ناصری با اشاره به ذائقه غذایی سالمندان اظهار می‌کند: غذاهای نرم مانند انواع آش، آبگوشت و دمپخت مورد توجه سالمندانی است که از تورهای خارجی به فارس هدایت می‌شود و تنوع غذایی فارس در این موارد باید به بهترین شکل در جلب رضایت غذایی سالمندان مورد استفاده قرار بگیرد.
کد خبر: ۶۷۱۵۳۹
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۶ 23 October 2018

تابناک فارس به نقل از فارس: حالا 60 سال داشت و بازنشسته شده بود. بارها و بارها تصمیم به سفر به کشور دیگری داشت اما کار و مسوولیت‌های روزانه به او این اجازه را نمی‌داد. در این سن و سال خوردن هر غذایی برایش خوشایند و آسان نبود و دوست داشت سفری به یک گوشه دنج و تاریخی داشته باشد که با غذاهای محلی مانند سوپ و سایر غذاهای نرم و سبک بتواند سرحال و با نشاط سفر کند.

Related image

مسوول میراث فرهنگی سپیدان با اشاره به تنوع جاذبه‌های سفر در استان فارس می‌گوید: سالمندان به جاذبه‌های تاریخی، مذهبی و ادبی تمایل فراوانی دارند و برخی از آنها در همین استان خود ما گاه به حافظیه، مساجد تاریخی و ... برای یک بار هم نرفته‌اند.

کریم ناصری ادامه می‌دهد: تعریف تورهای سالمندی با در نظر گرفتن این میزان از جاذبه‌های متعدد در شیراز و سایر نقاط فارس می‌تواند مخاطبان داخلی و خارجی فراوانی را به خود جذب کند.

وی با ابراز رضایت از برگزاری یک تور ویژه سالمندی با همکاری بهزیستی سپیدان و میراث فرهنگی این شهرستان عنوان می‌کند: در این تور که در اواخر مهرماه برگزار شد 30 سالمند تحت پوشش برای گردش به شیراز آورده شدند.

توجه گردشگران خارجی سالمند به «دمپخت»

ناصری می‌افزاید: دیدن جاذبه‌هایی همچون حافظیه، سعدیه و ارگ کریمخانی و صرف نهار در اقامتگاه ترنجستان قوام که در همسایگی نارنجستان قوام شیراز واقع شده است برای این سالمندان سرشار از شادی و نشاط بود.

علایق گردشگران سالمند

این مقام مسوول یکی از جاذبه‌های سفر برای گردشگران خارجی که با تورهای مختلف به سپیدان سفر می‌کنند را زندگی عشایری عنوان می‌کند و می‌گوید: کار کردن زنان عشایری در صبح زود، دوشیدن شیر و طبخ نان در همان طلوع آفتاب از جاذبه‌هایی است که این رده سنی به آنها توجه ویژه دارند.

ناصری می‌افزاید: گردشگران سالمند اغلب تمایل دارند که صحنه‌های زندگی بومی و محلی را به صورت واقعی در همان زمان واقعی خود در طول روز رویت کنند و برگزاری همان صحنه‌ها به صورت نمادین برایشان از جذابیت چندانی برخوردار نیست.

وی با تاکید بر لزوم ارائه آداب و سنن سنتی در اقامتگاه‌های بومگردی فارس بیان می‌کند: در 75 اقامتگاه سنتی که در سپیدان وجود دارد سعی می‌شود تا غذای محلی که مردمان محلی منطقه می‌خورند به عنوان غذای مورد نظر تورهای خارجی استفاده شود.

مسوول میراث فرهنگی سپیدان ادامه می‌دهد: به عنوان مثال در توری که اخیرا برای عکاسانی از مالدیو در یکی از اقامتگاه‌ها برگزار شد وعده غذایی دمپخت عدسی و گوجه و بادمجان بود و از گوشت در آن استفاده نشده بود اما به شدت مورد توجه این گردشگران به ویژه افراد مسن‌تر قرار گرفت و از هر غذایی در رستوران‌های هتل‌های درجه یک برایشان دلچسب‌تر شد.

غذا و سالمند

ناصری با اشاره به ذائقه غذایی سالمندان اظهار می‌کند: غذاهای نرم مانند انواع آش، آبگوشت و دمپخت مورد توجه سالمندانی است که از تورهای خارجی به فارس هدایت می‌شود و تنوع غذایی فارس در این موارد باید به بهترین شکل در جلب رضایت غذایی سالمندان مورد استفاده قرار بگیرد.

 

وی معتقد است: دفاتر خدمات مسافرتی در سراسر استان در تعریف تورهای خود با اختصاص مسیرهای مناسب برای سالمندان و وعده غذایی مناسب این رده سنی می‌توانند در جذب گردشگران داخلی و خارجی عملکرد مطلوبی داشته باشند.

ناصری تصریح می‌کند: از آنجا که سالمندان با گوشی تلفن همراه و دنیای مجازی کمتر سر و کار دارند از جاذبه‌های سفری که مناسب علایق آنها باشد استقبال بیشتری می‌کنند.

سفر سالمندی

یک کارشناس برگزاری تورهای تخصصی خارجی نیز با تاکید بر در نظر گرفتن نیازهای جامعه هدف در سفر بیان می‌کند: اینکه چه مقاصدی در برنامه سفر یک تور تعریف شود و چه برنامه‌ غذایی در نظر گرفته شود برای گردشگران خاص از اهمیت بسزایی برخوردار است.

جواد امین‌زاده می‌افزاید: تعریف نیازهای سفر برای سالمندان که گروه‌های آسیب پذیرتری هستند به مراتب از حساسیت بیشتری برخوردار است.

وی با اشاره به مسیرهای تعیین شده برای پیاده روی، بازدید و ... در تورهای سالمندی اظهار می‌کند: مسیرهای طولانی برای رسیدن به مرکز مورد بازدید نباید سخت و طولانی باشد.

امین‌زاده معتقد است: غذاهای رژیمی و کم چرب، نرم و دارای ادویه کمتر و ترجیحا ساده سبک برای این گروه سنی مناسب است و باید از قبل برای تهیه این غذاها هماهنگی لازم با مراکز مورد نظر برگزاری تورهای سفر انجام شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار