4 روز از ماجرای بنر جنجالی 13 آبان در شیراز می‌گذرد، اما مسؤولان شورای هماهنگی تبلیغات فارس همچنان سکوت اختیار کرده و حتی از یک عذرخواهی ساده به دلیل این اشتباه سهوی هم خودداری کرده‌اند.
کد خبر: ۶۷۷۰۸۶
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۰ 06 November 2018

تابناک فارس به نقل از فارس: راهپیمایی و تجمعات روز 13 آبان امسال نیز همچون سال‌های گذشته با حضور پرشور شهروندان شیرازی اعم از پیر و جوان و زن و مرد برای اعلام انزجار از استکبار جهانی که در رأس آن آمریکا قرار دارد، برگزار شد.
طبق روال هرساله از یکی دو روز پیش از برپایی این راهپیمایی، بیلبوردهایی با شعارهای متحد «مرگ بر آمریکا» در سطح شهر شیراز نصب شد که البته در برخی از آن‌ها یک اشتباه قابل‌ مشاهده بود. در طراحی بنر مذکور و در عبارت انگلیسی

«DOWN WITH U.S.A» به معنی «مرگ بر آمریکا»، به اشتباه کلمه «Down» به‌ «Dawn» تغییر یافته بود که معنی جمله را به «سپیده‌دم با آمریکا» تغییر داده است!


انعکاس تصویر این بنر در فضای مجازی موجب اعتراض مردم شد و خود به خود انگشت اتهام را به سمت شهرداری شیراز نشانه رفت. ماجرای چندی پیش نصب یک بیلبورد در میدان نمازی شیراز که در طراحی آن از تصاویر سربازان اسرائیلی بجای رزمندگان دفاع مقدس استفاده‌ شده بود مهم‌ترین دلیل برای ایجاد شائبه و هم‌جهت شدن انگشت‌های اتهام به سمت شهرداری شیراز بود.
شهردار شیراز که در آن اتفاق به‌سرعت واکنش نشان داده و ضمن عذرخواهی از مردم، مدیرکل روابط عمومی شهرداری و رئیس روبط عمومی سازمان فرهنگی شهرداری شیراز را برکنار کرده بود، این بار نیز سریع واکنش نشان داده و روابط عمومی شهرداری شیراز شامگاه یکشنبه 13 آبان با اعلام اینکه این بنر توسط سایر سازمان‌های تبلیغاتی منتشر شده و شهرداری شیراز نقشی در آن نداشته است، اعلام کرد: «بنر یوم‌الله ۱۳ آبان که دارای اشتباه نوشتاری بوده توسط سایر سازمان‌های تبلیغاتی مسؤول در برگزاری مراسم در تعدادی محدود در شیراز منتشر شده و انتظار می‌رود مسؤولان سازمان مربوطه طی ساعات آینده نسبت به ماجرا اطلاع‌رسانی کنند».

سکوت پدر و فرزند
انتظاری که البته محقق نشد و تا لحظه مخابره این گزارش و علیرغم گذشت 4 روز از انتشار این اشتباه در فضای رسانه‌ای کشور و اعتراضات مردم، هنوز شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی فارس که در مراسمات ملی و مذهبی همچون 22 بهمن، روز قدس و 13 آبان متولی اصلی برگزاری برنامه‌های مناسبتی است، ترجیح داده است سکوت اختیار کند.

خبرنگار فارس ابتدا منتظر ماند تا شاید شورای هماهنگی تبلیغات فارس به احترام مردم و برای تنویر افکار عمومی خود بیانیه‌ای صادر کرده و نسبت به توضیح ماجرا اقدام کند، اما بعد از آنکه مشخص شد این شورا قصدی برای انجام این کار ندارد، برای انجام مصاحبه با حجت‌الاسلام رضایی رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی فارس و نیز دختر وی که مسئولیت روابط عمومی این نهاد را برعهده دارد، چندین بار تلاش شد که فایده‌ای نداشت و به در بسته خورد.

شهرداری مقصر نیست

از سوی دیگر اما مسؤولان شهرداری شیراز می‌گویند شورای هماهنگی تبلیغات اقدام به طراحی بنر روز مبارزه با استکبار جهانی کرده و شهرداری شیراز طبق وظیفه خود بنرها را نصب‌ کرده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری شیراز در گفتگو با خبرنگار فارس می‌گوید: افرادی از داخل کشور به خارج پیوند دارند و می‌خواهند با زیر سؤال بردن اقدامات نهادهای خدمت‌گذار چه شهرداری باشد یا شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، مردم را نسبت به‌ نظام بدبین کنند.

ابراهیم گشتاسبی‌راد ادامه داد: درحالی‌ که شهرداری شیراز در خصوص بنر 13 آبان توضیحات خود را ارائه کرد، اما سایتی با عنوان بهار و رادیو فردا اعلام کردند که بنر کار شهرداری شیراز بوده است.
وی افزود: کارگروهی در سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز وجود دارد که بنرهای تبلیغاتی را بررسی و پیش از نصب با امضای 4 نفر تائید می‌کنند، طرح بنر شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به مناسبت روز مبارزه با استکبار جهانی دیر ارسال شد و چون معمولاً افراد کارگروه دخل و تصرفی در طراحی‌های این نهاد ندارند، توسط پیمانکار در شهر نصب شد.

یک غلط املایی نباید بزرگ‌نمایی شود

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز با بیان اینکه آرم شهرداری شیراز نیز در بنر مناسبتی 13 آبان بدون اطلاع ما اضافه‌ شده بود، گفت: اشتباه در حروف یک کلمه انگلیسی ممکن است پیش بیاید، اما نباید بزرگ‌نمایی شود. گاهی حجم کار زیاد است و بعضی مواقع هم فرد طراح سواد کمی دارد و دچار اشتباه می‌شود.

گشتاسبی راد خاطرنشان کرد: غلط املایی امری سهوی است، همچنان که چندی پیش بیلبوردهایی در شهر نصب شد که غلط املایی داشت و به‌جای «صاعقه» نوشته‌ شده بود «ساعقه» و پیمانکار آن‌ها را جمع‌آوری کرد.

کاش عذرخواهی می‌کردند

معاون اداره‌کل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری شیراز نیز عذرخواهی را نشانه‌ خردمندی انسان دانست و گفت: چه خوب بود اگر عزیزان ما که وظیفه‌شان تبلیغ شعائر اسلامی است، با پذیرش مسئولیتِ طرح بنر ۱۳ آبان، از شهروندان شیرازی معذرت‌خواهی می‌کردند و فرهنگ زیبای عذرخواهی را تبلیغ و ترویج می‌کردند.

فرزاد صدری با اشاره به سخن حکیمانه امام علی (ع) مبنی بر اینکه «عذرخواهی را بپذیر اگرچه به دروغ باشد و پاسخگویی از موضع بالا را رها کن، اگرچه به سود تو باشد»، افزود: در ماجرای طرح بنر مربوط به هفته دفاع مقدس یکی دو نفر از همکاران ما دقت کافی به خرج ندادند و به همین دلیل شهردار شیراز بلافاصله عذرخواهی کرد و از موضع بالا پاسخ نداد، لذا انتظار می‌رفت نهادی که مهمترین وظیفه‌اش تبلیغ افکار و اندیشه‌های اسلامی است بزرگ‌منشانه از مردم شریف شیراز عذرخواهی می‌کرد، چراکه برای برطرف شدن سوءتفاهم‌ها و تنش‌ها اولین قدم عذرخواهی است.
صدری اضافه کرد: شهرداری شیراز سخاوتمندانه در حرکت بزرگ فرهنگی ۱۳ آبان مشارکت گسترده‌ای داشت و سیستم صوتی، اتوبوس و سازه‌های تبلیغاتی را در اختیار متولیان برگزاری راهپیمایی باشکوه ۱۳ آبان قرار داد و علاوه بر آن جایگاه ویژه این مراسم را نیز تدارک دید و از راهپیمایان پذیرایی کرد، اما متاسفانه نهادی که طرح بنر ۱۳ آبان را برای اکران در اختیار شهرداری قرار داده بود تاکنون حاضر به عذرخواهی نشده که این موضوع با آموزه‌های دینی و قرآنی ما سازگار نیست، هرچند معتقدم عذرخواهی باید به‌هنگام و به‌موقع باشد؛ زیرا اگر در زمان و مکان خودش انجام نگیرد، تاثیری ندارد.

اشتباه شورای هماهنگی سهوی بود
صدری اضافه کرد: شهرداری شیراز به پاس گرامی‌داشت ۱۳ آبان و روز دانش‌آموز تصاویر دانش‌آموزان نخبه شهر را به‌صورت گسترده اکران کرد، اما به نظر می‌رسد اغلب رسانه‌های ما نمی‌خواهند شیراز و متولیان خدماتی این شهر زیبا و خوشنام دیده شوند، چراکه به جای تبلیغ کارهای خوب، اشتباهات را بزرگ‌نمایی می‌کنند.

وی در پایان تصریح کرد: یقین دارم دوستان ما در شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی اشتباه سهوی داشتند و کاش رسانه‌ها به‌جای تبلیغ گسترده این اشتباه، شکوه و عظمت حضور مردم را به تصویر می‌کشیدند.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۵
این یک نشانه است.
صلح و مذاکره با آمریکا حتمی است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار