جشنواره استانی مروارید سبز برای نخستین بار در پاسارگاد برگزار شد.
کد خبر: ۶۸۰۲۸۵
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۴ 15 November 2018

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان پاسارگاد گفت: جشنواره استانی بنه یا پسته کوهی با نام مروارید سبز به مدت دو روز در روستای مادر سلیمان برگزار شد.
حسن خسروانیان مهترین هدف از برگزاری این جشنواره را ترویج فرهنگ اهمیت دادن به منابع طبیعی به ویژه عرصه‌های جنگلی، بیان کرد و افزود: تبیین کاربرد محصولات بنه، اهمیت آن از لحاظ زیست محیطی و اقتصادی در منطقه و توجه به کاربرد‌های بلند مدت آن در توسعه پایدار از دیگر اهداف برپایی این جشنواره دانست.
وی ادامه داد: دوره آموزشی کپه و نهال کاری به صورت عملی، کلاس اطفای حریق و نمایشگاه توانمندی‌های روستایی و عشایری از یخش‌های جنبی این جشنواره بود.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان پاسارگاد گفت: استفاده از میوه، استفاده از سمغ (سقز) درخت، بهره گیری از آن در صنعت داروسازی، درمان یبوست و ناراحتی‌های گوارشی، تهیه نرم کننده ها، تهیه ضدعفونی کننده ها، استفاده در تهیه واکس و صنایع پلاستیک سازی و صنعت عطر و خوشبوکننده‌ها از کاربرد‌های درخت جنگلی بنه است.
خسروانیان تهیه آدامس، حشره کش ها، استفاده از روغن میوه بنه، تثبیت خاک و جلوگیری از انواع فرسایش خاک، جلوگیری از ایجاد سیل و روان آب در سطح حوزه آبخیز و منطقه، تعدیل آب و هوا و زیستگاه حیات وحش را از دیگر کاربرد‌های درخت جنگلی بنه بیان کرد.
بنه یا پسته کوهی، درختی کُند رشد و مقاوم به خشکسالی است که ارتفاع آن به هفت الی هشت متر می‌رسد، این درخت معرف جنگل‌های کوهستانی فلات مرکزی است و در ارتفاعات یک هزار و ۳۰۰ تا یک هزار و ۸۰۰ متر از سطح دریا و همچنین مناطقی از جنگل‌های زاگرس یافت می‌شود.
شهرستان پاسارگاد به مرکزیت سعادت شهر در فاصله ۱۱۰ کیلومتری شمال شیراز قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار