آیت‌الله لطف‌الله دژکام با اشاره به پنجمین همایش اخلاق و شیوه‌های نوین درمان ناباروری که همزمان با ششمین کنگره اخلاق پزشکی به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی جهرم برگزار می‌شود گفت: برگزاری این همایش مانند دوره‌های قبل می‌تواند آثار خوبی در حیطه اخلاق باروری و ناباروری بر جای بگذارد و نتایج خوبی در امر پژوهش به دنبال داشته باشد.
کد خبر: ۶۷۱۱۲۶
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۷ 22 October 2018

تابناک فارس به نقل از فارس:آیت‌الله لطف‌الله دژکام با اشاره به اهمیت برگزاری ششمین کنگره اخلاق پزشکی ایران به میزبانی جهرم در آذرماه ٩٧ و تاثیر برگزاری این کنگره‌ها در گذشته اظهار داشت: برگزاری این کنگره مانند کنگره‌های قبلی تاثیر بسزایی در ارتقاء حیطه اخلاق پزشکی دارد همان‌طور که برگزاری این کنگره‌ها در سال‌های گذشته در «حیطه اخلاق پزشکی» نه تنها مفید، کارساز و راه‌گشا بوده بلکه در سطح گسترده کشوری به صورت محسوسی روی تحول در آموزش، بهداشت و درمان کشور اثر گذاشته است.

وی گفت: در ابتدا اخلاقِ پزشکان به جای اخلاق پزشکی مطرح بود و مفهوم اصلی اخلاق پزشکی واضح نشده بود اما در طول سال‌هایی که گذشت به حمدالله کسانی که درگیر کار اخلاق پزشکی شدند توانستند یک رویکرد عمیق و اصیل به بحث اخلاق پزشکی داشته باشند و مبحث اخلاق پزشکی با فلسفه و مبانی تبیین شد و توضیح پیدا کرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی جهرم افزود: افق‌های جدیدی برای اتخاذ رویکردهای تازه این رشته در بهداشت، درمان و آموزش و پژوهش دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور شکل گرفت که کار موفق و ارزشمندی بوده است.

نظریه‌پردازی در حیطه اخلاق پزشکی

وی تاکید کرد: ریشه این موفقیت به خاطر کسانی است که نظریه‌پردازی آنها در حیطه‌های اخلاق پزشکی بر اساس مبانی فکری و اندیشه‌های بومی بوده و صرفاً مقلد فضای اخلاق پزشکی که در اروپا و آمریکا هست نبودند.

به گفته نماینده ولی‌فقیه در استان فارس این نظریه‌ها جان تازه‌ای به حیطه اخلاق پزشکی، بهداشت و درمان بخشیدند که در این راستا اقدامات و حرکت‌های خوبی هم شکل گرفت که یکی از آنها برگزاری سالانه همایش اخلاق پزشکی در ایران است که امسال این همایش به میزبانی جهرم برگزار می‌شود.

دژکام هماهنگ کردن بسیاری فعالیت‌ها در عرصه اخلاق و اطلاع‌رسانی گروه‌ها به یکدیگر را ویژگی‌ خوب همایش اخلاق پزشکی در کشور دانست و گفت: المپیاد دانشجویان که چند سال با محوریت اخلاق پزشکی برگزار شده بسیار نقش خوبی در جلب توجه جامعه پزشکی به بحث اخلاق داشته است.

اخلاق و شیوه‌های نوین درمان ناباروری

وی با اشاره به پنجمین همایش اخلاق و شیوه‌های نوین درمان ناباروری که همزمان با ششمین کنگره اخلاق پزشکی به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی جهرم برگزار می‌شود گفت: برگزاری این همایش مانند دوره‌های قبل می‌تواند آثار خوبی در حیطه اخلاق باروری و ناباروری بر جای بگذارد و نتایج خوبی در امر پژوهش به دنبال داشته باشد.

دژکام با اشاره به ورود دانشگاه علوم پزشکی جهرم به عرصه اخلاق باروری و ناباروری گفت: در چند سال اخیر به اخلاق و ارزش‌های دینی در زمینه باروری و ناباروری توجه نمی‌شد که با طرح این مباحث در دانشگاه علوم پزشکی جهرم و حضور اساتید شاخص حیطه درمان ناباروری، جهت گیری اخلاقی را در این حوزه تعدیل و تغییر داد.

وی خاطرنشان کرد: بعضی از مبانی پذیرفته شده تمدن‌های دیگر در زمینه اخلاق باروری و ناباروری در تمدن اسلامی-ایرانی ما قابل طرح نیست و در آیین ما مدل‌ها و الگوهای بی‌بدیل دیگری وجود دارد که برای حل مسائل کارآمد و مسئله اخلاق تولید مثل را به یک شکل کاملاً ارزشی و اخلاقی سامان داده است.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی افزود: نتیجه تلاش‌های چند ساله در زمینه اخلاق باروری و ناباروری موجب شد که به‌صورت یک لایحه یا طرح قانونی در مجلس شورای اسلامی برای سامان دادن به وضعیت تولید مثل و اهداء جنین و غیره در آید که این طرح قانون اهداء جنین قبلی را تکمیل و فضای اخلاقی لازم را برای آن ایجاد می‌کند.

وی گفت: دانشگاه علوم پزشکی جهرم و اساتیدی که محور این بحث بودند، جزء مشاوران این طرح در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی هستند.

ارائه مدل‌های بومی درمان ناباروری

به گفته دژکام نوع ارتباط حیطه‌های مختلف فلسفه، فقه، اخلاق و درمان در همایش‌های مختلف که از دانشگاه علوم پزشکی جهرم ارائه شده است موجب توجه اساتید بالینی دیگر دانشگاه‌ها به این حیطه‌ها شده که زمینه‌های ارتباطی خوبی را فراهم کرده است.

دژکام بیان کرد: امیدواریم به یاری خدا، بتوانیم مدل‌های بومی خود را نه تنها در ایران، بلکه به عنوان یک الگو در سطح بین‌الملل ارائه دهیم.

وی گفت: امیدوار هستیم حضور بالنده اساتید، متخصصان و صاحب نظران رشته‌های مختلف در عرصه اخلاق پزشکی به عنوان یک دانش میان رشته‌ای همچنان ادامه پیدا کند و به گونه‌ای باشد که بتوانیم در مسائل حساسی که الآن وجود دارد از جمله پایان حیات، عدالت در خدمات بهداشتی درمانی سخنان تازه‌ای مبتنی بر تفکر اسلامی به جامعه علمی عرضه کنیم.

استقبال اساتید اخلاق پزشکی

امام جمعه شیراز گفت: دانشگاه علوم پزشکی جهرم در طول سال‌های متمادی که اخلاق پزشکی در آن ارائه شده در زمینه آموزش اخلاق پزشکی تلاش‌هایی داشته که در نوع خودش مورد توجه اساتید بزرگ اخلاق پزشکی در کشور قرار گرفته است.

به گفته وی در حیطه پژوهش، چند پایان نامه دانشجویان پزشکی عمومی دانشگاه جهرم به موضوع اخلاق پزشکی اختصاص داشته و همین طور مقالات متعددی از طرف مرکز تحقیقات اخلاق پزشکی دانشگاه به چاپ رسیده است.

وی افزود: با توجه به تلاش‌های اساتید و متخصصان در حیطه‌های اخلاق پزشکی و دستاوردهای قابل توجه دانشگاه علوم پزشکی جهرم در این زمینه، مسوولان دانشگاه و اساتید باید به عنوان یک وظیفه اخلاقی، بلکه شرعی توجهشان به این امر بیشتر شود و سطح دانشگاه را در این زمینه روز به روز ارتقاء دهند.

به گزارش فارس، ششمین کنگره سالانه اخلاق پزشکی ایران به همراه پنجمین همایش ملی اخلاق و شیوه‌های نوین درمان ناباروری از ٢٧ تا ٢٩ آذر ماه به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی جهرم برگزار می‌شود.

بسته اعتلای اخلاق حرفه‌ای، اخلاق در ارائه خدمات سلامت، اخلاق در پژوهش‌های پزشکی و اخلاق در سیاست‌گذاری سلامت از محورهای این همایش است.

علاقمندان می‌توانند از طریق مراجعه به وب سایت کنگره به آدرس www.imee6.ir ثبت‌نام و مقالات خود را تا ۱۵ آبان ماه ارسال کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار