معاون ثبتی و حقوقی سازمان اوقاف کشور با اشاره به‌اینکه از لحاظ آماری حدود 180 هزار موقوفه در کل کشور داریم، گفت: بیش از 90 هزار موقوفه به‌صورت حسینیه، تکایا و انتفاعی هستند و حدود 80 هزار موقوفه نیز به‌صورت منفعتی و درآمدی هستند.
کد خبر: ۶۷۹۸۳۵
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۸ 14 November 2018

به گزارش تابناک : حجت‌الاسلام امرالله حسنی‌نیا با بیان اینکه موقوفات در کشور به‌دو بخش موقوفات انتفاعی و منفعتی تقسیم می‌شوند، گفت: موقوفات انتفاعی شامل موقوفاتی همچون حسینیه‌ها، تکایا و موارد دیگری هستند که برای مردم استفاده می‌شود و موقوفات منفعتی موقوفاتی هستند که به‌اجاره داده شده و عواید و درآمد حاصل از آنها صرف نیات واقف می‌شود.

معاون ثبتی و حقوقی سازمان اوقاف کشور با اشاره به‌اینکه از لحاظ آماری حدود 180 هزار موقوفه در کل کشور داریم، خاطرنشان کرد: بیش از 90 هزار موقوفه به‌صورت حسینیه، تکایا و انتفاعی هستند و حدود 80 هزار موقوفه نیز به‌صورت منفعتی و درآمدی هستند.

وی متذکرشد: اداره موقوفات امروزه کار بسیار سختی است و حوزه کاری ما این است که این موقوفات را از لحاظ اسناد مالکیت و حد و حدود قانونی آنها مشخص کنیم، از آنجایی که وقف امری شرعی است و مردم به‌آن اعتقاد دارند، سعی ما بر این است که مردم را درخصوص نیت واقف، خدمات وقف و محل‌های مصرف موقوفات توجیه کنیم و بدون ورود مراجع قضایی خیلی از مسائل را حل کنیم، همچنین، محل وقف شده را با بیان مسائل شرعی مرتبط با آن تصرف کنیم.

حسنی‌نیا درخصوص برنامه‌های این سازمان در ایام مختلف سال تصریح کرد: سازمان اوقاف در کل ایام سال برنامه تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف را در دستور کار خود قرار داده، این تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف منحصر به‌دهه و هفته وقف نیست و در طول سال برنامه‌های مختلفی اجرا می‌شود که از جمله آن می‌توان به‌فیلم‌ها، تیزرها، مجلات و نشست‌های تخصصی اشاره کرد.

معاون ثبتی و حقوقی سازمان اوقاف کل کشور با بیان اینکه در این برنامه‌ها تلاش شده خدمات وقف و خدمات ارائه شده به‌مردم از زبان افرادی که این خدمات را دریافت کرده‌اند به‌مردم منتقل شود، افزود: در کارهای فرهنگی، درمانی، بهداشتی و اجتماعی خدمات وقف به‌گروه‌های مختلفی ارائه می‌شود و به‌دنبال این هستیم تا بتوانیم فرهنگ اصیل وقف را که مربوط به‌همه جامعه است، گسترش دهیم.

وی متذکر شد: بخش عظیمی از امورات جامعه توسط وقف، خیریه‌ها و صدقات در حال انجام است، به‌عنوان مثال در آموزش و پرورش، درمان و فعالیت‌های مذهبی بخش عظیمی از پشتیبانی آنها به‌واسطه وقف انجام می‌شود.

حسنی‌نیا اضافه کرد: خراسان رضوی با توجه به‌وجود حرم مطهر علی بن موسی الرضا (ع) دومین استان کشور از نظر تعداد موقوفات و سطح درآمد است، در رتبه اول تهران قرار دارد که ارزش املاکی آن بالاتر است، البته این آمار به‌استثنای موقوفات آستان مقدس حضرت رضا (ع) بوده که تنها توسط سازمان اوقاف کشور اداره می‌شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار