حجت‌الاسلام‌ سیدعباس موسوی با اشاره به اینکه حدود یک سوم شهرمقدس شیراز موقوفه بوده و یک ششم موقوفات کل کشور در استان فارس قرار دارد، گفت: در استان فارس بالغ‌بر هزار و 408 بقعه متبرکه قرار دارد که از لحاظ تعداد موقوفات و بقاع متبرکه در کشور مقام اول را دارا است.
کد خبر: ۶۷۶۱۸۵
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۹ 04 November 2018

تابناک فارس به نقل از فارس:آیت‌الله لطف‌الله دژکام صبح امروز در دیدار مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه فارس که به‌مناسبت هفته وقف انجام شد، اظهار داشت: وقف، از یک سو هم جنبه عبادتی دارد و از سوی دیگر که جنبه مالی آن مورد بحث است سبب تعالی و عدالت اقتصادی در یک جامعه می‌شود.

وی افزود: اگر نگاه ما به وقف فقط از نظر مالی باشد پس از مدتی وجه اصلی آن و روح دینی و عبادی آن کم‌رنگ می‌شود پس بهتر است همواره وقف را یک امر عبادی بدانیم چرا که بیشتر از هر چیز با روح اسلام که عدالت و برابری است هم‌خوانی دارد.

امام جمعه شیراز با تاکید بر لزوم هماهنگی اداره میراث فرهنگی و اداره اوقاف در راستای حفظ اماکن تاریخی بیان داشت: در برخی از مساجد و بقاع شاهد هستیم که هماهنگی و سازوکاری تدوین‌شده و مشخص برای اداره اوقاف استان و سازمان میراث فرهنگی وجود ندارد. تعارض و ناهماهنگی در بین ادارات برای حفظ منابع فرهنگی این شهر سبب می‌شود نام درخشان شیراز از درخشش بیافتد.

وی ادامه داد: بسیار پیش آمده است که وارد مکانی تاریخی مانند مقبره یک امامزاده می‌شویم و می‌بینیم که ترمیم غیرحرفه‌ای آن بنا جلوه‌ای بسیار نازیبا به آن مکان داده است.

دژکام با بیان این که گردشگری مذهبی که ذیل وظایف اداره اوقاف است ظرفیتی بسیار زیاد را در استان فارس دارد و به نفع توسعه و رونق اقتصادی مردم این استان است افزود: وقتی که حدود 79 هزار نفر از مردم استان به زیارت کربلا می‌روند می‌توان نوعی تعامل را از همین طریق به وجود آورد که این حجم از زائران نیز از عراق برای زیارت حرم احمدبن موسی(ع) بیایند.

وی ادامه داد: این تعامل از منظر سیاسی نیز اهمیت دارد چرا که اتحاد این دو ملت سلاح بزرگی برای مقابله با تهاجم‌های رسانه‌ای و فرهنگی غرب بوده و از سوی دیگر سبب رونق اقتصادی هر چه بیشتر می‌شود.

امام جمعه شیراز با تاکید بر لزوم استفاده از گردشگری مذهبی در استان بیان کرد: حتی گردشگران اروپایی هم که به ایران می‌آیند آنقدر که باید برای بازدید از اماکن تاریخی مذهبی راهنمایی نمی‌شوند. ممکن است راهنمای گردشگری یک تورخارجی کمی هم در رابطه با تاریخ ساخت یک مسجد توضیحاتی را به گردشگران بدهد اما آنچه را که نمی‌توانند توضیح دهند ساختار و کارکردهای اصلی آن بنا است، بنابراین باید بر فراگیری زبان انگلیسی برای طلبه‌ها اهتمام بیشتری ورزید.

دژکام اظهار داشت: یکی از تهاجم‌های فرهنگی که دشمن برای ایجاد شکاف و قطع ارتباط جوانان ما از آن استفاده کرده، کم‌رنگ جلوه دادن نقش روحانیت در حفظ فرهنگ ایران است.

وی از مدیریت اداره اوقاف خواست که روحانیون صاحب نظر در زمینه‌های تاریخی حضور موثرتر و پررنگتری در اماکن باستانی داشته‌ باشند تا از یک سو با حربه‌های دشمن مقابله شود و هم فرهنگ ایران زمین و میراث فرهنگی ما محکم‌تر در مقابل تهدیدات و خباثت‌های دشمنان ایستادگی کند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه فارس نیز در این نشست اظهار داشت: جایگاه درخشان استان فارس در امر وقف هم نشان از سخاوتمندی مردم این استان دارد و هم دال بر ولایت‌دوستی آن‌ها است.

یک ششم موقوفات کشور در فارس

حجت‌الاسلام‌ سیدعباس موسوی با اشاره به اینکه حدود یک سوم شهرمقدس شیراز موقوفه بوده و یک ششم موقوفات کل کشور در استان فارس قرار دارد، گفت: در استان فارس بالغ‌بر هزار و 408 بقعه متبرکه قرار دارد که از لحاظ تعداد موقوفات و بقاع متبرکه در کشور مقام اول را دارا است.

وی با اشاره به این که مدیریت این پهنای زیاد از موقوفات و بقاع متبرکه کار دشورای است بیان کرد: در استان فارس 33 دفتر نمایندگی اوقاف در حال فعالیت هستند.

موسوی اذعان کرد: تثبیت مالکیت موقوفات یکی از اصلی‌ترین وظایف ما در اداره اوقاف و امور خیریه استان است که در سه سال اخیر بالغ‌بر 7 هزار سند مالکیت اخذ شده است.

موسوی با اشاره به نقش پررنگ اداره اوقاف در رویدادهای فرهنگی اذعان داشت: در استان فارس کمتر رویداد فرهنگی در جریان بوده است که اداره اوقاف در برگزاری و حمایت از آن سهمی نداشته باشد. علاوه بر آن یکی از مهمترین رویدادهای فرهنگی استان، یعنی اعزام و حضور مبلغان روحانی‌ به اماکن تاریخی مانند تخت جمشید نیز در دستورکاری ما قرار داشته که خوشبختانه بازخوردهای بسیار مثبتی را از سوی مردم به همراه داشته است.

وی ادامه داد: همچنین در ایام اربعین با همکاری اداره اوقاف استان‌های هرمزگان، بوشهر و کهکیلویه و بویراحمد موکبی برای زائران برپاشد که مدیریت آن را نیز اداره اوقاف فارس برعهده داشت.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه فارس با اشاره به این که فرهنگ زیبای وقف بیشتر از پیش در بین مردم ولایت‌مدار شیراز و استان فارس رواج یافته است بیان کرد: ترویج و نهادینه‌شدن فرهنگ وقف در مردم متدین فارس شرایطی را فراهم آورده که در چندماه اخیر علاوه بر موقوفات بی‌شمار مردم از طبقات مختلف، 120 میلیارد تومان از سوی یکی از واقفان به اداره اوقاف استان اهدا شد.

مدیرکل اوقاف استان با بیان این که از سال‌ها پیش بیمارستان‌های نمازی، پوستچی و خلیلی که در اصل موقوفه بوده‌اند، خدمات زیادی برای مردم نه تنها استان بلکه کشور و حتی دیگرکشورها انجام داده است افزود: بیمارستانی مثل نمازی با بیش از پنجاه هزار مراجعه‌کننده نقش مهمی را در بحث سلامت و وقف ایفا می‌کند که ما در آینده امیدواریم با تجهیز بیمارستان‌های موقوفه در راستای ارتقا سلامت مردم برداشته باشیم. علاوه بر آن کمک به مردم بی بضاعت نیز از سرفصل‌های اولویت دار این اداره بوده است.

نماینده محترم مقام معظم رهبری در استان نیز در این نشست ضمن تقدیروتشکر از فعالیت‌های این اداره بیان کرد: بحث وقف یکی از موضوعاتی است که در صدر اسلام مفهوم وکارکرد وقف کمی با رویکرد کنونی به این مفهوم تفاوت دارد بنابراین باید خیلی از کارها در این زمینه احیا و به‌روز شود.

برچسب ها: موقوفات ، یک سوم ، کشور ، فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار