نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه شهر شیراز می‌تواند الگوی بسیاری از کلان شهرها و شهر‌های در حال توسعه باشد افزود: اگر شهر‌های بزرگ و کلانشهر‌ها می‌خواهند در حوزه صنایع استقلال پیدا کنند باید مراکز و شهرک های صنعتی خودش را در فاصله دور تر از مرکز شهر و به دور از جریان باد قرار دهند.
کد خبر: ۶۸۰۲۳۴
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۱ 15 November 2018


تابناک فارس به نقل از خانه ملت:علی اکبری در رابطه با مشکلات زیست محیطی استان فارس گفت: شهر شیراز جزو محدود کلان‌شهر‌هایی است که با مشکلات آلودگی‌هوا مواجه نیست چرا که به طور کامل صنعتی نشده و مردم اکثرا به کشاورزی مشغول هستند، البته در سال‌های اخیر نیز با منابع کمبود آبی و خشکسالی مواجه شده ایم.

شیراز کلانشهر بدون آلودگی هوا

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه شهر شیراز می‌تواند الگوی بسیاری از کلان شهرها و شهر‌های در حال توسعه باشد افزود: اگر شهر‌های بزرگ و کلانشهر‌ها می‌خواهند در حوزه صنایع استقلال پیدا کنند باید مراکز و شهرک های صنعتی خودش را در فاصله دور تر از مرکز شهر و به دور از جریان باد قرار دهند.

اکبری اظهار کرد: خوشبختانه مجموعه صنایعی که به صورت محدود در شیراز وجود دارد در قسمت شرقی این شهر بوده که در جهت مخالف باد است و اگر این کارخانه‌ها آلودگی هم ایجاد کنند در جهت برعکس حرکت می‌کند، به عقیده بنده این موضوع دلیل اصلی پاک بودن شهر شیراز نسبت به کلان شهر‌های دیگر است و بسیاری از کلان‌شهرهایی که با آلودگی هوا دست‌ و پنجه نرم می‌کنند رعایت نکرده اند.

بیش از 75 صد از آب آشامیدنی شیراز از آب‌های زیرزمینی تامین می‌شود

وی در رابطه با کمبود آب‌های زیر زمینی و مشکلات ناشی از آن تصریح کرد: استان فارس با مشکلات بسیاری در حوزه کمبود آب مواجه شده است و شیراز تنها کلانشهری است که بیش از 75 صد از آب آشامیدنی خود را از آب زیرزمینی تامین می‌کند. بافت قالب کسب و کار در استان فارس نیز در حوزه ی کشاورزی بوده که کمبود آب و خشکسالی باعث کاهش رونق آن شده است.

 

این نماینده مردم در مجلس دهم گفت: برداشت‌های افراطی و غیر مجاز از آب‌های زیر زمینی یکی از دلایل عمده کاهش تراز آب‌های زیر زمینی در این استان است. گزارش‌هایی از باغ‌شهرها نشان می‌دهد که عمده این‌ها داری استخر بوده آب‌های خود را از سفره‌های زیر زمینی تامینی می‌کنند که به شدت به وضعیت آبی استان لطمه وارد کرده است.

تنها در شعاع 40 کیلومتری شهر شیراز حدود 120 هزار باغ شهر در وجود دارد، افرادی در یک مقطع زمانی خاص اراضی اطراف این شهر را به 1000 تا5000 متر تفکیک کردند، این زمین ها اکنون حصار کشی شده و اکثراً دارای استخر هستند و آب آنها توسط چاه‌های زیرزمینی تامین می‌شود
120 هزار باغ شهر اطراف شیراز/ آب استخر‌های تفریحی از چاه‌های غیر مجاز تامین می‌شود

نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: تنها در شعاع 40 کیلومتری شهر شیراز حدود 120 هزار باغ شهر در وجود دارد، افرادی در یک مقطع زمانی خاص اراضی اطراف این شهر را به 1000 تا5000 متر تفکیک کردند، این زمین ها اکنون حصار کشی شده و اکثراً دارای استخر هستند و آب آنها توسط چاه‌های زیرزمینی تامین می‌شود. این زمین ها حالت ملک شخصی پیدا کرده و افراد مجوز‌های قانونی برای آنها اخذ کرده اند. این موضوع دیگر قابل برگشت نیست و به منابع آبهای زیر زمینی آسیب جدی وارد کرند.

بهره برداری افراطی از منابع آبی دور از چشمان متوالیان / برنامه‌های مقابله با کمبود آب در کوتاه مدت پاسخگو نیست

عضو هیات رییسه کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، خاطر نشان کرد: متاسفانه زمانی که این افراد به ساخت و ساز اقدام کردند، نظارت پیشگیری های لازم صورت نگرفت. مشکل اکثر این باغ‌ها برداشت‌های غیر مجاز از آب زیر زمینی است. که منابع آبی این استان لطمه وارد کرده است. البته تمهیداتی برای مقابله با کم آبی اندیشیده شده و براساس توصیه‌هایی در حوزه ی کشاورزی که در برنامه ششم توسعه اتفاق افتاده پیگیری هایی صورت گرفته است، تغیر الگوی کشت، عدم استفاده از کشت‌های پر آب و برنامه‌های دیگر که البته در کوتاه مدت پاسخگو نخواهد بود. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار