رئیس مرکز پژوهش های جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز از مردم خواست تا به شایعات مطرح شده در فضای مجازی مبنی بر بارش های سودانی و شایعات مشابه توجه نکنند.
کد خبر: ۶۷۵۶۹۵
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۸ 03 November 2018

تابناک فارس به نقل از ایرنا: طی روزهای گذشته نوشته هایی توسط برخی کاربران فضای مجازی دست به دست می شود مبنی بر اینکه از روز یکشنبه با ورود سیستم سودانی بارش های جنوب آغاز می شود و این بارش ها استان های بوشهر، فارس، خوزستان،غرب و جنوب غرب کرمان و بیشتر نقاط هرمزگان را در بر می گیرد.
گفته شده به علت بارش های سنگین و دم اسبی احتمال خسارت وسیلاب شدید وجود دارد و هم چنین احتمال احیای سه دریاچه بختگان، پریشان و کافتر استان فارس بعد از 10 روز آینده وجود دارد و این بزرگترین ناهنجاری بارشی دهه اخیر جنوب کشور بشمار می رود.
دکتر سید محمد جعفر ناظم السادات رئیس مرکز پژوهش های جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز،  با بیان اینکه من این حرف ها را باور ندارم گفت: متاسفانه چون توجهی به دیدگاههای اصیل در پیش بینی های هواشناسی نمی شود بازار این شایعات گرم می شود.
وی اضافه کرد : پیش بینی های علمی هوا و اقلیم شناسی نقش بنیادینی در کاهش زیان های ناشی از پدیده هایی مانند خشکسالی، سیل، طوفان، سرمازدگی، تگرک و امواج گرمایی دارد و باید در برنامه ریزی های کوتاه مدت و بلند مدت هر کشور به کار بسته شود.
رئیس مرکز پژوهش های جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز اضافه کرد:بخش های گوناگون تولیدی و خدماتی کشور نیازمند پیش بینی های علمی و با اصالت از هوا و اقلیم شناسی هستند؛ چشمداشت مردم از پیش بینی برای گروه های گوناگون اجتماعی و برای کسانی که در جاهای گوناگون یک کشور زندگی می کنند یکسان نیست.
استاد دانشگاه شیراز برخی از چشمداشت های ناهمسان از پیش بینی در گروه های مختلف اجتماعی و اقتصادی را بیان کرد و گفت: هر گروه از مردم و بخش های دولتی نیازمند یک گونه از پیش بینی ویژه هواشناسی و اقلیمی هستند. پیش بینی های مورد نیاز در خدمات سلامت مانند پیش بینی گرد و خاک، آلودگی هوا، انتقال بیماری ها دارای اهمیت ویژه ای است که می تواند با پیش بینی مورد نیاز دیگر بخش های اقتصادی جامعه تا اندازه ای ناهمسان باشد.
وی اضافه کرد: پیش بینی های کاربردی برای کشاورزان دارای آب، کشاورزان دیم کار و بدون آب، دامپروران، سبزی کاران و دارندگان گلخانه می تواند تا اندازه فراوانی تفاوت داشته باشد. نیاز مدیران سدها و منابع آب، مدیران صنعت بیمه، مدیریت پروژه های باروری ابرها و مدیریت سیل و خشکسالی به پیش بینی های هواشناسی و اقلیم شناسی یکسان نیست.از این رو در پیش بینی ها باید نیازهای مختلف را در نظر گرفت.
ناظم السادات اظهار داشت : بسیاری از مردم می پرسند آیا امسال یا این فصل پر بارش است یا کم بارش. این پرسش کنندگان آگاهی چندانی از جایگاه پراکنش مکانی بارش ندارند. برای پاسخگویی به این گونه از پرسش ها باید پرسید که شما در کدام شهرستان و شهر زندگی می کنید. چه بسا میزان بارش در شمال و جنوب یا شرق و غرب یک استان ناهمسانی های فراوانی داشته باشد. این ناهمسانی ها گویای آن است که دادن پاسخ درست به پرسش کنندگان کار بسیار دشواری است.
وی افزود: به این آسانی نمی توان گفت که در فلان بخش از یک استان یا شهرستان بزرگ، با کمبود بارش و در بخش دیگر آن با افزایش بارش روبرو هستیم. باید پژوهندگان و کارشناسان فراوانی را به خدمت گرفت که بتوان پاسخ درستی را به پرسش کنندگان داد.
رئیس مرکز پژوهش های جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز گفت: در بسیاری از استانهای ایران پیش بینی های بارش و دما در شهرستان های مختلف یکسان نیست و هر کدام نیازمند یک پیش بینی هستند. گاهی در یک گوشه از استان خشکسالی چیره است و در بخش دیگر و یا استان های همجوار وضعیت بارش مناسب است.
ناظم السادات افزود: بارش و خشکسالی در مقیاس های گوناگون زمانی و مکانی دارای یک حالت الاکلنگی است. یعنی یک جایی که بارش یا دمای هوا خوب است، در کنارش جایی پیدا م یشود که بارش و دما توان فرسا می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار