علی رغم نگرانی های جامعه بین المللی درباره ورود عربستان به مسابقه تسلیحاتی هسته ای در خاورمیانه این کشور روز گذشته نخستین پروژه راکتور هسته ای خود را کلید زد.
کد خبر: ۶۷۶۹۷۰
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۵ 06 November 2018

تابناک فارس به نقل از شبکه خبری العربیه: «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی روز دوشنبه آغاز پروژه احداث اولین رآکتور هسته‌ای تحقیقاتی این کشور را اعلام کرد.
 ولیعهد این کشور هفت پروژه استراتژیک در زمینه‌های انرژی تجدید پذیر، انرژی اتمی، تولید آب شیرین، صنعت هواپیماسازی و پزشکی ژنتیک را در شهر صنعتی و فناوری ملک عبدالعزیر (KACST) در ریاض کلید زد.
طبق این گزارش، از میان پروژه ها، دو طرح رآکتور هسته‌ای و مرکز توسعه و ساخت هواپیما‌ها برای سعودی ها از اهمیت به سزایی برخوردارند.
عربستان سعودی در پایان سال ۲۰۱۷ میلادی از آمریکا خواست تا در برنامه توسعه هسته‌ای این کشور مشارکت کند. در ماه‌های آغازین سال جاری میلادی رسانه‌های آمریکا اعلام کردند که تعدادی از شرکت‌های آمریکایی از جمله «وستینگ هاوس الکتریک»وابسته به شرکت ژاپنی «توشیبا» به سرمایه گذاری در عربستان و ساخت راکتورهای اتمی در این کشور علاقه نشان داده‌اند.
به غیر از شرکت های آمریکایی، هم اکنون شرکت های کره ای (کره جنوبی)، چینی، ژاپنی، روسی و فرانسوی نیز با ارسال پیشینه کاری و مهارت های خود در این حوزه، از سرمایه گذاری در بخش هسته ای عربستان و بُردن مناقصه های هسته ای این کشور استقبال کرده اند.
دولت دونالد ترامپ برخلاف سیاست چند دهه گذشته آمریکا رویکرد امکان انتقال فناوری هسته‌ای به عربستان را دارد؛ اقدامی که منتقدان آن را گامی در جهت آغاز رقابت تسلیحاتی در خاورمیانه می دانند. بسیاری از مقامات قبلی و فعلی آمریکا نیز معتقدند که نیت واقعی این کشور رقابت با ایران است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار