معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس گفت: رای کارشناسان بر صدور حکم نهایی از جانب قاضی تاثیر گذار است بنا بر این کارشناس باید در سلامت کامل مالی، اخلاقی و علمی باشد.
کد خبر: ۶۷۱۴۹۰
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۷ 23 October 2018

تابناک فارس به نقل از مهر: احمد رحمانیان صبح سه شنبه در همایش کارشناسان رسمی دادگستری فارس افزود: رسیدگی به بیش از نیمی از پرونده های دادگستری با کارشناسی و نظرات مربوطه ممکن است.

وی ادامه داد: در مراجعه شبه قضایی نیز نیازمند نظر کاشناسان هستند که نشان از جایگاه این مهم است.

معاون دادگستری فارس تاکید کرد: در دین اسلام نیز به انجام کارشناسی توجه ویژه شده و در زمان پیامبر اسلام و حضرت علی(ع) نیز به استفاده از نظر کارشناسی تاکید شده بود.

رحمانیان ادامه داد: در طول تاریخ کشور نیز قوانین مختلفی در موضوع کارشناسی و مقررات کارشناسی وجود داشته است.

وی با اشاره به نظر کارشناسی برای مراجع قضایی نیز گفت: ۲ نظر وجود دارد که در گروه اول به آزادی قاضی اشاره کرده که نظر کارشناسی نهایی نیست اما گروهی دیگر اعتقاد دارند که نظر کارشناس به نوعی الزام آور بوده است.

معاون دادگستری فارس افزود: اما آنچه بیشتر مورد توجه بود استفاده از نظر کارشناسان برای صدور حکم است بنابر این باید توجه ویژه ای شود که حقی از کسی گرفته نشود.

رحمانیان در خصوص سلامت کارشناس نیز گفت: کارشناس باید سلامت علمی داشته باشند که در کنار سلامت مالی و اخلاقی بسیار مهم است زیرا اگر غیر از این باشد به جایگاه کارشناسی و دستگاه قضایی ضربه وارد می کند.

وی تصریح کرد: امروز به نوعی کار کارشناسان با دستگاه قضایی گرن خورده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس تاکید کرد: متاسفانه برخی نظرات کارشناسی کاملا شفاف نیست که نشان از موارد تاثیرگذار بر نظر ارائه شده دارد که این نظر قابل استفاده نیست.

رحمانیان یادآور شد: برخی از نظرات کارشناسی خسته کننده و داستان سرایی است که در کل متوجه نظر واقعی نخواهیم شد در حالیکه سیر گزارش باید به نتیجه برسد.

وی تصریح کرد: برخی کارشناسان نظر قضایی ارائه می دهند و برخی دیگر در حوزه های غیر تخصصی اظهار نظر می کنند و یا اینکه صلاحیت کارشناسی در محدوده ای خاص را ندارد که باید این موارد رفع شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار