخیر در صدور همین ویزاها 7 بار اتوبوس‌هایی را که برای اعزام مسافران اربعین درنظر گرفته بودیم کنسل کردیم و این به معنای ضرر مالی زیادی برای ما بود. امسال سازمان حج و زیارت به دلیل بی‌کفایتی و سهل‌انگاری نه فقط به روند معمول سفرهای اربعین صدمه زد، بلکه امید بسیاری از کسانی که انتظار این سفر مقدس را داشتند از آن‌ها گرفت.

شیوه برخورد با زائران

یکی دیگر از مراجعه‌کنندگان به برخورد زشت و ناپسند نگهبان ورودی سفارت عراق اشاره می‌کند و می‌گوید: یکی از کارمندان زحمتکش و دلسوز سپاه‌ پاسداران که برای اخذ روادید به این مکان آمده بود و به عدم پاسخگویی مسوولین مربوطه معترض بود با برخورد نامناسب نگهبان سفارت روبه‌رو شد. 

حسین علوی ادامه می‌دهد: متاسفانه خیلی از مراجعه‌کنندگان با این‌گونه برخوردها مواجه می‌شدند که نه در شأن مردم متدین ایران است و نه قانون چنین برخوردی را مجاز می‌دارد.

مراجعان شهرستانی

مراجعه‌کننده دیگری که از شهرستان ارسنجان آمده است، می‌گوید: 22 مهرماه در سایت نام‌نویسی کرده‌ایم و در آن زمان به ما گفتند که تا چندروز آتی ویزای شما صادر خواهد شد، اما هم‌اکنون بیش از یک هفته از آن زمان گذشته است و ما کماکان منتظر هستیم.

شهابی اضافه می‌کند: دیگر از پیگیری برای اخذ ویزاهایمان ناامید شده‌ایم، چون هربار با وعده‌های دروغ و بی‌اساس به ما قول‌هایی داده می‌شد که ویزاها به زودی به دست شما خواهند رسید، اما همه آن وعده‌ها کذب محض بود.

وی اضافه می‌کند: سال‌های پیش نیز مشکل تاخیر در صدور ویزا برای مراسم اربعین را داشتیم و با وعده‌های مسؤولان مبنی بر اینکه در آینده به امور زائران بهتر رسیدگی خواهد شد، دلمان به امسال خوش بود که به سهولت به زیارت بریم؛ اما امسال هم مثل سال‌های قبل با وعده و وعید‌های توخالی مواجه بودیم.

باز هم وعده!

اما علیرضا زینلی مدیرکل حج و زیارت استان فارس در همین رابطه  اظهار داشت: در استانی به پهناوری فارس ما حدود 70 هزار درخواست ویزا داشته‌ایم که آمار بسیار بالایی است، تاکنون حدود 56 هزار ویزا برای این متقاضیان صادر کرده‌ایم و امید داریم تا پایان هفته مابقی این روادید نیز صادر شود و در اختیار زائران عزیز قرار گیرد.

وی با اشاره به این که امسال حجم درخواست‌های بالایی داشته‌ایم، خاطرنشان کرد: روند صدور ویزا به این صورت است که مشخصات کسی که در سامانه نام‌نویسی می‌کند بعد از چند روز ثبت و ویزا برای وی صادر می‌شود. آنچه که در استان فارس اتفاق افتاد درخواست‌کنندگان زیادی بودند که بنابر تعداد زیاد آن‌ها این تاخیر در صدور کاملاً طبیعی است.

وی در انتها اضافه می‌کند: گرچه ممکن است برخی از متقاضیانی که تاکنون ویزایشان نیامده است از این امر اظهار نگرانی می‌کنند، اما سازمان حج و زیارت استان وعده می‌دهد که تا پایان هفته تمام روادید این عزیزان صادر شود.

برچسب ها: مردم ، حج و زیارت ، ناراضی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار