گزارشی از وضعیت ویلای خبرساز؛
ساخت ویلای غول پیکر و مجلل «اوشان» در حالی به مرکز توجه شبکه های اجتماعی تبدیل شده است، که تصرف اراضی ملکی با سند مالکیت و جواز ساخت صورت گرفته است.
کد خبر: ۶۷۴۷۴۲
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۷ 31 October 2018

ویلاهای زیادی در حاشیه منطقه بکر و زیبای « اوشان» و در دل کوه های « آهار» ساخته شده است، که در دل این ویلاها، یک ویلای بزرگ و نوساز به تازگی قد عَلَم کرده و چندی پیش به سوژه شبکه های اجتماعی تبدیل شد. حال سوال های بسیاری در خصوص چگونگی ساخت و دریافت سند شخصی این ویلا در ذهن مردم ایجاد شده است.

 

تصرف اراضی ملی با سند مالکیت و جواز ساخت

 

شهرداری فشم بدون استعلام از منابع طبیعی جواز ساخت صادر کرده است

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شمیرانات در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: در سال ۵۴ این منطقه ملی تشخیص داده شده است و در نقشه های اجرای مقررات منابع طبیعی این ساخت و ساز ۳ هزار و ۸۰۰ متری تصرفی تشخیص داده شده است، اما جواز ساخت دارد.

حسن شکری افزود: جواز ساخت این ویلا از سوی شهرداری فشم صادر شده که این جواز بدون استعلام از اداره منابع طبیعی و آبخیزداری صادر شده و سند این ملک نیز سال ۸۴ کسب شده است و به محض شروع ساخت در سال ۹۳ پرونده ای از سوی منابع طبیعی در محاکم قضایی برای این ملک تشکیل شد، پرونده برای این ملک تشکیل و به کارشناس دادگستری ارجاع شد و در نهایت اعلام کردند، که این اراضی از اراضی ملی، اما دارای سند مالکیت است.

وی گفت: ما برای این ملک و منطقه در سال های گذشته درخواست سند کرده ایم، اما متاسفانه اداره ثبت اسناد و املاک سند مالکیت به نام دولت صادر نکرده است. 

تشکیل ۱۱ پرونده برای تخریب ویلا در کوه های «آهار»

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شمیرانات افزود: یک رای وحدت رویه داریم، که طبق آن نیاز نیست منابع طبیعی سند مالکیت داشته باشد، همین که منابع طبیعی بر اساس برگه تشخیص و آگهی آن اعلام می کند، که آن زمین ملی است، دادگاه باید بر اساس همین برگه تشخیص این منطقه را ملی اعلام کند.

مسئول حقوقی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شمیرانات نیز در این خصوص گفت: برای ساخت و سازهای دیگر که در این منطقه وجود دارد، ۱۱ پرونده حقوقی تشکیل شده است و برای یکی از ویلاها که در قسمت بالایی این منطقه ساخته شده است، رای تخریب گرفتیم، که در مرحله اجرا است.

سمایی افزود: مابقی پرونده ها نیز در حال رسیدگی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران نیز درباره تصویری که اخیراً از کوه‌خواری احتمالی در منطقه اوشان برای ساخت یک ویلای مجلل منتشر شده است، اظهار کرد: شخص مالک این ساختمان حدود ۴ هزار و خرده‌ای متر سند دارد و بر اساس آن سند، ساخت و ساز انجام داده است، اما بر اساس بررسی های همکاران منابع طبیعی و طبق نقشه های ما، حدود ۳ هزار متر از این بنا جزو منابع طبیعی است.

علی کیان افزود: بر این اساس، پرونده‌هایی برای این زمین تشکیل و به محاکم قضایی ارسال شده است، اما با توجه به اینکه منابع طبیعی هنوز برای این زمین سندی ندارد و تنها برگه تشخیص دارد، دادگاه با در نظر گرفتن اینکه فرد مالک، سند نیز در اختیار داشته، در مرحله بدوی او را تبرئه کرده است، اما دادگاه تجدیدنظری برای این پرونده مطرح شده و توسط همکاران منابع طبیعی در حال پیگیری است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران با بیان این که سند این زمین مربوط به دهه ۸۰ است، ادامه داد: مکاتباتی برای اخذ سند منابع طبیعی این اراضی انجام شده، اما معلوم نیست که چرا اداره ثبت منطقه اعلام کرده است که در آنجا نمی‌تواند سند برای منابع طبیعی صادر کند. 

وی اضافه کرد: باید سند منابع طبیعی برای این اراضی صادر می‌شد تا ما می‌توانستیم دادخواست حقوقی را برای ابطال سند آنها در دادگاه ارائه دهیم.

 

سند بگیریم ویلای مجلل خلع ید و تخریب می شود

کیان در پاسخ به این سوال که آیا امید است که شکایت منابع طبیعی برای بازپس‌گیری این منطقه در دادگاه به نتیجه برسد، گفت: به نتیجه می رسد، اما باید مشکل صدور سند منابع طبیعی در آن منطقه حل شود و در صورتی که  بتوانیم  سند منابع طبیعی را برای آن سند دریافت کنیم، منابع طبیعی دادخواست حقوقی برای ابطال آن سند(مالک) ارائه می‌دهد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران اظهار داشت: در شرایطی که بتوانیم سند منابع طبیعی را دریافت کنیم، این اراضی خلع ید و بنای ساخته شده قلع و قمع می‌شود.

وی گفت: بر اساس اصل ۴۵ قانون اساسی کوهها، رودخانه‌ها، جنگل‌ها و غیره جزو منابع ملی کشور به حساب می آید.

اکبر شیخ زاده اقدم سرپرست اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان شمیرانات نیز در مورد ساخت و ساز این ویلا  گفت: ساخت این ویلا در داخل اراضی تحت تصرف منابع طبیعی ساخته شده است، اما خارج از اراضی حفاظت شده و تحت مدیریت محیط زیست است.

برای حفاظت از منابع طبیعی باید همه دستگاه ها و عناصر مرتبط با تبعیت از قانون و عمل به موقع به وظایف خود پای کار باشند، تا شاهد تخریب منظره و نیز منابع طبیعی نباشیم.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
عباس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۹
اداره ثبت و شهرداری با گرفتن رشوه از افراد پولدار ؛ برای اینگونه کوهخواران و جنگل خواران و زمین خواران به راحتی سند و پروانه ساختمانی و .... صادر می کنند. مسئولان و عاملین اینگونه کارها بایستی محاکمه شوند و به اشد مجازات برسند تا دیگر آدمهای دزد طبیعت حساب کار دستشان بیاید و زمینهای متعلق به همه ملت را تصاحب نکنند و مورد استفاده شخصی قرار ندهند. یعنی اینقدر مملکت بی در و پیکر در هیچ کجای دنیا وجود ندارد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار